واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: بهرام بيضايي، كارگردان سينما و تئاتر ايران با اشاره به دورشدن از فضاي تراژدي در متنهاي حماسي گفت: شمر در يك نمايش بسيار جذاب است و اگر روزي بازيگر ميشدم، حتما اين نقش را بازي ميكردم؛ چون كمتر كسي است كه بخواهد اين نقش را بازي كند. به گزارش فارس، در دهمين نشست تخصصي انجمن بازيگران سينماي ايران كه با حضور بهرام بيضايي، محقق، نويسنده و كارگردان سينما از سوي انجمن بازيگران سينماي ايران و در ادامه سلسله نشستهاي تخصصي اين انجمن، در محل تالار اجتماعات خانه سينما برگزار شد. اين كارگردان سينماي ايران، سخنراني خود را با عنوان «بازيگر درون» آغاز و اظهار كرد: «بازيگر درون» يعني يك كودك، از بدو تولد بازيگر باشد و اينكه هر يك از ما به صورت بالقوه يك بازيگر هستيم و بازيگر درونمان بايد رشد كند. كارگردان «سگكشي» گفت: نبوغ بازيگري اگر پرورش داده نشود، رشد نخواهد كرد.يكي از چيزهايي كه يك بازيگر بايد بياموزد،اشكال مختلف بازيگري در دورههاي مختلف، معاني و چرايي آن است. اين كارگردان با اشاره به تاثير ذخيرههاي ذهني هر بازيگر در فهم او از نقش و با توجه به تجربههايش، افزود: بازيگري كه نقش را درك نميكند، ترجيح ميدهد آن را بازي نكند و بازيگري كه بازي نميداند، روي صحنه نميرود. در اين صورت اين شخص اصلا بازيگر نيست و از كمبود دانش رنج ميبرد. وي ادامه داد: متأسفانه بازيگراني هستند كه فكر ميكنند موفقيتشان در گرو موفقيت مجموعه است، در نتيجه موفقيت آن بازيگر به چشم نميآيد. در اينجا توصيه ميكنم اگر بازيگري هستيد كه به اين حرفه علاقه داريد، بايد متن را خوب خوانده و فهميده باشيد و آن متن را از آن خود كنيد. آن متن را تحليل و راهحلهاي آن را به كمك كارگردان پيدا كنيد و بكوشيد جملهها را در ذهن خود مزهمزه كنيد. بيضايي با اشاره به نظمي كه در فرهنگ بازيگري غرب وجود دارد، افزود: من واقعا به چنين فرهنگي حسادت ميكنم. ما متأسفانه به يك غروري متكي هستيم كه اين غرور باعث ميشود نظم را روي صحنه نپذيريم و در نتيجه يك فيلم خوب و مناسب اتفاق نميافتد. اين كارگردان در پاسخ به اين پرسش كه آموزش در بازيگري چه تاثيري دارد، افزود: دورههاي آموزش بازيگري ميتواند به شخص كمك كند تا زودتر طبقهبندي شود و موضوعات و اهداف بازيگري را بسازد، ولي نميتواند از صفر و هيچ، چيزي بسازد. دورههاي آموزشي اگر درست باشد، ميتواند روشمند باشد. كارگردان «وقتي همه خوابيم» با اشاره به ابعاد مختلف نقشهاي مثبت و منفي، افزود: در متنهاي حماسي و تراژدي، نقش مثبت و منفي وجود داشتهاند، اما امروز كاربردي ندارند. امروز از فضايي كه تراژدي نوشته شده، دور شدهايم و به عصر فناوري و عقل قدم گذاشتهايم. مثلا شمر در يك نمايش بسيار جذاب است و اگر روزي بازيگر ميشدم حتما اين نقش را بازي ميكردم، چون كمتر كسي است كه اين نقش را بازي كند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1224]