تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820423622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگذاریم فیلم‌های ویدئویی قربانی سینما شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
نگذاریم فیلم‌های ویدئویی قربانی سینما شود

تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 03:15 | شماره خبر : 1619928485391839579 تعداد بازید: 2


فیلم‌های ویدئویی به عنوان نوع خاصی از فرمت تصویر متحرک در همه دنیا رواج دارد و نکته قابل تامل آن که با برگزاری یک جشنواره اختصاصی برای فیلم‌های ویدئویی این فیلم‌ها می‌توانند هویت مستقل پیدا کنند. همچنین چنین جشنواره‌ای هویت مستقلی هم به افراد مختصص در این زمینه می‌دهد.

در کشور ما همه افراد و دست‌اندرکاران فیلم در شاخه فیلم‌های ویدئویی، سریال و سینما کار می‌کنند، اما اگر تخصصی‌تر نگاه کنیم هر کدام از این شاخه‌ها برای خود مهارت جداگانه‌ای دارند. در تولیدات ویدئویی سال‌های گذشته، کارگردان هنری وجود داشت، اما رفته رفته این موضوع از بین رفت، البته ممکن است این تخصص امروز به دلیل نوع نگاه به ویدئو و سینما از بین رفته باشد، اما حوزه ویدئو و سینما از نظر تخصصی مقاوم‌تر است. نکته مثبت برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره فیلم یاس این است که افراد متخصص هویت مستقل پیدا می‌کنند، ضمن این که فیلم‌های ویدئویی قربانی تخصص‌های سینمایی نمی‌شود. البته این اشکال نیز وجود دارد که به دلیل این که پروژه‌های سینمایی با کمبود بودجه مواجه هستند، اغلب فیلم‌های سینمایی به فرمت ویدئو تبدیل می‌شوند و این تغییر ناخودآگاه کیفیت فیلم‌های ویدئویی را پایین می‌آورد. درحالی که در همه دنیا بودجه فیلم‌های ویدئویی و سینمایی متفاوت است، زیرا گاهی فیلم‌های ویدئویی هزینه ساختش حتی بالا‌تر از فیلم‌های سینمایی است. فیلم ویدئویی تعریف و معیار خاص خود را دارد. فیلم‌های ویدئویی بنا بر تعریف و معیار خاصی که برای آنها وجود دارد، برای تولید انتخاب می‌شوند. ضمن این که کیفیت فیلم‌های ویدئویی در مقایسه با فیلم‌های سینمایی پایین‌تر است. با علم به این موضوع در جشنواره فیلم‌های ویدئویی انتخاب و گزینش آثار اهمیت زیادی پیدا می‌کند. داوران جشنواره باید توجه داشته باشند هر تولید ویدئویی را به صرف ویدئویی بودنش انتخاب نکنند، بلکه با متر و معیار ویدئویی مطابقت و مورد داوری قرار دهند. اکنون قوانین شرکت در فیلم‌های ویدئویی مخدوش بوده و مشخص نیست همه فیلم‌های ویدئویی تولید شده در سال‌های گذشته می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند یا نه. پیشنهادم این است که مانند جشنواره فیلم فجر همه فیلم‌هایی که در یک سال اخیر تولید شده باید در این جشنواره شرکت داشته باشند. درباره تفاوت‌های فیلم سینمایی و ویدئویی هم باید به این نکته اشاره کنم که این دو از نظر علمی دو مقوله جدا از هم هستند. سینما به دلیل نمایش فیلم در سالن‌های بزرگ و مخاطبان وسیعی که دارد با فیلم‌های ویدئویی تفاوت دارد، بنابراین این که تصور کنیم فیلم‌های ویدئویی سکوی پرتابی برای ساخت فیلم‌های سینمایی است نگاه درستی نیست، زیرا با این نگاه فیلم‌های ویدئویی قربانی می‌شوند. این که بخواهیم نگاه سبکی نسبت به این فیلم‌ها داشته باشیم درست نیست، زیرا بسیاری از کارگردانان فیلم‌های ویدئویی زمانی که وارد سینما و تلویزیون شدند موفق نبودند، اما هر اثر هنری را در حوزه ویدئو تولید کردند، موفق بودند. مخاطب فیلم‌های ویدئویی در نمایش خانگی و تلویزیون با نگاه دیگری به تماشای فیلم‌ها می‌نشیند، ضمن این که برای این فیلم‌ها گیشه و راضی کردن مخاطب وجود ندارد. فیلم‌های ویدئویی با یک نگاه فرهنگسازانه و اجتماعی خاص تولید می‌شوند که در سینما این نگاه بنا بر هزینه‌بر بودن به آن توجه نمی‌شود. در همه دنیا شبکه‌های خصوصی فعالی برای نمایش این نوع فیلم‌ها وجود دارد، اما ما در کشورمان شبکه خصوصی نداریم. به همین دلیل جنس تولیدات ویدئویی‌مان دولتی شده و در واقع به نوعی از تنوع دور می‌شود، در حالی که اگر بخش خصوصی وارد عمل شود و به نوعی بتواند شبکه خصوصی تلویزیونی راه‌اندازی کند، بازار تولید فیلم‌های ویدئویی داغ‌تر می‌شود و به مهارت تخصصی تبدیل می‌شود. کیفیت نازل فیلم‌های ویدئویی فعلی عمدتا به خاطر آدم‌های نا‌شناس، کم‌تجربه و بی‌بضاعتی است که آنها را می‌سازند. ضمن این که اکثر این آثار کیفیت و استاندارد لازم را ندارند، به همین دلیل اعتماد مخاطب را از بین می‌برد و همچنین بازار نمایش خانگی خدشه‌دار می‌شود. ما در حال حاضر چهار گروه فیلم داریم؛ فیلم‌هایی که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، فیلم‌هایی که تولیدات سینمایی هستند، فیلم‌های خارجی که در سینما و تلویزیون نمایش داده می‌شود و دسته چهارم فیلم‌هایی که فقط برای نمایش خانگی ساخته می‌شود که این دسته چهارم به دلیل آماتور و گمنام بودن گروه سازنده باعث شده استاندارد لازم را نداشته باشند و فیلم‌های نمایش خانگی را زیر سوال ببرند. بنابراین باید در زمان صدور پروانه ساخت برای این نوع فیلم‌ها دقت لازم را داشت تا در هر شرایطی و توسط هر کسی ساخته نشود، زیرا در این‌صورت اعتبار فیلم‌های ویدئویی را خدشه‌دار می‌کند. آرش معیریان / کارگردان


تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 03:15 | شماره خبر : 1619928485391839579 تعداد بازید: 2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن