تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834753103
پای عروسکها به سینمای ایران از کجا باز شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
در کنار سوپراستارهایی که سینمای ایران داشته که معمولا فیلمهایشان با استقبال همراه بوده است، عروسکهایی هم بودهاند که در بسیاری مواقع حتی بیشتر از سوپراستارها مخاطب داشتهاند؛ مانند کلاه قرمزی، کپل، گربه آوازهخوان و سایر عروسکهای خاطرهانگیزی که هرکدامشان به تنهایی در مقاطعی باعث رونق سینماها شدهاند.
پشت صحنه شهرموشها
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، اکران و فروش خوب این روزهای «شهر موشها 2» و همچنین برپایی جشنواره تئاتر عروسکی بهانهای شد تا به بازخوانی تاریخچه حضور عروسک در سینما، تئاتر و تلویزیون ایران از زبان نصرت کریمی از پیشکسوتان و درواقع اولین هنرمندان ایرانی که عروسک را به عرصه نمایش ما وارد کرد، بپردازیم. لطفا راجع به پیشینه و تاریخ کار با عروسک، امتیازاتش در جهان و ایران تا رسیدن به شکل امروزیاش توضیح بفرمایید. در جهان، تئاتر عروسکی از دیر زمان وجود داشته؛ خصوصا در قرون وسطی که سانسور شدیدتر هم بوده و در تئاتر سانسور بیشتر اعمال نفوذ داشته است. نمایشگران وقتی تئاتر عروسکی اجرا میکردند، سانسورچیان با آنها کاری نداشتند، چون آنها را جدی تلقی نمیکردند. در ایران خودمان هم به عنوان سابقه تئاتر خیمه شب بازی را میشناسیم که در مجالس جشن و سور، به صورت ابتدایی و قرون وسطاییاش ادامه داشته و تا امروز هم هست. تئاتر عروسکی از قرن بیستم و تا امروز هم هست. تئاتر عروسکی از قرن بیستم به صورت یک هنر جدیتر روی صحنههای تئاتر و با تکنیکهای مختلف مطرح شد. در ایران از این نظر کمی دیر کرد داریم. به هر حال ما یک کشور در حال رشد هستیم، همه چیز ما یک خرده دیرکرد دارد. به هر حال در ایران وقتی در بهار سال 1343، بعد از مراجعت از فرنگ در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان استخدام شدم، در آنجا یک کارگاهی داشتند به نام کارگاه نقاشی متحرک که من متصدی این کارگاه شدم. در آنجا من، هم کارگردانی میکردم و هم کارگاه را با چند نفر همکار میگرداندیم. در همان دوران من حدود ده فیلم کارتونی و عروسکی کوتاه مدت ساختم که از 2 دقیقه و نیمی تا 20 دقیقهای در آن هست. هر کدام از این فیلمها را با یک تکنیک ساختم. مثلا فیلم انیمیشن دارم؛ مقوایی بریده دارم، پرده سیاه دارم، فیلم عروسکی-انیمیشن تک فریم دارم. فیلم عروسکی دستی دارم؛ دستی دستکشی؛ فیلم عروسکی باتومی؛ فیلم عروسک بزرگ سخنگو مثل همه عروسکهایی که الان در سینما و تلویزیون میبینیم مثلا کلاه قرمزی؛ و ضمنا یک برنامهای در تلویزیون گذاشتم به نام آقای شاکی اولین عروسک سخنگوی ایرانی بود که آن موقع ما از طریق او از نارساییهای جامعه شکایت میکردیم. به هر حال این آقای شاکی هم سرنوشت جالبی داشت. سالها در انبار ما بود تا اینکه یک بار آقای غریبپور با چند نفر از همکاران تئاتر عروسکی منزل ما بودند. گفتند این عروسک را بده ما در موزه بگذاریم. البته این عروسک در آن موزه لت و پار شد. به هر حال کار عروسکی بعد از مدتی در ایران شکل گرفت و در دانشکده هنرهای دراماتیک سابق و سینما-تئاتر فعلی شعبهای به نام تئاتر عروسکی درست شد. اول میخواستیم فیلم عروسکی را هم پایهگذاری کنیم ولی چون وسایل و بودجه نداشتیم، رئیس دانشکده گفت حالا به تئاتر عروسکی بسنده کنیم. یک استاد هم از فرنگ آوردیم که مدتی اینجا درس داد و بچهها را تربیت کرد، ولی وقتی رفت هیچکس دیگر نبود درس بدهد و خلاصه کار به من سپرده شد. به هر حال بچههایی که از آن دانشکده بیرون آمدند، بیشتر همانهایی هستند که الان تئاتر عروسکی ما را دارند میگردانند.
نصرت کریمی
به نظر شما کودکان با عروسکها چگونه رابطه برقرار میکنند؟ کودکان عروسک را بیشتر از انسان میپذیرند، یعنی در واقع با عروسک رابطه انسانی برقرار میکنند. مضافا اینکه عروسکها میتوانند کارهایی بکنند که آدمها نمیتوانند همان کارها را بکنند. حتی من آزمایش کردهام و عروسکی که لب نمیزند و دهانش بسته است را در مقابل کودکان گرفتم و جایش خودم حرف زدم، هیچ کس ایراد نگرفت چرا این دهانش تکان نمیخورد باز ارتباط برقرار شد. در تئاتر، اصلی داریم که همان اصلی تعلق ناباوری است که ما خودمان این قرارداد را میپذیرم و از آن تأثیر میگیرم. در سینما به لحاظ تواناییاش در واقعیتنمایی، شرایط فرق میکند. حضور عروسکها در سینما را این نظر چگونه میبیند؟ به طور کلی هنر سینما یا هنر هفتم نسبت به هنرهای دیگر شش گام عقبتر است. علتش هم این است که سینما مال عموم مردم است، باید همه ببینند، بلیت بخرند و سرمایه را برگردانند تا تهیه کننده بتواند فیلم دومش را بسازد. پس سینما هنری وابسته به تودههای عظیم مردم است و تودههای عظیم مردم هم سلیقهشان با نخبگان فرق دارد. از طرف دیگر سینما یک مقدار ناچار است رئالیستی عمل کند، لذا سینما وفادارترین هنر به واقعیت خارج است. حال وقتی عروسک وارد سینما میشود، خصلت خود عروسک و خصلت سینما با هم ادغام میشوند. سینما به واقعگرایی گرایش دارد، اما عروسک میخواهد هر چه بیشتر از واقعگرایی بیرون بیاید و تجریدی کار کند. پس تا زمانی که کار عروسکی نمیتواند به آن حد از واقعگرایی برسد، کار عروسکی از همان امتیاز ذاتی خودش استفاده میکند که شبیه واقعیت بشود. به هر حال این کمکی است که عروسک دارد به سینما میکند تا سینما را یک گام از رئالیسم جلوتر ببرد. مضافا اینکه عروسک مشکلات بازیگر- به عنوان یک موجود زنده- را ندارد. از طرف دیگر عروسک میتواند کارهایی انجام دهد که بازیگر نمیتواند. سانسورچیان نیز در تمام دنیا با عروسک کاری ندارند و این خودش برای هنرمند یک مفری است. لذا چون در زمینه عروسک این کنترل کمتر است، دست هنرمند هم بازتر است در نتیجه کیفیت هنریاش هم خود به خود بالا میآید. به نظر شما راز توفیق برخی از کارهای عروسکی در مقایسه با کارهای دیگر چیست؟ یک مقدار شناخت است و یک مقدار پیدا شدن آدمهایی که در این کار تبحر پیدا کردهاند. برای رسیدن به تبحر هم فقط درس خواندن کافی نیست.
پشت صحنه شهرموشها2
به نظر شما وضعیت عروسک در سینمای ایران چگونه است؟ تئاتر عروسکی و فیلم عروسکی در ایران هنوز در قدم اول است و در حال حاضر بیشتر از نظر اقتصادی بهرهبرداری میشود. عروسکها راحت لب میزنند و بین مردم حرکت میکنند ولی هنوز از عروسک تک فریم به دلیل گران بودن آن استفاده درست و حسابی نکردهایم. جادارد که با فیلم کارتونی و عروسکی، کارهای فوقالعادهای بشود. البته اینجا من یک نکته را باید برای شما بگویم و آن این است که در اروپا وقتی میگویید فیلم عروسکی، منظورشان فیلم عروسکهای تک فریم سینمایی است، و عروسکهای تئاتری را با فیلم قاطی نمیکنند؛ مگر اینکه بخواهند تئاتر سینمایی درست کنند. اما خب ما در ایران همه چیزمان یک جور دیگر است؛ که گاهی بد است و گاهی هم خوب. آنچه که خوب است این است که چون ما امکان نداریم که سینمای تک فریم داشته باشیم، لذا به علت گرفتاریهای اقتصادی و فنی، عروسک تئاتری با استفاده از تکنیک سینما وارد سینما کردهایم. یعنی عروسک را میدهیم دست عروسک گردان و او را یا در دکور میگذاریم یا در طبیعت. این کارها را در اروپا اصلا بلد نیستند. به همین دلیل عروسک گردانی در کشور ما پیشرفت زیادی کرده است. برای همین شما میبینید وقتی که فیلم عروسکی ساخته میشود و روی اکران میآید مردم از آن استقبال میکنند. سرمایهگذار به پول اولیهاش میرسد. هنرمند هم به حقوقش. فکر میکنید کارهای عروسکی دستی ما قابل پخش در سطح جهان باشد؟ به شرطی که از نظر کیفیت در سطح بینالمللی باشد. یک راه حل جدیدی هست که در ایران بوجود آمده که با تئاترهای عروسکی فیلم بسازیم. اگر بتوانیم آنها را ببریم در طبیعت و امکانات حرکتی به آنها بدهیم فکر میکنم میشود بیشتر بسطش داد.
بازدید نصرت کریمی از کارگاه شهر موشها
منبع مصاحبه: گزارش فیلم ( آبان 1373) انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
پس از پایان کار در جام جهانی تیم ملی بسکتبال بامداد شنبه به ایران باز میگردد
پس از پایان کار در جام جهانیتیم ملی بسکتبال بامداد شنبه به ایران باز میگرددتیم ملی بسکتبال کشورمان پس از پایان کار در جام جهانی بسکتبال بامداد شنبه به ایران باز میگردد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس تیم ملی بسکتبال کشورمان در رقابتهای جام جهانی با کسب 4 باخت و یک برد نبازدید محمد احسانی از پروژه «پلیس مهدکودک» امیدوارم جشنواره کودک آغاز سینمای پررونق با ارزشهای ایرا
بازدید محمد احسانی از پروژه پلیس مهدکودکامیدوارم جشنواره کودک آغاز سینمای پررونق با ارزشهای ایرانی – اسلامی باشدمعاون ارزشیابی سازمان سینمایی امیدوارم با همت تولیدکنندگان آثار کودک و ورود نیروهای باانگیزه جشنواره امسال شروع خوبی برای رسیدن به سینمای پررونق و جریان ساز و مطابقمهوش وقاری در گفتوگو با فاس مطرح کرد مافیا بر سینمای ایران سایه انداخته است/اکثر بازیگران تلویزیون و سینما ب
مهوش وقاری در گفتوگو با فاس مطرح کردمافیا بر سینمای ایران سایه انداخته است اکثر بازیگران تلویزیون و سینما بیکار هستندبازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون در مورد رکود شدید سینمای ایران گفت اگر امروزه سینمای ایران نمرده باشد حتما به خواب عمیقی فرو رفته است مهوش وقاری که عصر امگفتوگوی اختصاصی فارس با کیروش قبل از ترک ایران: کجای دنیا مربی ملی با وزیر ورزش قرارداد میبندد؟/ به خانه بر
گفتوگوی اختصاصی فارس با کیروش قبل از ترک ایران کجای دنیا مربی ملی با وزیر ورزش قرارداد میبندد به خانه برمیگردم با آبرویم بازی شدسرمربی پرتغالی قبل از ترک ایران و در فرودگاه امام خمینی به خبرنگار فارس گفت کجای دنیا مربیان ملی با وزیر ورزش قرارداد امضا میکنند محمدرضا حاجعضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران خبر داد راهاندازی مرکز آموزشی هنر بازیگری در مازندران
عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران خبر دادراهاندازی مرکز آموزشی هنر بازیگری در مازندرانعضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران گفت یک مرکز آموزشی در شهرستان بابل برای آموزش جوانان علاقهمند به عرصه هنر و بازیگری راهاندازی میشود نادر مقدس امروز در گفتوگو بابی اطلاعی مدیرعامل پرسپولیس از وضعیت بازیکن این تیم پولادی کجاست و چه میکند؟/ مشکل کارت پایان خدمت در این میا
بی اطلاعی مدیرعامل پرسپولیس از وضعیت بازیکن این تیمپولادی کجاست و چه میکند مشکل کارت پایان خدمت در این میان چقدر موثر است در حالی که هفته هفتم لیگ برتر فرا رسیده اما هنوز وضعیت باشگاه پرسپولیس و مهرداد پولادی مشخص نیست به گزارش خبرگزاری فارس این روزها که پرسپولیس لیگ برتر چهعکس : آزاده نامداری در کنار پیرترین بازیگر مرد سینمای ایران
عکس آزاده نامداری در کنار پیرترین بازیگر مرد سینمای ایراناردشیر کاظمی متولد سال 1299 در بندر انزلی می باشد و 94 سال سن دارد و در سریال پژمان و فیلم دایره زنگی بازی کرده است آزاده نامداری که به همراه شقایق دهقان و محراب قاسم خانی به دیدن تئاتر آرسنیک و تور کهنه رفته بود بعد از پآزاده نامداری در کنار پیرترین بازیگر مرد سینمای ایران + عکس
آزاده نامداری در کنار پیرترین بازیگر مرد سینمای ایران عکس آزاده نامداری در کنار پیرترین بازیگر مرد در متن اینستاگرامی آزاده نامداری آمده است امشب خاطره پدربزرگم برایم زنده شد انگاردوباره راه می رود دوباره می خندد و دوباره هست ازشقایق ومحراب عزیز بینهایت ممنونم که منوهفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران پیروزی پیکان و صبای قم در نیمه اول/ پای پیکانیها هم به گلزنی باز شد
هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایرانپیروزی پیکان و صبای قم در نیمه اول پای پیکانیها هم به گلزنی باز شددر هفته هفتم لیگ برتر در پایان نیمه اول پیکان مقابل فولاد خوزستان و صبای قم مقابل راه آهن به پیروزی رسیدند به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه هفته هفتم لیگ برتر 2 دیدار به صورت همزماصطلاح «سرباز گمنام» از کجا آمد؟ |اخبار ایران و جهان
اصطلاح سرباز گمنام از کجا آمد دومین یادواره شهید سیدکاظم کاظمی با عنوان نذیر هور با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و موسسان سازمان اطلاعات سپاه با رونمایی از کتاب عملکرد و رفتار این شهید در باغموزه دفاع مقدس برگزار شد کد خبر ۴۳۰۱۲۷ تاریخ انتشار ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱پای هنرمندان چینی به دوسالانه خوشنویسی ایران هم باز شد
جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۹ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین حضور چینیها در دوسالانه خوشنویسی ایران را زمینه ساز ایجاد همکاریهای همه جانبه ایران و چین در عرصه خوشنویسی دانست به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قزوین مراسم تقدیر از برگزیدگان دوسالانه خوشنویسی شب گذشته با حضورپرچمدار کاروان ایران راهی بازی پایانی رقابت های تکواندو شد
ورزشی رزمی المپیک نوجوانان - نانجینگ پرچمدار کاروان ایران راهی بازی پایانی رقابت های تکواندو شد عضو تیم تکواندو بانوان ایران با سه پیروزی متوالی برابر رقبای خود راهی مبارزه پایانی شد تا برای کسب مدال طلای المپیک نوجوانان تلاش کند به گزارش خبرنگار مهر در ادامه حضور نمایندگانسینمای ایران به نیروی متخصص نیاز دارد/ سینما فقط کارگردان و بازیگر نیست
فرهنگ و هنر سینمای ایران خسرو سینایی در گفتگو با مهر سینمای ایران به نیروی متخصص نیاز دارد سینما فقط کارگردان و بازیگر نیست خسرو سینایی کارگردان سینما معتقد است سینمای ایران نیاز به نیروی جوان متخصص دارد و متاسفانه کمبود متخصص در سینمای ایران باعث شده تا بهترین ایده های سینماپایگاه خبری دسیدنت وییس گزارش کرد آشکار شدن رنگ اصلی آمریکا/ بازی کثیف آمریکا با حربه تحریم و بحرانسازی / ایر
پایگاه خبری دسیدنت وییس گزارش کردآشکار شدن رنگ اصلی آمریکا بازی کثیف آمریکا با حربه تحریم و بحرانسازی ایران از حق خود عقبنشینی نخواهد کردیک پایگاه خبری آمریکایی نوشت دولت آمریکا هرگز خود را به عنوان شریکی مطمئن و قابل اطمینان در گفتوگوهای هستهای نشان نداده و برعکس ایدههتعطیلی واحدهای صنعتی به پایان خط می رسد/ بازگشت امید به صنعت ایران
تعطیلی واحدهای صنعتی به پایان خط می رسد بازگشت امید به صنعت ایران اقتصاد > صنعت - به گفته محمد مهدی راسخ عضو هیات نمایندگان اتاق ایران 70 درصد از مشکلات ناتمام بخش صنعت ریشه در تامین نقدینگی دارد بهاره چراغی دولت یازدهم اهداف بسیاری را در سر می پروراند یکی از اینبازار «جايزه بگيرهاي» سينماي ضد ايراني هنوز داغ است
بازار جايزه بگيرهاي سينماي ضد ايراني هنوز داغ است امروز فيلم قصهها ساخته رخشان بنياعتماد در هفتاد و يكمين جشنواره فيلم ونيز اكران ميشود نویسنده مصطفي شاهكرمي امروز فيلم قصهها ساخته رخشان بنياعتماد در هفتاد و يكمين جشنواره فيلم ونيز اكران ميشودپای بهداشت روان به طرح تحول باز شد |اخبار ایران و جهان
پای بهداشت روان به طرح تحول باز شد کد خبر ۴۲۹۲۸۵ تاریخ انتشار ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۳ - 26 August 2014 معاون اجرایی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت جزییات بستههای پیش بینی شده جهت ارایه خدمات سلامت روان و اجتماعی در قالب اجرای طرح تحول بهداشت را تشریح کرد ب-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها