تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818968226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرز ميان صراحت و عصبانيت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مرداد ۱۳۹۳ (۱۰:۴۶ق.ظ)
سياست روز: مرز ميان صراحت و عصبانيت
به گزارش خبرگزاري موج، «مرز ميان صراحت و عصبانيت»عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز است که در آن مي​خوانيد؛
از صراحت تا عصبانيت چقدر فاصله است؟ مرز اين دو رفتار کجاست؟ تشخيص اين که گفتار و رفتار شخصي صراحت دارد يا عصباني است، کار مشکلي است يا مي توان به آساني آن دو را از هم تفکيک داد؟
حضرت امير(ع) درباره خشم و عصبانيت حديثي دارند که به خوبي آن را تشريح کرده است، ايشان مي فرمايند؛ «خشم همنشين بسيار بدي است. عيب ها را آشکار، بدي ها را نزديک و خوبي ها را دور مي کند.»
خشم و عصبانيت چند جنبه دارد. اگر براي دشمن خشمگين شدي و عصباني جز اين نبايد کرد که البته به صلاح است. اما براي منتقد و دوست خود خشمگين شدن حتي در پاسخ به انتقادات کار به جايي نخواهد بود.
حضرت امام جعفر صادق(ع) هم درباره خشمگين شدن حديثي دارند که فرموده اند؛ «هر کس سه بار بر تو خشم گرفت ولي به تو بد نگفت، او را براي خود به دوستي انتخاب کن.»
رواياتي که از اين بزرگواران گفته شد، با توجه به اين روايات، مي توان نتيجه گرفت که مرز ميان خشم و صراحت به بد گفتن است. خشم و عصبانيت اگر به حق باشد، همنشين بدي به حساب نخواهد آمد، بلکه به توصيه امام صادق(ع) فردي که خشمگين شده اما بد نگفته است بايد به عنوان دوست نگه داشت.
آقاي رئيس جمهور روز دوشنبه در جريان همايش سفرا و نمايندگي هاي کشورمان در خارج، سخناني گفتند که به اعتقاد همگان يا اکثريت، دور از شأن و جايگاه رياست جمهوري بود.
اگر ايشان در مسند رياست جمهوري نبود، شايد چنين واکنش هايي را هم به همراه نداشت، اما جناب آقاي روحاني رئيس جمهور اسلامي ايران است. شخصيت حقوقي و سياسي ايشان در جايگاه رياست جمهوري اسلامي بايد مانع از بيان چنين سخناني شود.
پس تفاوت بسيار است ميان صراحت لهجه و رک گويي با خشم و عصبانيت.
«عده اي در داخل شعار سياسي مي دهند، اما بزدل سياسي هستند، هر وقت مذاکره مي شود، مي گويند مي لرزيم، به جهنم، برويد جاي گرم که نلرزيد، خدا شما را ترسو و لرزان آفريده است.»
اين سخن رئيس جمهور در رسانه هاي روز گذشته چه اصلاح طلب و به ظاهر حامي دولت و چه اصولگرا و منتقد دولت بازتاب داشت و همراه با انتقاد بود.
هر کدام از اين رسانه ها انتقاد خاص خود را داشتند، برخي از آنها ادبيات آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور سابق را مثال زدند و حتي عنوان کردند که «آقاي روحاني همان يک احمدي نژاد برايمان کافي است!» و برخي هم در روزنامه هاي خود نوشتند که «واقع بينانه بايد پذيرفت؛ هجمه بي محابا و مانع تراشي هاي تندروي هاي منتقد دولت، مي تواند فشار طاقت فرسايي به هر فعال سياسي وارد کند و آرامش و تمرکز را از آنان سلب کند...»
برخي روزنامه هاي اصلاح طلب هم از اين ادبيات انتقاد داشتند و آن را درخور شأن رئيس جمهور و اينگونه پاسخ دادن به منتقدان نمي دانستند اما برخي تلويحاً از چنين ادبياتي حمايت کردند و چنين رفتاري را بازخورد رفتار منتقدان دانستند.
ابتدا، بايد نوشت که مقايسه آقاي روحاني و آقاي احمدي نژاد، مقايسه منصفانه اي نيست، چرا که اگر احمدي نژاد ادبيات خاص خود را داشت، روي سخن او در بيشتر مواقع به شخصيت ها و کشورهاي خارجي بود که عليه جمهوري اسلامي ايران دست به کار بودند.
اما روي سخن آقاي روحاني به منتقدان داخلي بود که البته آنها نه دشمن هستند و نه عوامل خارجي که آنگونه مورد خطاب و بي مهري قرار مي گيرند.
ضمن اين که همان رسانه هاي اصلاح طلب، همواره رئيس جمهور و دولت نهم و دهم را با انتقادات تند و تيز خود نوازش مي کردند!
حتي سخن آقاي احمدي نژاد درباره «خس و خاشاک» را هم تحريف کردند و آن را تبديل به پتکي نمودند که چهار سال بر سر دولت کوبيدند. عين سخنان احمدي نژاد را بخوانيد؛
«ملت ايران يک ملت متحد است، امروز خبرنگاري سؤال کرد و گفت؛ بعضي ها گوشه و کنار کارهايي را انجام مي دهند، اغتشاش است، شورش است اعتراض است، واژه هاي تندي را به کار برد. من يک مثالي زدم، نتيجه گيري کردم، براي شما عرض مي کنم، گفتم شما اشتباه مي کنيد، ملت ايران يکپارچه است. در يک مسابقه فوتبال، ۵۰ هزار ۷۰ هزار تماشاچي مي روند، آن کسي که تيمش باخته وقتي مي آيد بيرون عصباني است و به هر دري مي زند. در ايران در انتخابات، ۴۰ ميليون نفر خودشان بازي گر اصلي و تعيين کننده اصلي بودند، حالا چهار تا خش و خاشاک يک کارهايي مي کنند، بدانيد اين رودخانه زلال ملت جايي براي خودنمايي آنها نخواهد گذاشت.»
اين سخن رئيس جمهور سابق، شد بهانه اي براي اغتشاشات و فتنه هاي بيشتر، خس و خاشاک احمدي نژاد در رسانه ها و گفتار اصلاح طلبان تحريف شد و اينگونه تعبير شد که احمدي نژاد کساني را که به فردي غير از وي رأي داده اند خس و خاشاک خوانده است، در حالي که او در سخنان خود اشاره دقيق مي کند «بيش از ۴۰ ميليون رأي دهنده» يعني با حساب آراء ديگر نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري.
هر چند به خاطر شرايط خاص آن زمان اين سخن هم نبايد از زبان رئيس جمهور وقت جاري مي شد، اما همين سخن سوء استفاده آشوب طلبان و فتنه گران را به همراه داشت و باعث ايجاد مشکلات امنيتي شد.
مي دانيم شرايط دشوار است. تحولاتي که در صحنه بين الملل و منطقه در حال وقوع است، حساسيتي افزون دارد. آمريکايي ها بر سر موضوع هسته اي بازي را به هم زده اند و آن گونه که پيش بيني مي شد، اتفاق نيفتاده است.
چنين فرياد و خشمي مستحق آمريکا است نه منتقدان دولت که اگر انتقادي هم داشته و دارند، به خاطر ماهيت پليد آمريکاست که همچنان در راه يک توافق عادلانه و منصفانه کارشکني مي کنند.

نويسنده:
- محمد صفري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن