تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814812546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمقاله هفته نامه مرزپرگهر: از تخریب بودای بامیان تا مقابر پیامبران موصل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سرمقاله هفته نامه مرزپرگهر: از تخریب بودای بامیان تا مقابر پیامبران موصل زاهدان- ایرنا- هفته نامه محلی ˈمرز پرگهرˈ سیستان و بلوچستان سرمقاله جدیدترین شماره خود را ˈاز تخریب بودای بامیان تا مقابر پیامبران موصلˈ به قلم مدیر مسوول اختصاص داده است.


به گزارش ایرنا، دکتر باقر کرد مدیر مسوول و صاحب امتیاز این هفته نامه در سرمقاله نشریه شماره (464-465) نوشته است: بشر در طول حیات چند هزار ساله خود در زمینه باورهای ماوراء الطبیعه، سیر و سلوک شگفت انگیزی را از سر گذرانده و آثاری را به وجود آورده است که امروز جزو عجایب این کره خاکی و ذهن خلاق بشر محسوب می شود.
بیشتر این ساخته های فکر و دست بشر به دلیل ابتکار و نو آوری و کوشش و تلاشی که در طراحی و بنای آن به کار رفته به عنوان میراث فرهنگی بشریت در همه جهان نگهداری و حفاظت می شود. آنچه باعث ماندگاری این آثار شده است، دقت و ظرافتی است که هنرمندان بزرگ و اجداد و نیاکان ما در طراحی و ایجاد این آثار و بناهای شگفت به کار برده اند.
امروز دیگر بسیاری از باورهایی که انسان را به ماورائ الطبیعت پیوند می داد و نشان از کم دانشی و بی اطلاعی وی از جهان پیرامونی و آفرینش داشت از میان رفته و جای آنرا ادیان بزرگ و یکتا پرستی گرفته است. ولی آنچه که به عنوان نماد و نشانه های بشری از سیر و سلوک او باقی مانده یکی از بهترین امکاناتی است که بشر نسل امروز و آینده را با سیر تحول این اندیشه بشری آشنا می کند.
در واقع وجود این آثار بر روی کره زمین یک موزه بزرگ و دانشگاهی برای آموختن درس تاریخ و تحول اندیشه، هنر و باورهای بشری است. شاید اگر دست کسانی که مجسمه های بودا و مساجد پیامبران را به عنوان نماد کفر تخریب می کنند به خورشید و ماه که روزی مورد پرستش بشر بوده اند هم می رسید، بدون آنکه بیندیشند که تخریب آنها به نابودی خودشان منجر می شود، این کار را می کردند!
اکثر این آثار تاریخی به عنوان مفاخر اندیشه و هنر بشر، در یونسکو ثبت شده و جزو میراث فرهنگی جامعه ی بشری محسوب می شود. بیشتر کسانی که از مجسمه های بودای بامیان دیدن کرده اند، نه تنها بت پرست و بودایی نبودند و نشدند بلکه این مجسمه های عظیم، بازدیدکنندگان را به این حقیقت واقف می کرد که انسان در راه باورهای ماواء الطبیعه و آنچه که امروز ما به آن اعتقاد الهی و باورهای دینی می گوییم می تواند چه کار های شگفت آوری را انجام داده و چگونه تا مرز از خود گذشتگی و وقف حیات دنیوی خود پیش برود.
تقریبا بیشتر دانش بشری، از آسمان و زمین و گردش ستارگان و شناخت اسرار کائنات گرفته تا آنچه که ما و تخریب کنندگان مجسمه بودا، به عنوان تکنولوژی از آن بهره می بریم به همین کنجاوی بشر و در راستای شناخت اسرار آفرینش و خالق زمین و آسمان به وجود آمده است. نگرشی به سیر تحول و تکوین این کنجکاوی بشر و آثار به جای مانده از آن است که نشان می دهد انسان چگونه از پرستش مخلوق به پرستش خالق رسیده است. از آن گذشته وجود همین آثار است که خلاقیت و عظمت خداوند را در آفرینش موجودی به نام انسان آشکار می کند.
این آثار از مراکز ستاره شناسی تا مقابر و نوشته های بزرگان، همه جزو میراث عظیم فرهنگی بشر است که متاسفانه به دست گروهی گرفتار جهل و خرافات که خود را تنها موحدان عالم و سالکان راه خداوند می دانند، نابود می شود. این افراد برای یک لحظه هم، سرنوشت دیگرانی را که هم ذات آنان بوده اند را در منظر نگاه و اندیشه خود قرار نمی دهند و حتی به اندازه بازدیدکنندگان مجسمه های بودا هم به خود زحمت نمی دهند که لااقل برای یکبار هم که شده زندگی، باورها و آنچه هیتلر و پیش از آن فرعون بر سر بشر آورده اند را مطالعه کنند و از آن عبرت بگیرند.
در طول قرون گذشته، اشخاص و گروههای بسیاری بوده اند که دچار این توهم مالیخولایی شده و گمان کرده اند که می توانند انسانهای دیگر را همانند خشت در کوره بیندازند و آجرهایی با اندیشه و قد و قواره خود بیرون بیاورند. این اندیشه تنها مربوط به هیتلر و موسلینی، نازیسم و فاشیم نبوده و نیست. امروز بیشتر این اشخاص و گروهها به عنوان ستمگران خودکامه تاریخ مورد لعن و نفرین جامعه بشری قرار دارند و این سیر باطل گویا همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، هفته نامه مرزپرگهر به عنوان نخستین نشریه دو زبانه فارسی -بلوچی در زاهدان منتشر و گستره توزیع آن سراسر سیستان و بلوچستان است.
7307 / 653



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن