تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820853017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در عصر تقابل حقیقی خیر و شر، خبرنگاران واقعی دانایان رنجور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در عصر تقابل حقیقی خیر و شر، خبرنگاران واقعی دانایان رنجور رشت - ایرنا - در زمانه ای که این بشر دو پای سودجو، بداخلاق، خوش اخلاق، نماینده خدا در روی زمین و ... برای تداوم و حفظ دامنه سودهای فردی و یا مشارکتی خود بیش از هر زمانی در خلقت، در بلعیدن اطلاعات حریص است؛ خبرنگاران واقعی این دانایان رنجور، سنگ زیرین آسیاب هستند.


دیر زمانی است که شیوه اطلاع رسانی دگرگون شده و اکنون مخاطبانی که برای درک درستی و یا نادرستی یک خبر بیش از نیم قرن منتظر می ماندند، دیگر تحمل یک لحظه را ندارند و می خواهند در آنی از زمان، خبر را سر بکشند تا بتوانند در واکنش نسبت به احتمالات آینده دست پیش داشته باشند .
زمانی در دوران جنگ های اول صلیبی سال های 1095 تا 1291 میلادی که مسیحیان کاتولیک، قدس شریف و سایر امکان مقدسه مسلمانان را غصب کردند و ساکنان آن را به خاک و خون کشیدند؛ بیش از نیم قرن طول کشید تا واعظان مسلمان در منابر این خبر را به گوش مسلمانان سایر ممالک رساندند و مسلمانان برای بازپس گیری مناطق غصب شده بسیج شدند و دوره دوم جنگ های صلیبی ( از 1147 تا 1149 ) شروع شد .
اکنون خبرنگاران واقعی در کسب و پردازش اخبار داخلی و خارجی به دلیل حجم انبوه کار ، ظرافت معنایی در پردازش و اهمیت سرعت در انتقال و تاثیر خبر در معرض فرسایش مغزی و توان روحی روانی چند صد برابر یک فرد معمولی قرار دارند چرا که اکنون مخاطبان انتظارات بالایی دارند و پیدایش خیل عظیم مخاطب با سلیقه ها و گرایش های مختلف بیش از هر زمانی وظیفه خبرنگاری را در برآوردن این انتظارات با رعایت کامل بی طرفی ، درستی خبر ، انصاف و پرهیز از گرفتار شدن در گرداب سیاه نمایی خبرنماهای دروغین مشکل می سازد .
فقط خبرنگاران می توانند درک واقعی و تمام و کمالی داشته باشند و پوشش اخباری نظیر کشتار بی رحمانه مردم مظلوم غزه به دست اسراییل غاصب بیش از هر مخاطبی، گزارشگر این روایت غیر انسانی را می آزارد و بارها و صدها و هزاران بار من، او را در خودش می کشد و زنده می کند ، تصور این درد جان فرسای ماندگار در وجود او که در راستای رساندن ندای حق طلبانه یک ملت به گوش آزادگان دنیا در قبال انبوه سیاه نمایی های جبهه شیطان که با هدف گول زدن افکار عمومی منتشر می شود، توسط غیر خبرنگار ناممکن است .
خبرنگار واقعی با وجود آنکه در وقایعی اینگونه از تمام هستی خود برای اطلاع رسانی و رساندن ندای واقعی مظلومان مایه می گذارد اما تا آخر عمر با خودش درگیر است و رنجی پنهان و عمیق وی را می آزارد که نکند کم گذاشته باشد و نزد وجدان و خداوند شرمنده باشد .
برخی پژوهش های مبتنی بر علم انسان شناسی، به این نتیجه رسیده اند که احساس خوشبختی و یا بدبختی صرفا یک احساس فکری است، بر همین مبنا؛ خبرنگار درگیر با اخبار مشکلات مردم محروم، جنگ ها و ستیزهای نابرابر و ظالمانه و هر گونه حق کشی و بی عدالتی احساس خوشبختی برای خود را از دست می دهد و خانوده اش نیز پیشتر این احساس و غیبت های مکرری که به واسطه شغلش ممکن است داشته باشد، آسیب های روحی روانی بسیاری می بینند .
با توجه به مطالب گفته شده فوق، سهم خود خبرنگار از عمر کوتاه همراه با استرس و پریشانی شغلی اش چیست ؟
پژوهش های علمی نشان می دهد خبرنگاران در طول دوران خدمت به انواع بیماری ها از جمله افسردگی ، کسالت و خواب آلودگی ، مشکلات گوارشی ، عصبی و روانی ، اختلالات شدید جسمی ، قلبی و تنفسی ، ضعف بینایی ، شتاب زدگی ، پرخاشگری ، گردن درد و دست درد ، بی حسی انگشتان سکته های قلبی ، مغزی و زخم معده دچار می شوند .
اما در منظر افکار عمومی خبرنگاری، شغلی با رتبه و جایگاه اجتماعی بالاست به گونه ای که مردم به آن احترام می گذارند حتی در زمانه ای که اخبار گونه های سیاه نیز به نام خبر بسیار منتشر می شوند ، خبرسازان و یا منابع خبری در هر جامعه و کشوری خبرنگاران را برای پیشبرد اهداف خود لازم دارند .
اما خود خبرنگاران این انسان های فرتوت تر از سن واقعی خود و این خادمان پریشان جامعه چه می خواهند ، اولیه ترین حقوق آنها چیست ؟
هنوز در بسیاری از نقاط دنیا طرفین درگیر در یک جنگ و یا منازعه خبرنگاران را به عنوان چشم جامعه عدالت برای انتشار فجایع ، دشمن خود می دانند و بدون ذره ای تامل آن را کور می کنند .
در جنگ نابرابر اخیر تجاوز رژیم غاصب اسراییل به نوار غزه علاوه بر خسارات های دیگر، ده ها خبرنگار نیز توسط اشغالگران به قتل رسیدند تا کسی دیگر جرات پوشش اخبار تجاوزگرانه را نداشته باشد .
در بعد داخلی و در زندگی اجتماعی قشر زحمت کش خبرنگاران داخل کشور نیز انتظاراتی وجود دارد که هر ساله مسوولان به مناسبت روز خبرنگار و شهادت شهید مظلوم رسانه محمود صارمی قول هایی می دهند ، اما در عمل پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود؛ یکی از این انتظارات عملی شدن اجرای قانون مشاغل مشمول سختی کار به حرفه خبرنگاری است .
گرچه براساس قانون تامین اجتماعی ، خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و برمبنای ماده 76 قانون تامین اجتماعی ، کسانی که 20 سال متوالی یا 25سال متناوب در مشاغل سخت و زیان آور خبرنگاری فعالیت کرده و حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، می توانند بدون شرط سنی از مزایای بازنشستگی استفاده کنند اما در عمل به دلیل تفاوت نرخ پرداخت حق بیمه و عدم توانایی خبرنگاران در پرداخت مابه التفاوت و زیر بار نرفتن دستگاه های متولی برای تقبل این مبلغ و شروط هیات تشخیص شرایط در استان ها و در نهایت سازمان تامین اجتماعی، این قانون عملا برای اجرا معطل مانده است .
چه خوب بود مسوولان محترم نهادهایی که به مناسبت روز خبرنگار با دست به قلم شدن و کمک خواهی برای نوشتن متون ادبی شیوا سعی در کسب رضایت قلبی خبرنگاران این قشر سخت کوش آسیب پذیر و آسیب دیده را دارند تا از آنها برای یکسال دیگر در راستای اطلاع رسانی استفاده کنند، تدابیری اتخاذ می کردند تا مشکلات اصلی خبرنگاران مثل معطل ماندن قانون یاد شده ، حمایت های درمانی و شغلی آنان میسر شود چرا که اگر با سرایش کلمات لطیفی چند مشکلات خبرنگاران حل و فصل می شد ، آنها خودشان استاد نگارشند . ک/4
* نصراله ابراهیمی خرم آبادی خبرنگار مرکز گیلان
604 / 695



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن