تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805445250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌سونامي سرطان‌ها محصول آرامش «قليان سراها»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ‌سونامي سرطان‌ها محصول آرامش «قليان سراها»
به گواهي آمار و ارقام، كشور ما ‏بالاترين ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنيا داراست كه 30 تا 35 درصد علت سرطان‌ها به عوامل خطري باز مي‌گردد كه ‏علت اصلي آن ‏دخانيات است و 30 درصد مرگ‌هاي ناشي از سرطان نيز مستقيماً با ‏دخانيات در ارتباط است


اول شهريور ماه مصادف با زادروز حكيم بزرگ كشورمان ابوعلي سينا بهترين بهانه است تا از سفيدپوشان عرصه سلامت كشورمان تجليل شود. اين قشر اثرگذار جامعه شايد هيچگاه انتظاري براي تكريم و تجليل نداشته‌اند اما حالا كه براي نخستين بار درخواستي را از دولت مطرح كرده‌اند؛ ‌يك ماهي مي‌شود كه نامه 4 هزار پزشك براي مقابله با سونامي قليان با بي‌توجهي رئيس‌جمهور مواجه شده است در حالي كه با توجه به شأن پزشكان و اهميت سلامت مردم، حتي اگر يك پزشك از رئيس‌جمهور درخواست بكند بايد جدي گرفته شود.

حدود يك ماه پيش بود كه جمعي از استادان، اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي علوم پزشكي و متخصصين آمار، پيشگيري و درمان ‏سرطان ‏ضمن ابراز نگراني از گسترش ‏مصرف قليان در كشور، خواستار اجراي كامل قانون جامع كنترل و مبارزه ‏ملي با دخانيات شدند.

 مطابق اين قانون كه در سال 1385 تصويب و در سال 86 آيين‌نامه اجرايي‌اش ابلاغ شد، ممنوعيت عرضه قليان در ‏اماكن عمومي از جمله ‏قهوه‌خانه‌ها با صراحت مورد تأكيد قرار گرفته است.
 با وجود اين نه فقط شاهد كاهش عرضه قليان در سطح كشور نيستيم بلكه روز به روز تعداد بيشتري قليان‌سرا در قالب سفره‌خانه‌هاي سنتي و قهوه‌خانه‌ها در گوشه و كنار شهر سر بر مي‌آورند. علاوه بر اين دكتر حسن روحاني به رغم آنكه 4 هزار پزشك به عنوان يكي از مهم‌ترين و اثرگذارترين اقشار جامعه چنين درخواستي را از وي مطرح كرده‌اند تاكنون تنها عكس‌العملش در پاسخ به اين درخواست و نامه، ‌اتخاذ موضع سكوت و انفعال بوده است.

   مصرف يك بار قليان معادل مصرف 180 تا 300 نخ سيگار
به گواهي آمار و ارقام كشور ما ‏بالاترين ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنيا داراست كه 30 تا 35 درصد علت سرطان‌ها به عوامل خطري باز مي‌گردد كه ‏علت اصلي آن ‏دخانيات است و 30 درصد مرگ‌هاي ناشي از سرطان نيز مستقيماً با ‏دخانيات در ارتباط است. بر اساس ‏گزارش سازمان جهاني ‏بهداشت، سالانه پنج ميليون نفر به دليل مصرف قليان مي‌‌ميرند. يكي از مهم‌ترين چالش‌ها درباره قليان اين است كه قبح ساير دخانيات و مواد مخدر را ندارد و همين مسئله موجب مي‌شود تا به تعبير دكتر محمد اسماعيل اكبري، رئيس مركز تحقيقات سرطان، پدر و دختر نوجوانش در كنار هم بنشيند و قليان بكشند.

 بر همين اساس است كه مطابق آخرين آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در كشور مصرف‌كننده قليان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباكو در كشور دود مي‌شود. از همه بدتر اينكه قليان پاي زنان را هم به بساط دود باز كرده است به طوري كه هم اكنون بالاي 7 درصد زنان ما قلياني هستند.
به باور دكتر مسعود اسلامي، دبير علمي شانزدهمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي قلب و عروق، برخي عادات در جامعه منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشور شده‌اند، يكي از اين عادات نادرست مصرف قليان است كه متأسفانه در كشور به وفور به چشم مي‌خورد. وي تصريح مي‌كند:‌مصرف يك بار قليان معادل مصرف 180 تا 300 نخ سيگار است.
 
  درخواست صريح پزشكان فقط اجراي قانون است
بنا به تأكيد رئيس فرهنگستان علوم پزشكي و نماينده مجلس، با اجرا نشدن قانون جمع‌آوري قليان روزانه عده‌اي از مردم به عوارضي همچون سرطان و نهايتاً مرگ دچار مي‌شوند و هزينه‌هاي كشور به شدت در حال افزايش است.
‏دكتر عليرضا مرندي، وزير بهداشت اسبق و رئيس فعلي فرهنگستان علوم پزشكي به عنوان يكي از پزشكان امضاكننده نامه درخواست مهار سونامي مصرف قليان تصريح كرد: به باور من حتي اگر تنها يك پزشك هم چنين درخواستي را از رئيس‌جمهور ‏مطرح مي‌كرد، به دليل اهميت سلامتي مردم جا داشت موضوع از سوي رئيس‌جمهور محترم جدي گرفته مي‌شد اما متأسفانه تاكنون اقدام فوري كه مورد انتظار ما بود، صورت نگرفت.
وي افزود: خوشبختانه ما در رابطه با جمع‌آوري قليان، ‏قانون محكم داريم و درخواستمان چيزي جز اجراي مو به موي قانون نيست.
 
  وزير بهداشت 4 هزار و يكمين پزشك خواستار برخورد با قليان
پيش از اين و البته با فاصله زماني نسبتاً زيادي از انتشار نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور، ‌وزير بهداشت نيز از اين درخواست حمايت كرد تا 4 هزار و يكمين پزشكي باشد كه براي مقابله با سونامي سرطان ناشي از قليان وارد ميدان عمل مي‌شود. دكتر سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت، در نشست مشترك با وزير صنعت، معدن و تجارت، كاهش دسترسي به سيگار و قليان را خواستار شد و گفت: با توليد و مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان مخالفيم.
بنا به تأكيد وي، استعمال سيگار و قليان موجب گسترش بيماري‌هاي صعب‌العلاج، معلوليت و آسيب‌هاي اجتماعي حاصل از مرگ و مير افراد مي‌شود كه اين هزينه‌هاي عمومي سلامت را نيز بالا مي‌برد و بخشي از اين موارد قابل جبران نيست.
وزير بهداشت با اشاره به نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور درباره سونامي سرطان ناشي از افزايش مصرف قليان، اين كار را اقدامي نمادين از طرف كل جامعه پزشكي برشمرد و افزود: همه جامعه پزشكي و همه خانواده‌ها و همه ايرانيان علاقه‌مند هستند كه قانون دقيقاً رعايت شود و در مواردي هم كه تخلف مي‌شود به شدت برخورد شود.
وي تأكيد كرد: مطالبه همه پزشكان به ويژه وزارت بهداشت مبارزه با مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان است كه اميدوارم دستگاه‌هاي ذي‌ربط، مسئولانه رفتار كنند.
با وجود اين اما دكتر روحاني همچنان از موضع سكوت با اين درخواست مواجه شده است.
 
 پزشكان نمي‌توانند نسبت به جان انسان‌ها بي‌تفاوت باشند
رئيس فرهنگستان علوم پزشكي كه پيش از اين نيز از بي‌توجهي دولت به خواسته پزشكان گله كرده و آن را نشانه‌اي از بي‌اهميتي جان مردم براي مسئولان خوانده بود، ‌يك بار ديگر به نمايندگي از 4 هزار پزشكي كه امضايشان پاي اين نامه نشسته است، ‌تصريح كرد: درخواست ما از رئيس‌جمهور محترم اين است كه به وزارت ‏بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت ارشاد و همه كساني كه سهمي در اين ماجرا دارند دستور جمع‌آوري قليان‌ها را بدهد و ‏همچنين نيروي انتظامي نبايد اجازه دهد در هيچ يك از اماكن عمومي مانند پارك‌ها و... قليان كشيده شود.

به باور مرندي علت گسترش قليان و آلوده‌شدن جوانان بي‌توجهي دولت به اين موضوع است. رئيس فرهنگستان علوم پزشكي تأكيد كرد: اگر يك قانون اجرا ‏نشود به مرور اجرايي نشدن آن سبب عادي شدن موضوع مي‌شود. براي مثال اگر مردم به راحتي از چراغ قرمز عبور كنند، پس ‏از مدتي تصور مي‌شود كه چراغ قرمز يك وسيله تزئيني است و ديگر كسي به وجود آن اهميت نمي‌دهد.  وي تأكيد كرد: دولت محترم بايد با دخانيات، چه قليان و چه سيگار برخورد كند اما اكنون مصرف قليان با سرعت ‏بسيار سرسام‌آوري در حال افزايش است و ما نمي‌توانيم نسبت به جان انسان‌ها بي‌تفاوت باشيم‎.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن