تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818810625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شش هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور شش هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت می کنند اراک- ایرنا- مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: شش هزار مرکز ترک اعتیاد در نقاط مختلف کشور فعالیت می کنند.


ˈفرید براتیˈ روز یکشنبه در سومین نشست کمیته درمان و حمایت های های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: پنج هزار و 200 مرکز سرپایی، با استفاده از داروهای آگونیست و مابقی به صورت اقامتی بیماران را مداوا می کنند.
وی ادامه داد: تنها 810 مرکز ترک اعتیاد در کشور دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی هستند که باید با نظارت و پیگیری های منطقی دیگر صاحبان مراکز ترک اعتیاد را برای اخذ مجوز از سازمان بهزیستی مجاب کنیم.
مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: بسیاری از معتادانی که تصمیم به ترک اعتیاد می گیرند برای تهیه داروی های آگونیست و متادون به عطاری ها و یا برخی از بازارهای سیاه مراجعه می کنند که این مهم فشار بسیار زیادی به بیماران وارد می کند.
وی اضافه کرد: باید با اصلاح تفاهم نامه های منعقد شده در سال های گذشته شرایطی را در مراکز ترک اعتیاد فراهم کنیم که معتادان به صورت رایگان از خدمات این مراکز استفاده کنند.
براتی اظهار کرد: خانواده ها و مسوولان مربوطه باید شرایط زندگی معتاد پس از خارج شدن از مراکز ترک اعتیاد را به گونه ای فراهم کنند که فرد پاک شده دیگر به مصرف مواد مخدر گرایش نداشته باشد.
وی مراکز ترک اعتیاد اقامتی( موضوع ماده 16) را مخصوص معتادان متحجر دانست و بیان کرد: هر نوع معتادی را نباید وارد این مراکز کرد بلکه معتادان تزریقی، شیشه ای، کارتن خواب و بدون سرپناه را باید به این مراکز انتقال دهند.
براتی اشتغال را یکی از مهمترین عوامل پاکی مداوم معتاد دانست و گفت: وقتی معتادی به مرکز ماده 15 مراجعه می کند و پس از دریافت خدمات و سم زدایی از مرکز خارج می شود، اگر شغل مشخصی داشته باشد مشغول به کارشده و توسط یک مددکار ادامه فعالیت و وضعیتش پیگیری می شود اما چنانچه بیکار باشد، دولت موظف است برای این فرد شغل ایجاد کند، در حالی که اگر این پیگیری انجام نشود، فرد بازهم به چرخه اعتیاد باز می گردد.
مدیر مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: معتادانی که به مراکز درمان اقامتی منتقل می شوند پس از خروج، جایی برای بازگشت ندارند، چرا که خانواده آنان را نمی پذیرد؛ در حالی که باید فعالیت های بازتوانی یا توانبخشی روانی اجتماعی برای آنان برنامه ریزی شود و علاوه بر تهیه مسکن، اشتغال و یارانه درمان باید خدمات توانبخشی اجتماعی روانی نیز ارائه شود.
وی اضافه کرد: باید برای معتادانی که دوره درمان آنان در مراکز ترک اعتیاد اقامتی به پایان می رسد یک مددکار تا شش ماه به این فرد خدمات رسانی کند تا سم زدایی به طور کامل دربدن این فرد انجام شود و دیگر تمایلی برای مصرف مواد مخدر نداشته باشد.
وی در خصوص اهمیت مراکز ماده 16، گفت: هم اکنون به غیر از استان مرکزی در 17 استان کشور مراکز ماده 16 فعالیت می کنند که باید نحوه مدیریت و خدمات پس از ترخیص برای این مراکز برنامه ریزی شود چرا که اکثر افرادی که در این مراکز درمان می شوند، معتادان خیابانی و کارتن خواب ها هستند.
براتی افزود: آیین نامه پس از خروج، از سوی رییس قوه قضائیه به قضات ابلاغ شده و باید همه برنامه ها و مصوبات به درستی اجرا شود همچنین دستگاه های دیگر نیز باید در راستای همکاری های همه جانبه با ستاد مبارزه با مواد مخدر گام بردارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: 122 مرکز ترک اعتیاد در نقاط مختلف این استان فعالیت می کنند که 75 مرکز در اراک و مابقی در 11 شهرستان دیگر استان به بیماران معتاد خدمات رسانی می کنند.
دکتر ˈحسن طاهر احمدیˈ بیان کرد: هم اکنون ترویج و گسترش اعتیاد بانوان در استان مرکزی بزرگترین دغدغه مسوولین این استان است که باید برای جلوگیری از آن برنامه ریزی های کابردی تدوین شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: بیش از 12 هزار معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان مرکزی تحت عملیات درمان به سر می برند که بیش از 10 درصد از این تعداد معتادان زن هستند.
وی اظهار کرد: از آنجا که یک مرکز ترک اعتیاد مجهز مخصوص بانوان در استان مرکزی وجود ندارد بسیاری از بیماران به دلیل مسائل اخلاقی و حیثیتی برای درمان به این مراکز مراجعه نمی کنند.
دکتر طاهر احمدی یادآوری کرد: احداث یک مرکز ترک اعتیاد مجهز با کادر زنانه مهمترین نیاز استان مرکزی است چرا که در غیر اینصورت بانوان آسیب های بسیار شدیدی از سودجویان و مفسدان جامعه متحمل می شوند.
وی تاکید کرد: با انجام این کارها می توانیم گامی اساسی در راستای درمان و ترویج اعتیاد در جامعه برداریم اما کار مهم و اساسی این است که مراجع قضایی و انتظامی گامی اساسی در راستای جلوگیری از ورود و تولید این مواد افیونی به جامعه بردارند.
رییس پلیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته بیش از سه هزار و 270 کیلوگرم انواع مواد مخدر در نقاط مختلف این استان کشف شد که نسبت به سال قبل 68 درصد افزایش کشف داشته ایم.
سرهنگ ˈاحمد حسنیˈ بیان کرد: همچنین در این مدت هشت هزار و 300 توزیع و تولید کننده مواد مخدر در نقاط مختلف استان مرکزی شناسایی و دستگیر شدند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در سال گذشته چهار و 215 معتاد خیابانی دستگیر و برای درمان به مراکز ترک اعتیاد معرفی شدند.
ایجاد یک مرکز اقامتی میان دوره از سوی اداره کل بهزیستی استان مرکزی، ایجاد یک مرکز ترک اعتیاد با کادر کاملا زنانه برای بیماران زن از سوی دانشگاه علوم پزشکی، افزایش پذیرش از 30 به 100 نفری مرکز ارتقای سلامت مشاوره زنان و پذیرش مرکز کودکان زنان معتاد از سوی مرکز شبه خانواده بهزیستی مهمترین مصوبات این نشست بود.
7115/559



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن