تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852444301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازیگر جوانی که به تازگی کارگردانی می کند


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: بازیگر جوانی که به تازگی کارگردانی می کند

بازیگر جوانی که به تازگی کارگردانی می کند

افسانه پاکرو را به عنوان بازیگر می‌شناسیم، اما او این روز‌ها قالب کار خود را تغییر داده و به عنوان یک فیلمساز وارد عرصه مستندسازی شده است.

پاکرو پس از ساخت فیلم‌های کوتاه این بار با فیلم مستند داستانی «فروشی» در هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی حضور یافته است. او معتقد است لازمه ساخت فیلم مستند و داستانی، پژوهش و تحقیق است و امکان ندارد فیلمی بسازید که این عنصر را نداشته باشد و موفق باشد. با این بانوی جوان مستندساز که اولین تجربه حضور در جشنواره فیلم پروین اعتصامی را دارد به گفتگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

فیلم مستند «فروشی» اولین تجربه کاری شما در این عرصه است، لطفاً کمی درباره این کار برایمان توضیح دهید؟ 
پس از ساخت چند فیلم کوتاه احساس کردم که می‌توانم در عرصه مستندسازی نیز قدم بردارم. در فیلم «فروشی» به مسائل روزمره و مشکلات یک دختر در طول یک روز پرداختم که در مورد اتفاقات، خیلی معمولی و جزئی است که کمتر به آن توجه می‌کنیم و این‌که در واقع دروغ نگفتن، روراستی و صداقت چه تأثیراتی ممکن است در زندگی روزمره یک انسان داشته باشد. حدود 2 سال است که درگیر ساخت این فیلم هستم، از فیلمنامه تا دکوپاژ، نوع تصویربرداری، روایت فیلم و حتی خود سوژه که در یکی، دو ماه اخیر در کل به پایان رسید و فرصت شد تا برای جشنواره ارسالش کنم.

چرا کار در حوزه زنان و کودکان را انتخاب کردید؟ 
من تا به حال بیشتر فیلمنامه‌ها و سوژه‌هایم در مورد زنان و کودکان بوده است. فکر می‌کنم چون خودم یک زن هستم، بیشتر با مشکلات و مسائل زنان و دختران آشنا هستم و آن‌ها را درک می‌کنم. علاقه شخصی من به این حوزه است و ممکن است در ادامه به موضوعات دیگر نیز بپردازم. دلیل آن را نمی‌دانم شاید چون بازیگرم و نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده‌ام دوست داشتم در این عرصه حضور داشته باشم.
 
شما تاکنون چندین فیلم کوتاه ساخته‌اید و این بار نیز به سینمای مستند داستانی وارد شده‌اید، چقدر تمایل به حضور در عرصه فیلمسازی دارید؟ 
من بازیگری را از سنین پایین آغاز کردم و از‌‌ همان موقع احساس کردم به فیلمسازی علاقه‌مند هستم، ضمن این‌که فیلمنامه‌های کوتاه نیز می‌نوشتم. به انجمن سینمای جوان رفتم، آنجا دوره‌های فیلمسازی را فراگرفتم و سال 86 اولین فیلمم را ساختم. «فروشی» هفتمین فیلم من محسوب می‌شود. زمانی که می‌نویسم فکر می‌کنم خودم هستم و می‌خواهم این مسیر را جدی ادامه بدهم. به نظرم نباید برای یک کار سر و صدا راه انداخت. کاری که خوب باشد، خودش برای دیده شدن سر و صدا به راه می‌اندازد.
 
شما را بیش از هر چیز به عنوان یک بازیگر می‌شناسند. حضور در این عرصه چقدر در فیلمسازی به شما کمک کرده و چقدر باعث دیده شدن آثارتان شده است؟ 
این‌که چقدر به دیده شدن آثارم مرتبط است خودم اینطور نخواستم، اما قطعاً همینطور است و انتظارها از من بالا رفته است. من تازه وارد این عرصه شده‌ام و همچنان در حال آموزش هستم. قصد دارم تجربه‌اندوزی کنم تا در تمام ژانر‌ها تسلط داشته باشم و بتوانم با دست پر وارد عرصه فیلمسازی مستند شوم. بازیگری به من در این زمینه بسیار کمک کرده، از جمله آشنایی با مسائل فنی باعث شد تا همه کار‌هایم را خودم به همراهی خواهرم انجام ‌دهم، از تدوین و صداگذاری تا... در واقع بازیگری به من کمک کرد تا با شناخت بهتری وارد عرصه فیلمسازی شوم. تمام تلاشم این است که بسیار به بیننده توجه کنم. بسیاری از کارهایی که در این مدت به من پیشنهاد شد به خاطر پایین بودن کیفیت و احترامی که برای بیننده‌ام قائل هستم، رد کردم تا ذهنیت بیننده نسبت به من خراب نشود. معتقدم بیننده تأییدکننده نهایی است، چرا که او همان کسی است که برای فیلمی بلیت تهیه می‌کند یا پای تلویزیون می‌نشیند، برایش وقت می‌گذارد و فیلم را می‌بیند.
 
چقدر مستندسازی برای شما در اولویت قرار دارد؟ 
به فضای مستند علاقه‌مندم و قطعاً ادامه می‌دهم، اما فیلمسازی در اولویت دومم قرار دارد و اولویت اولم مستند داستانی است.
فکر می‌کنید عنصر پژوهش چقدر در سینمای مستند مؤثر است؟ 
لازمه ساخت فیلم مستند و داستانی پژوهش و تحقیق است و امکان ندارد بتوانید فیلمی بسازید که این عنصر را نداشته باشد. وقتی همه عناصر فیلم سر جای خودش قرار می‌گیرد این یعنی حتماً پژوهش خوبی در پشت کار بوده است.


اغلب مستندهای داستانی یا اجتماعی به مشکلات جامعه می‌پردازند، آیا فضای دیگری در این عرصه وجود ندارد؟ 
من فکر می‌کنم زندگی هر آدمی یک فیلم است و سوژه‌های مختلفی هم در این زمینه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت. در فیلم «فروشی» سوژه، زندگی است. اصلاً قصد نداشتم سیاه‌نمایی، غم و تلخی را نشان دهم بلکه واقعیت، مهم‌ترین عنصری بود که قصد داشتم نشان دهم.
 
به عنوان یک فیلمساز جوان که در عرصه مستند فعالیت می‌کنید این فضا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
بهتر است به سراغ سوژه‌های جدید برویم، تحقیق و پژوهش کنیم و به اطراف خوب دقت داشته باشیم تا این سوژه‌های جدید را پیدا کنیم. من بازیگرم و کلی فیلمنامه به دستم می‌رسد و از‌‌ همان صفحه اول می‌فهمم که کار خوب است یا بد، اما این‌که چرا فیلمنامه خوب نداریم به این برمی‌گردد که مثل سابق نیست و در چند سال گذشته فیلمنامه خوب به ندرت به دستمان رسیده است. فیلمنامه‌نویسان باید بیش از هر چیز برای نگارش زمان بگذارند. متأسفانه مسائل مالی و دستمزد‌ها باعث شده تا بسیاری وارد عرصه کاری ما شوند و اتفاقی که در حال رخ دادن است باعث می‌شود به سینما ضربه وارد شود. ناگهان این مشکلات خود را نشان دهند. سینمای ما در دنیا مطرح است و چقدر خوب است که در داخل هم این را درک کنیم، تلاش کنیم و صرفاً رابطه‌ها را در نظر نگیریم. اگر هر کسی خودش تلاش کند و با تلاش و به دور از حاشیه‌ها به فکر کار باشد، حتماً در سینمای کوتاه داخلی پیشرفت می‌کنیم، اما متأسفانه به سینمای جوان مانند جاهای دیگر دنیا که به فیلم کوتاه اهمیت می‌دهند اهمیت داده نمی‌شود، این در حالی است که ما بچه‌های مستعدی داریم که تلاش می‌کنند، اما بستر مناسبی برای فعالیتشان وجود ندارد.

به نظر شما چرا در اغلب فیلم‌های مستندی که ساخته می‌شود از لوکیشن خیابان بهره می‌گیرند؟ آیا فضاهای دیگر قابلیت استفاده در فیلم مستند را ندارند؟ 
هر مکان و فضایی می‌تواند لوکیشن فیلم مستند باشد، اما مهم‌تر از همه آن حرفی است که زده می‌شود. به عنوان بازیگر وقتی بازی می‌کنم دوست دارم حرفی برای گفتن داشته باشم و شعارگونه بازی نکنم. فیلمی که ساخته می‌شود نیز قطعاً باید حرفی برای گفتن داشته باشد تا تأثیرگذار بوده و برای بیننده باورپذیر باشد.

 
 
 



1393/06/17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن