تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 22 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852250455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعران دهه 60 و 80 چگونه نابود شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



شاعران دهه 60 و 80 چگونه نابود شدند
حبیب‌الله بخشوده نوشت: زمانی که هیجانات جامعه، هیجان شاعر اجتماعی هم می‌شود، پیام شعر به پیامی شعاری مبدل می‌شود که او برای برای طرح شدن، فاتحه شعرش را می‌خواند. این نوع نگاه آفت بزرگ شعر اجتماعی است.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز،   حبیب‌الله بخشوده: اینکه بخواهیم شعر اجتماعی را در ایران زمان‌دار کنیم و عقبه تاریخی آن را بررسی، کاری دشوار است. مفهومی که در شعر اجتماعی در نگاه منتقدان امروز دارد، مفهومی است که در چند قرن گذشته مصادیق عینی‌تر پیدا می‌کند، اما به مفهوم عام، بسیاری از سرایندگان ایرانی که نامی درخشان در حیطه‌هایی چون تغزل، حماسه و حتی ادبیات تعلیمی دارند؛ زیر پرچم شعر اجتماعی قابل دیدن هستند.   آنجا که فردوسی فراز و فرود حاکمانی چون ضحاک را بررسی می‌کند، به شعر اجتماعی هم پرداخته است. ناصر خسرو و سیف فرغانی در قالب قصاید خود، علمداران شعر اجتماعی هستند. حافظ و سعدی هم در زمره سرایندگان اجتماعی‌اند، اما مفهوم شعر اجتماعی و مصادیق روشن و بارز آن در انقلاب مشروطه ملموس‌تر می‌شود. هرچند بسیاری از افراد، گاه صفت اجتماعی را در کنار شعر سیاسی به کار می‌برند و یا شعر سیاسی را بهتر از شعر اجتماعی قلمداد می‌کنند، اما شعر اجتماعی، به نظر بنده، به جهت شمول سنخیت، از دسته دیگر زیباتر است.   نوسرایان شعر اجتماعی را بر بلندای محتوا و ساختار قرار دادند شعر اجتماعی در دوران مشروطه علاوه بر مفاهیم وطن‌دوستی، نوع‌دوستی، آزادی و ستم‌ستیزی و... به دنبال قوالب خاص خود بود و از پتانسیل قوالب کلاسیک بهره‌های فراوان برده، گاه شاعر احساس می‌کرد که باید شعرش معرفی شود. بر سر زبان‌ها بیفتد، افراد آن را شعار دهند و دم بگیرند. لذا قوالبی چون مستزاد و مثنوی را به عنوان لباس واژگانش برگزید. گاه نیز به دنبال برآوردن حس ترحم و یا رغبت در مخاطب بود تا انگیزشی قوی در او به وجود آورد، لذا به دنبال غزل رفت و «غزل اجتماعی» را رقم زد. خلاصه اینکه شعر اجتماعی، در روزگار ما تجارب فراوانی را به دنیای شعر عرضه کرده است. این تجربه‌ها همه و همه می‌توانند شاعر این دهه‌ها را باموضوعات جدید مطرح در اجتماع پیش ببرند. تجارب نوسرایان شعر ایران، شعر اجتماعی را بر نردبان بلندی قرار دادند.   چگونه برخی از شاعران دهه 80 و 60 بر شعرشان فاتحه خواندند؟ شاید شهرت بسیاری از افراد درگذشته مرهون و مدیون شعر اجتماعی باشد؛ البته هیجانات قومی- گروهی و حتی ملی را نباید در این زمینه نادیده گرفت. این هیجانات، هیجان شاعر هم می‌شود و شاعر و پیامی محکم به پیامی شعاری مبدل می‌شود که برای طرح شدن، فاتحه شعرش را می‌خواند. این نوع نگاه آفت بزرگ شعر اجتماعی است که در دوره‌های مختلف شعری قبل از انقلاب و حتی در سال‌های پس از انقلاب مانند دهه‌های 60 و حتی 80 هم دیده می‌شود. نقش‌آفرینان این عرصه نباید حس و هنر را فدای شعار کنند. هیجانات بزرگ قبل و بعد از انقلاب در پدید آمدن این‌گونه اشعار بی‌تأثیر نبوده‌اند. شاعر واقعی این هیجانات را تقلیل می‌دهد. خون تازه‌ای به شعرش تزریق می‌کند و می‌داند که اگر این کار را نکند، خود سروده‌اش را لگدکوب کرده است.   دیروز و امروزمان پر از مسائل اجتماعی است؛ گاه کلان و جهانی مانند جنگ‌های کوچک و بزرگ، تروریست‌ها، فقر و ... و گاه ریز اما ظریف مانند بچه‌های طلاق، دختران فراری و خیابانی و... . امروز، هنرمند را از مسائل شخصی‌اش دور می‌کنند و به او اینگونه القا می‌کنند که دگراندیش باش؛ غم خود را بهتر از غم دیگران بداند؛ این در حالی است که پیروزی قومی که دغدغه انسانی دارند، پیروزی تک‌تک افراد جامعه است و شیرینی‌اش بر کام همه می‌نشیند.   شعر اجتماعی سندی بر  ابطال فردیت شعر اجتماعی سندی بر  ابطال فردیت است و جایگاه و پایگاه آن مهم است؛ البته اگر خوب و درست تعریف شود. شعر اجتماعی رودی است که می‌توان با آن شنا کرد و اگر وسیله‌ای برای نمایش خود و ژست‌های معمول باشد، ورطه‌ای است هولناک که می‌تواند هر شاعری را در خود غرق کند و ارمغان آن مشتی لجن باشد که مشام اجتماع را می‌آزارد.   تسنیم   130      




۱۰/۰۶/۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن