تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801780583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور: حق طلاق شوهرکشی را کاهش می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور: حق طلاق شوهرکشی را کاهش می‌دهد

قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور: حق طلاق شوهرکشی را کاهش می‌دهد
قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور می گوید که شوهر کشی عوامل مختلفی دارد اما بیشتر علت آن به خاطر نداشت حق طلاق زنان است و این قانون باید اصلاح شود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین،: تا چند سال پیش همسرکشی جرمی مردانه بود و زنان تنها قربانیان این خشونت خانوادگی بودند، اما مطابق آخرین بررسی ها، تعداد زنانی که شوهرشان را می کشند در حال افزایش است.دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان می شود اما بیشتر آنها به خاطر ناتوانی در گرفتن طلاق است. این زنان وقتی از قاضیان دادگاه نتیجه نمی گیرند، کوتاهترین راه را انتخاب می کنند. در همین زمینه با اکرم پورنگ، قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

آمارها نشان می دهد که میزان شوهرکشی زنان افزایش یافته است.در بیشتر این قتلها زن بارها از خانه خارج شده و بارها مشاجره و دعوا میان آنها اتفاق افتاده است.در اینصورت به نظر شما چرا زن طلاق نگرفته و یا حداقل برای مدتی خانه را ترک نکرده و به صورت مستقل زندگی نکرده است؟

طبق قوانین ایران، طلاق از اختیارات مرد است و در صورتیکه زن متقاضی جدایی باشد، متاسفانه باید روند طولانی وطاقت فرسای چند‌ساله‌ای را بگذراند و در نهایت با بخشیدن تمامی حقوق مادی و از دست دادن فرزندانش به زندگی مشترک پایان دهد.

در بسیاری از مواقع هم این روند به قدری طولانی می‌شود که زن خسته می شود و ناچار است که دوباره به همان زندگی بازگردد. از طرفی بیشتر زنان شوهرکش خانه دار هستند‌ و استقلال مالی ندارند برای همین امکان زندگی جدا را ندارد.

آیا نمی توان اثبات کرد که این نوع قتلها برای دفاع بوده است؟

اگر قتل در زمان اختلاف و کتک کاری باشد باید اثبات شود زن دردفاع از خودش شوهرش را کشته است اما در اغلب این پرونده ها، زن با کمک و همدستی دوست پسر یا فرد دیگری شوهرش را می کشد و برای همین محکوم به معاونت در قتل می شود.

مثلا من پرونده ای داشتم که زن با شوهرش مشکل داشت اما چون امکان طلاق نداشت و دادگاه با درخواست او موافقت نمی کرد برای همین با همدستی دوست پسرش شوهرش را کشت. بیشتر زنانی که با این شرایط مواجه می شوند کشتن را تنها راه حل می دانند درحالیکه چنین نیست.

اما قانون امکان طلاق توافقی را هم گذاشته است؟

بله اما من پرونده ای داشتم که زن برای گرفتن رضایت همسر به طلاق توافقی مجبور شد خانه اش را به او ببخشد. وقتی قانون حق مطلق طلاق را برای مرد گذاشته است امکان سوءاستفاده هم وجود دارد.

12 شرط برای گرفتن طلاق زنان وجود دارد اما بیشتر زنان نسبت به آن آگاهی ندارند، در مقابل مردان طبق قانون هرزمان کهبخواهند می توانند طلاق بدهند؟

برای شوهر کشی عوامل زیادی وجود دارد که اگر از عوامل اجتماعی ، اقتصادی و روانی بگذریم بیشترین دلیل همین نداشتن حق طلاق برای زنان است. در ماده 130 و شروط ضمن عقد برای زنان حق طلاق داده شده اما باز هم مرد باید امضا کند.

همانطور که گفتید در سال 63 هم شروط 12 گانه ای در عقدنامه آمد تا زن بتواند طلاق بگیرد اما اینکه زنان نمی توانند طلاق بگیرند به خاطر عدم آگاهی نسبت به این قوانین نیست بلکه اثبات این شروط آنقدر سخت است که برخی زنان از قید آن می گذرند؛ مشکلات زناشویی در چارچوب خانه اتفاق می افتد نه شاهدی برای اثبات آن وجود دارد و نه زن دوست دارد که به دنبال شاهد مثلا برای کتک خوردنش باشد.

من پرونده ای را همین چند وقت پیش داشتم که خانم آنقدر از دست شوهرش کتک خورده بود که کلیه اش آسیب دیده بود ، دکتر هم راضی به دادن گواهی پزشکی بود، اما زن آنقدر عرصه را به خود تنگ دید که شوهرش را کشت. حتی در صورتی که زن و شوهر زیر یک سقف زندگی کنند، دادگاه ادعای ترک نفقه را هم رد می کند چون معتقد است زن مسکن دارد و مرد هم به حد کفایت برای خانه خرج می کند. در صورتی که نفقه رفع تمام نیازهای متعارف زن است و ممکن است مرد برخی از این نیازها را اجابت نکند. در این جور موارد هم زنان نمی توانند ادعای ترک انفاقشان را ثابت کنند.

به نظر من این یک مقدار هم فرهنگی است که زنان به خاطر بد بودن واژه طلاق این حق را در زمان عقد نمی گیرند. حتی خانمهای تحصیلکرده ای هستند که حاضرند حق مسکن و کار بگیرند اما در مورد طلاق حرفی نزنند؟

بله و جالب اینجاست که حتی اگر دختر و پسر هم راضی باشند اطرافیان اجازه این کار را نمی دهند. بعد وقتی همین زن و شوهر به مشکل برمی خورند به زن می گویند طلاق بگیر و خودت را راحت کن.

متاسفانه قوانین ما هیچ حمایتی از زنان نمی کنند و قانون حمایت از خانواده هم در این زمینه اصلا کار نکرده است. طبق قانون مرد تنها با دادن حقوق مالی می تواند طلاق بدهد یا در ازای بخشیدن مهریه رضایت به طلاق بدهند. اما این زمانی بیشتر فاجعه می شود که مردها برای اذیت و آزار، زن را طلاق نمی دهند و می گویند آنقدر بمان که موهایت هم مثل دندانهایت سفید شود. در این شرایط امکان دارد که ظرفیت زنان تمام شود و دست به کارهای خطرناک بزنند.

چرا قانون حق طلاق را دوطرفه نکرده است؟

قانون ما از اسلام گرفته شده و این در شرع است. از طرفی قانونگذار معتقد است که زنان ما احساساتی هستند و اگر حق طلاق به آنها داده شود آمار طلاق افزایش می یابد. اما بررسیها نشان می دهد آمار طلاق در میان زنانی که حق طلاق را زمان عقد گرفتند بسیار پایین است. حق طلاق برای تضمین زندگی است مانند مهریه. هیچ زنی بی دلیل به دادگاه مراجعه نمی کند و بی دلیل برای گرفتن طلاق اقدام نمی کند.

اما این استدلال که زنان حق طلاق ندارند هم نمی تواند بهانه ارتکاب قتل باشد یعنی باید به گونه ای فرهنگ سازی کرد که این بهترین راه نیست؟

بله،اما شما باید ازدواج‌های اجباری و نبود حمایت‌های خانوادگی و قانونی از زن در معرض خشونت را هم به آن اضافه کنید، برای همین، این زنان قتل شوهرانشان را به عنوان تنها راه ممکن می دانند.بعد هم بیشتر این زنان سطح تحصیلات بالایی ندارند و اکثر خانه دار هستند و حداقل دیپلم دارند.

یعنی شما معتقدید که حق طلاق آمار شوهرکشی را کاهش می دهد؟

صددرصد.هرچند همه قتلها به خاطر این موضوع نیست اما نداشتن حق طلاق هم بی تاثیر نیست.اگر با بیشتر زنانی که شوهرشان را کشتند، صحبت کنید رد شدن درخواست طلاق وطولانی شدن ادعه دادرسی را دلیل آن عنوان می کنند.

شما اگر برای یک مدتی این اخبار شوهرکشی را مرور کنید متوجه می شوید که بیشتر این قتلها با نقشه قبلی اتفاق افتاده و زن از اینکه نمی تواند به حق خود برسد خسته شده است.برای همین این قانون باید اصلاح شود.

چرا در استانهای جنوبی که آمار خشونت علیه زنان بالاست کمتر شاهد شوهرکشی هستیم؟

شاید به خاطر فرهنگ مردسالار باشد، حتی چند همسری هم در میان آنها وجود دارد اما به خاطر تربیتی که از کودکی دارند مردان را حاکم بر سرنوشتشان می دانند. در استانهای غربی هم زنان با خودکشی و خودسوزی به محدودیت‌ها و خشونت‌هایی که علیه آنها می‌شود واکنش نشان می‌دهند .



1393/5/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن