تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820331301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كنكور بزرگ‌ترين تنش آموزش و پرورش است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كنكور بزرگ‌ترين تنش آموزش و پرورش است
رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در سي و يكمين اجلاس سالانه رؤساي آموزش و پرورش ضمن انتقاد از آمار بي‌سوادي در كشور، كنكور را بزرگ‌ترين تنش حوزه آموزش و پرورش خواند و خواستار توجه بيش از پيش به تعيين تكليف كنكور به عنوان يكي از محورهاي مهم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش شد.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام 


رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در سي و يكمين اجلاس سالانه رؤساي آموزش و پرورش ضمن انتقاد از آمار بي‌سوادي در كشور، كنكور را بزرگ‌ترين تنش حوزه آموزش و پرورش خواند و خواستار توجه بيش از پيش به تعيين تكليف كنكور به عنوان يكي از محورهاي مهم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش شد.

ديروز مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي ميزبان ميهمانان سومين روز سي و يكمين اجلاس سالانه رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور بود. اين اجلاس فرصتي فراهم كرد تا هر كسي از ظن خود درباره مسائل مبتلا به آموزش و پرورش سخن بگويد.
ميهمان ويژه اين نشست، علي لاريجاني رئيس قوه مقننه بود كه اظهاراتش نقش محوري در اين همايش ايفا كرد. دغدغه وي كه طبيعتاً فضاي كلي‌تري از نظام تعليم و تربيت كشور را در بر مي‌گرفت، آسيب‌هاي آموزشي و پرورشي كنكور و آمار بي‌سوادي بود. بر همين اساس نيز گفت: متأسفانه كنكور يك تنش بزرگ در حوزه آموزش و پرورش به وجود آورده است به طوري كه دانش‌آموزان در زمان تحصيل با هول و ترس خود را براي تست‌زني آماده مي‌كنند و دروس به صورت عميق مطالعه و بررسي نمي‌شود. در اين رابطه مجلس هم قانوني براي حذف كنكور تصويب كرد اما تاكنون كه اجرايي نشده است.
رئيس مجلس ادامه داد: قطعاً نبايد موضوع كنكور و تست‌زني را به سمت حوزه آموزش و پرورش تسري دهيم زيرا آن وقت كل مجموعه آموزشي كشور به يك سازمان سنجش تبديل مي‌شود. بنابراين اگر سيستم كنكور متناسب با امور و برنامه‌هاي حوزه آموزش و پرورش نباشد نمي‌توانيم افراد و دانش‌آموزان را توانمند كنيم، از اين رو يكي از محورهاي مهم سند تحول حوزه آموزش بايد موضوع تعيين تكليف كنكور باشد تا روند آموزشي كشور آسيب نبيند.
 فكر مي‌كرديم بي‌سوادي ريشه كن شده!
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آمار نگران‌كننده بيسوادي در كشور گفت: متأسفانه آمارهاي امروز در مورد بي‌سوادي در كشور واقعاً تأسف‌آور است زيرا ما قبلاً فكر مي‌كرديم كه معضل بي‌سوادي در كشور ريشه‌كن شده از اين رو موضوع بي‌سوادي در كشور يك نقص بزرگ است.
وي در عين حال منابع احتمالي كه مبناي به وجود آمدن اين فكر در ميان اعضاي قوه حساس قانونگذاري است را اعلام نكرد و اين سؤال را پيش آورد كه داده‌هاي اطلاعاتي مجلس براي تصميماتي كه به پرونده امنيت ملي راه باز مي‌كنند، كدامند.
وي افزود: مسئله ما در شرايط كنوني كشور مدرك‌گرايي نيست بلكه بايد افراد توانمند شوند، شايد در مسئله مدرك‌گرايي ضعف داشته باشيم و مدارك كنوني متناسب با بازار كار نباشد اما قطعاً بايد حداقل‌ها را براي مردم تأمين كنيم.
لاريجاني ادامه داد: قطعاً مجلس شوراي اسلامي در بودجه سال آينده براي رفع بي‌سوادي اعتباراتي را اختصاص مي‌دهد و متوليان حوزه آموزش هم بايد راهكارهايي را براي رفع اين معضل و كمك به مجلس طراحي كنند.
وي با تأكيد بر اينكه در حوزه آموزش و پرورش بايد از كارهاي شتابزده پرهيز كرد، گفت: قطعاً امور و برنامه‌ها بايد پشتوانه پژوهشي و مطالعاتي داشته باشد زيرا تمام امور اين بخش و حوزه با خانواده‌ها درگير است، از اين رو يك تصميم جزئي در حوزه آموزش و پرورش با تمام خانواده‌هاي كشور مرتبط است و براي تدوين برنامه‌ها بايد همه اجزا آن را بپذيرند.
رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه در وزارت آموزش و پرورش نبايد كار بخشنامه‌اي صورت گيرد، گفت: اين موضوع به اين معني است كه عقلانيت بايد در اقدامات و برنامه‌هاي اين وزارتخانه تبلور داشته باشد زيرا يكي از اركان توسعه كشور، موضوع آموزش و پرورش است البته بايد توجه داشت كه تأثير آموزش در توسعه كشور فوري و كوتاه‌مدت نيست بلكه در اين رابطه بايد كارهاي زيربنايي و پايه‌اي انجام شود. از اين رو اگر در اين وزارتخانه كارها متناسب با زمان و به موقع و در يك بازه زماني 20 ساله صورت گيرد، انسان شكوفايي را در كشور قطعاً حس مي‌كند.
وي ادامه داد: در سي سال گذشته كشور با مشكلات بسياري روبه‌رو بوده است به طوري كه كشور در اين مدت با مشكلاتي مانند اشتغال، بيكاري، مصرف انرژي، قانون‌مداري، اخلاقيات، فرهنگ مدرك‌گرايي و مصرف‌گرايي مواجه بوده است كه اين نشان مي‌دهد در چند سال اخير توجه لازم به امر توسعه زيربنايي به ويژه در حوزه آموزش نشده است و بخش آموزش و پرورش بار اين امور را به صورت هدف‌دار به دوش نكشيده است.
 امنيت ملي در حوزه آموزش در معرض تهديد است
ادامه اظهارات لاريجاني اشاره‌اي به نظريه آدام اسميت، فيلسوف اسكاتلندي در حوزه آموزش داشت. بر اساس نظريه اسميت آموزش افراد جامعه نوعي سرمايه‌گذاري است زيرا آموزش با آموزش افراد تواناتر مي‌شوند و فساد و مسامحه‌كاري از بين مي‌رود و پيشرفت‌هاي اقتصادي و اجتماعي كه لازمه امنيت است به دست مي‌آيند. رئيس مجلس شوراي اسلامي هر چند نامي از اسميت نبرد با اين وجود با تأكيد بر اينكه اعتبارات و بودجه‌هاي حوزه آموزش و پرورش را بايد جزو اعتبارات سرمايه‌اي دانست، گفت: اعتبارات اختصاص داده‌شده به اين حوزه  جزو موارد مصرفي نيست بلكه بايد اين اعتبارات به چشم بودجه‌هاي سرمايه‌اي ديده شود.
رئيس مجلس ادامه داد: وقتي در برخي از اسناد امور امنيت ملي كشورها مطالعه مي‌كردند برخي از اين كشورها به صراحت مي‌گفتند كه موضوع امنيت ملي با آموزش مرتبط است و اعلام مي‌كردند كه حفظ هويت ملي و بالا بردن عشق به كشور با موضوع آموزش مرتبط است لذا در سند‌هاي امنيتي به موضوع آموزش توجه شده است.
لاريجاني ادامه داد: همچنين در سند امنيت ملي قرن 21 ايالات متحده امريكا يك فصل براي حوزه آموزش اختصاص داده شده است، زيرا هم‌اكنون در دنيا تحولاتي به ويژه در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها رخ داده از اين رو توجه به مقوله آموزش بسيار ضروري است و هم اكنون موضوع آموزش از يك امر حاشيه‌نشيني خارج شده و در متن پيشرفت قرار گرفته است. البته در داخل كشور تاكنون اين موضوع از سوي رسانه‌ها ديده نشده كه بايد قطعاً در دستور كار قرار گيرد.
رئيس مجلس با تأكيد بر اينكه مقوله آموزش جزو مسائل امنيت ملي كشور است، گفت: قطعاً اين موضوع جزو مسائل امنيت ملي ما هم قرار دارد. از اين رو اگر به اين موضوع توجه مناسبي شود قطعاً نه‌تنها در بودجه بلكه براي افزايش تأثيرگذاري شكوفايي و توسعه حوزه آموزش هم از سوي دستگاه‌ها توجه مناسبي به حوزه آموزش مي‌شود.
وي ادامه داد: هم اكنون شاهد هستيم كه به علت گستردگي حوزه آموزش و پرورش، مسئولان اين وزارتخانه بخشي از وقت خود را صرف امور اين وزارتخانه مي‌كنند كه در اين رابطه اداره متمركز اين مجموعه به سادگي امكان‌پذير نيست حتي در شركت‌هاي بزرگ هم شركت مادر به چند شركت كوچكتر تبديل مي‌شوند. از اين رو در وزارت آموزش و پرورش يك امور ديواني بزرگ داريم كه بايد براي چابك‌ و فعال‌تر شدن آن را به بخش‌هاي كوچك‌تر تبديل كرد، بنابراين بايد با برنامه‌ريزي بار اداره حوزه آموزش و پرورش در تمام بخش‌ها يكسان شود.
گفتني است ضرورت متناسب‌سازي فوق‌العاده شغل فرهنگيان با پست سازماني آنها، آغاز كارورزي دانشجو معلمان از مهر ماه و تأسيس مدارس ضميمه، تلاش براي رساندن نسبت 14 به يك ميان دانش‌آموزان و كاركنان، توسعه پايگاه‌هاي تغذيه سالم در مدارس، حاكميت مقررات خشكي بر آموزش و پرورش، وجود 5 هزار و 100 كلاس قابل ادغام در مدارس كشور و آسيب‌هاي آموزشي 3ـ3ـ6 به ويژه در دوره متوسطه از جمله محورهاي مورد بحث در سومين روز اجلاس رؤساي آموزش و پرورش بود كه از سوي مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش مطرح شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن