تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819721152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل محیط زیست گیلان: رفع معضلات زیست محیطی نیازمند آگاهی و اراده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل محیط زیست گیلان: رفع معضلات زیست محیطی نیازمند آگاهی و اراده است انزلی - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ، تجمیع سه رکن آگاهی ، اراده و ابزار را پیش نیاز حفاظت از محیط زیست عنوان کرد.


به گزارش ایرنا، ˈ محمدرضا برجیˈ روز سه شنبه در همایش روز کاسپین در محل اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی اظهار کرد: از تمامی سازمان ها می خواهیم نگاه نقادانه و واقع بین به معضلات متعدد محیط زیست داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: امروز شرایط زیستی در رودخانه ها، جنگل ها و تالاب های استان و دریای خزر بسیار نامطلوب است.
برحی متذکر شد: به جای پنهان کاری در خصوص معضلات زیست محیطی باید به دنبال یافتن راهکار و جزم کردن عزم همگانی برای رفع آنها بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: باید با تدبیر و امید به سمتی برویم که به بهبود و اصلاح انجامیده و در شأن این ملت و کشور باشد.
*رژیم حقوقی خزر به نتیجه مطلوب نرسیده
برجی درادامه درخصوص روز دریای خزر گفت :خوشحالیم که در این روز معاهده ای لازم الاجرا شد که به موجب آن علاوه بر تجمیع اراده منطقه ای برای حفاظت از این پهنه آبی ، کل حوزه آبخیز لحاظ شده است .
وی خاطرنشان کرد: با این همه باید توجه داشته باشیم که رژیم حقوقی دریای خزر هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وی هشدار داد : اگر در اجرای این کنوانسیون جدی نباشیم، دور نخواهد بود که دریای خزر با وجود حجم بالای آب از منظر منابع و موجوداتش برهوت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان تاکید کرد : باید همه با هم، در اقدامی پایدار برای هرچه عملی تر ساختن این کنوانسیون و حفظ و حراست از دریای کاسپین و محیط زیستمان همگام باشیم .
* خزر، از بوم شناخت های آبی جهان
دریای کاسپین از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
این دریاچه با طول تقریبی یک هزار و 200 کیلومتر ، عرض متوسط 320 کیلومتر ، مساحت 438 هزار کیلومتر مربع و حجم 770 هزار کیلومتر مکعب بزرگترین دریاچه جهان است. باریک ترین عرض آن 220 کیلومتر بین شبه جزیره آبشوران و دماغه کواولی و عریض ترین بخش آن حدود 545 کیلومتر در شمال آن قرار دارد.
سواحل این دریاچه جمعاً شش هزار و 379 کیلومتر است که حدود 922 کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده است و وسعت حوزه آبگیر آن سه میلیون و 373 هزار کیلومتر مربع است که 256 هزار کیلومتر مربع آن در خاک ایران قرار دارد. این دریاچه28 متر پائین تر از سطح اقیانوس هاست و بنا بر این هیچگونه خروجی از این دریاچه وجود ندارد.
81 درصد آب ورودی خزر را رود عظیم ولگا تامین می کند. عمق آن از شمال به جنوب افزایش می یابد. میانگین ژرفای این دریاچه در ناحیه شمالی کم تر از 10 متر، در بخش میانی بین 180 تا 788 متر و در بخش جنوبی که آب های کناره ایران را تشکیل می دهد؛ به 960 تا ژرفای یک هزار و 25 متری نیز در ناحیه جنوبی این دریاچه گزارش شده است.
جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است. دریای خزر از 575 نوع گیاه، یک هزار و 332 گونه جانور و 850 نمونه ماهی برخوردار است. 90 درصد خاویار جهان از این دریا صید می شود.
مهم ترین ویژگی اقتصادی خزر، نفت و گاز است. ذخایر اثبات شده نفت در این دریا 32 میلیارد بشکه یعنی حدود چهار درصد کل ذخایر نفت خاورمیانه است .
جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است. همین جهت جریان و ژرفای زیاد آب در کرانه های ایران که باعث کندی حرکت جریان می شود منجر به تجمع انواع آلودگی های این دریاچه در سواحل ایران به میزانی بیش از کرانه های دیگر کشورها می شود.
این دریا، محیط زیست گرانبهاترین ماهی های دنیا است. در بخش جنوبی دریای مازندران و رودخانه هایی که به آن می ریزند یعنی سواحل مربوط به ایران، 78 گونه و زیرگونه ماهی یافت می شود. از مهمترین رودخانه هایی که به این دریا می ریزد می توان از سپیدرود و پیلورود (رود بزرگ) و هراز نام برد.ک/2
620 / 695



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن