تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 22 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852190116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در برنامه فقه پویا مطرح شد چرا غیر مسلمانان باید در جمهوری اسلامی محجبه باشند/ آیا عفاف منهای حجاب معنا دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در برنامه فقه پویا مطرح شد
چرا غیر مسلمانان باید در جمهوری اسلامی محجبه باشند/ آیا عفاف منهای حجاب معنا دارد؟
یک کارشناس مذهبی گفت: بی‌حجابی در جمهوری اسلامی ایران صرفا اختلاف در عقاید دینی نیست، بلکه در کنار آن یک جریان هدایت شده نیز قرار دارد و دست‌های پشت پرده در صدد ترویچ بی حجابی در جامعه هستند.

خبرگزاری فارس: چرا غیر مسلمانان باید در جمهوری اسلامی محجبه باشند/ آیا عفاف منهای حجاب معنا دارد؟



به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین در برنامه فقه پویای رادیو معارف به بررسی مسئله عفاف و حجاب پرداخت و گفت: علیدوست در ابتدا به چیستی حجاب پرداخت و گفت: حجاب یک نهاد تعبدی نیست که از سوی دین و یاشریعت مطرح شده باشد. خرد انسانی حدی از حجاب را ضروری می داند که البته در شریعت مطهر اسلام به ویژه تشیع، نیز تاکید فراوانی بر آن شده است. وی در ادامه به جایگاه حجاب در فقه شیعی پرداخت و گفت: آن چه مسلم است یک حدودی از حجاب همه فقها بر آن اتفاق دارند و البته در این زمینه اختلافات اندکی هم بین فقیهان وجود دارد. در فقه امامیه زن وقتی در مقابل نامحرم قرار می گیرد، باید بدن خود را بپوشاند و حق ندارد موضعی از بدن را عریان بگذارد. این کارشناس رادیو معارف افزود: فقط دست ها تا مچ دست و صورت به مقداری که در وضو شسته می شود برای زن، مطابق برخی از فتواها اجازه داده شده است که پوشیده نباشد و اگرنه باید سایر بدن مثل سر و گردن و پاها و اندام پوشیده شود. وی تصریح کرد: البته این برای وقتی است که می خواهد در مقابل نامحرم قرار گیرد اما در بحث نماز یک مقوله ی دیگری است که برخی این فتوا را نماز ندارند. وی در ادامه به حجاب و پوشش آقایان نیز پرداخت و گفت: توجه دارید که بحث حجاب بحث دو سمت دارد. یعنی این طور نیست که فقط زن باید حجاب داشته باشد، مرد هم باید خود را بپوشاند ولی به شکلی که در مورد زن مطرح است در مورد مرد مطرح نیست. کارشناس برنامه رادیو معارف در ادامه به تببین علل احکام متفاوت پوشش بین زن و مرد پرداخت و گفت: طبیعی است که اندام و وضعیت زن با مرد فرق می کند. ضرورت هایی که مرد در  کارها دارد با زن تفاوت می کند به هر صورت مرد هم باید جاهای حساس بدن مثل شرمگاه را حتما بپوشاند و اگر موجب فساد بشود یا مفسده ای را در پی داشته باشد به آن مقدار باید مفسده را بگیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث حجاب و سایر اقلیت ها پرداخت و گفت: برخی سوال می کنند، مگر حکومت جمهوری اسلامی کاتولیک تر از پاپ است، چرا که در عصر پیامبر عظیم الشان، و زمان حکومت امیرالمومنین این سخت‌گیری ها نسبت به اقلیت های دینی نبوده، و نسبت به کنیزان نیز نبوده، و چرا در عصر کنونی باید اینگونه باشد؟ وی ادامه داد: اگر ما یک جامعه ای داشته باشیم که که اقلیت های دینی، یا کنیزانی باشند که نشان دار باشند یعنی محله شان مشخص باشد، افراد نشان داشته باشند در این صورت اگر حاکم اسلامی اجازه دهد به این قشر اختیار بدهد در حجاب شان مانعی ندارد. وی تاکید کرد: نکته اینجاست در جامعه ما، همزمان در  یک آپارتمان ممکن است هم مسیحی باشد هم یهودی و هم مسلمان، و نمی توان این تفکیک را انجام داد، و اگر در اختیار عموم مردم گذاشته شود مشکلات خودش را در پی خواهد داشت. استاد حوزه افزود: نکته اینجاست که بی‌حجابی در جمهوری اسلامی ایران صرفا اختلاف در عقاید دینی نیست، بلکه در کنار آن یک جریان هدایت شده نیز قرار دارد و دست های پشت پرده در صدد ترویچ بی حجابی در جامعه هستند. وی گفت: لذا اگر حاکم اسلامی بر فرض بگوید از فرداصبح خانم های اهل کتاب می توانند با حجابی دلخواه شان بیرون بیایند و رفت و آمد بکنند ممکن است این سوژه ای شود برای بسیاری از افراد که مسلمان اند و خودشان را مسیحی جا خواهند زد تا حجاب دلخواه شان را داشته باشند. وی تشریح کرد: ضمن اینکه اصل مقایسه این زمان با صدر اسلام صحیح نیست. ما اگر بر فرض پذیرفتیم این مطلب را که حجاب برای غیر مسلمانان اجباری نبوده، نمی توانیم شرایط فعلی را با آن زمان مقایسه کنیم و علت هم دارد. وی ادامه داد: ما نمی توانیم یک مقطعی را با مقطع دیگری مقایسه کنیم حتی اگر عکس این بود. یعنی اگر زمان پیامبر حجاب بر غیر مسلمان نیز اجبار بود، و زمان امیرالمومنین اجبار بود که خانم ها با روسری بیایند بیرون. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: ما باید ببینیم آن چه که در حکومت های علوی و نبوی می گذشته کدام "حکمِ ثابت" بوده و کدام شیوه های اجرایی بوده. واگر بخواهیم دو زمان را مقایسه کنیم، باید ببینیم این مقایسه چه قدر صحیح است و شرایط آن زمان چه بوده و شرایط این زمان چه چیزی ست؟ وی در پایان تصریح کرد: گاهی اوقات یک حکم شرعی حالت قانون پیدا می کند و فراگیر می شود، در اینجا قانون هم دیگر نمی تواند اقلیت و اکثریت بشناسد، اگر آمد به شکل قانونی شد، فراگیر می شود. وی در پایان تصریح کرد: در کل اگر ما اصل موضوع را بپذیریم که در زمان پیامبر چنین بوده، اصل مقایسه صحیح نیست. چرا که اصل حکم از احکام متغیر است به تعبیر دیگر از شیوه های اجرایی است که نمی توان برای آن یک نسخه ی ثابت تدوین کرد و فرازمان آن را تصور کرد. انتهای پیام/

93/06/15 - 16:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن