تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798543857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمایی از مجموعه شعر جدید «محمدتقی قشقایی»/4 رسوب صمیمتِ زیارت دیدار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رونمایی از مجموعه شعر جدید «محمدتقی قشقایی»/4
رسوب صمیمتِ زیارت دیدار
خواننده با خواندن شعرهای «کفش‌ها، سینه‌ها، طواف‌ها» وارد فضایی آکنده از شوق و معرفت می‌شود و همراه کاروان کربلا به زیارت می‌رود.

خبرگزاری فارس: رسوب صمیمتِ زیارت دیدار



خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ کربلا،کربلا باز هم کربلا. باز همان قصه آب و شمشیر و زیارت! کربلا دریای عطش است که هر نوشیده باشد به تشنگی نزدیکتر است: «عشق خواب و خیال و سر دردهای مرا با خود برده است تشنگی آورده است...» و حرف هایش بوی عاشق جوانمردی را می دهد که آب و خاک را بر هم زده تا برود و تاب ماندن ندارد: «برخاستم رو به تن برزخی ام فریاد برآوردم: آی! اینجا نمان!اینجا نمان! که برای شعله وری در به دری وقت نداری آواز های سوخته ات فرصت تشنه شدن را از ما گرفت.» لحن این شعر ها لحنی عاشقانه است و در عشق،گاه عین صراحت هم پهلو به گنگی می زند چرا که عاشق حیران است بین آنچه می بیند و آنچه می اندیشد و می داند.لذا دریافتش برای خودش هم مشخص نیست و هر چه هست افاضه ای است از اوست: «عشق خواب و خیال و سردردهای مرا با خود برده است تشنگی آورده است...» در حضرت عشق،زبان چندان فعال نیست بلکه کلیم هم به لکنت می افتد لذا در شعر هایی که بیرون از حرم سروده شده وجه ادبی غالب است: «آنجا که فریاد زدم آب تشنه نبودم!» بیرون از محیط جغرافیایی حرم،شعر رفته رفته وضوح بیشتری می یابد شاعر غرق در کلمات،بی آنکه بخواهد از ظواهر کربلا بگوید. شعرش رسوب صمیمیت زیارت دیدار است: «چه فرصتی که دسته گلی را نگاه کنم و اندوه این سال ها از چشمانم بیرون نتراود» غوطه ور در حسی نورانی: «در راه که می آمدم به چند قطره اشک یک تقویم هدیه دادم باران آیا دوباره خواهد آمد؟» در این مرحله شعر،فضای سیالی است که شاعر را در برگرفته و دیگر تشریح و تصویر عناصر محیط حرم نیست: «دلم نمی سوخت اگر خواب بودم اگر می ترسم خوابی اگر باشد به خاک کردن آن گنجشک پای موی های تاک بیانجامد» شعر آیینی به واسطه موضع، زبانی فاخر دارد و رو به اوج: «این سان که تو ایستاده ای با شکوه نه باران نه کوه نه حتی آسمان آبی وش یارای ایستادن برابر چشمانت را ندارند» شاعر از آنجا که با شخصیتی والا سخن می گوید ناخودآگاه زبان به مدح و توصیف می گشاید.و کشف شاعر نشانه دقت و نگاه کنجکاو به همه چیز است: «و سینه ها به خاک نزدیکترند» با درک جدید از پیرامون و موقعیت: «قطار می خرامد و می خرامد و بت هر لرزش قلبمان تندتر می زند!» اما خطابه ایی دارد که مخاطب آن چندان روشن نیست: «بدون آب و بدون شاخه هایت زیبا تر شده های فقط سرت را کمی بالاتر بگیر!» اگر با ممروح سخن می گوید این عبارت چندان مناسب نیست: «به قدر چشم هایت مرهم باش! و قدر دست هایت مهربان بمان!» چرا که او خیر و حسن مطلق است نه به قدر چیزی. اما بخش های درخشان و قابل تاملی که لحظه امروز شاعر را به تاریخ گذشته آن پیوند زده است: «اینجا چقدر آب فراوان است و آدم ها برایش له له می زنند فکر کنم! این مشک ها را هزار و چهارصد سال دیرتر آورده اند» رابطه امروز و دیروز به شدت زنده است مثلا دوربینی که می خواهد عکس فرات را بگیرد: «هر بار نخواست امواج خروشان اش در قاب دوربینم قرار بگیرد!» و با حتی با هشداری مادرانه که می گوید: «نریز پسر جان! نریز!به خاطر این چند قطره آب برادرانم را کشتند» البته امیدورم این عبارت از زبان شاعر باشد نه مثلا حضرت زینب(س). مشکلات و ابهاماتی از دست حاصل صمیمیت بیش از حد(عشق)و یکی شدن شاعر با شخصیت های برجسته عاشوراست مثلا: «مسلم اگر می دانست خون چه قوتی دارد!» حال آنکه نسبت به جهل حتی شاعرانه به مسلم(ع)خصوصا در شعر خالی از اشکال نیست. خواننده با خواندن این شعر ها وارد فضایی آکنده از شوق و معرفت می شود و همراه کاروان کربلا به زیارت می رود.گویا مسافری است. با تامل در خویش و دنیای خویش و به هر چیز را از دریچه کربلا می نگرد. به محمد قشقایی عزیز بابت این مجموعه خواندنی و زیبا درود می فرستم و زیارت قبول می گویم. یادداشت: علی داوودی انتهای پیام/

93/06/03 - 14:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن