تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819819118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی که «بزرگ» فرو ریخت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزی که «بزرگ» فرو ریخت شیراز- ایرنا- گرما گرم عید فطر امسال و تعطیلات پیوسته به آن، خبر ریزش پل کابلی میدان ولی عصر شیراز منتشر شد همان پلی که در حال ساخت است و متولیانش صفت «بزرگ» برای آن قائل هستند و این صفت را بر روی تابلوهای مجاور حصارهای پنهان کننده آن، نوشته اند.


شاید تعبیر یکی از اهالی رسانه را بتوان نقل کرد که آن زمان پرسیده بود: پل ریخت، آیا اعتماد مردم هم فروریخت؟
این روزها پرسش های مردم و شهروندان درباره پل کابلی میدان ولی عصر (عج) شیراز پایانی ندارد و عکس های بخش ریزش کرده پل در هر کوی و برزن در تلفن های همراه، مخابره می شود.
میدان پرتردد ولی عصر (عج) شیراز حدود یک سال و نیم است که به کارگاه ساخت پل کابلی تبدیل شده است و مسافت دو هزار و 60 متری این پل، بنا به گفته متولیان این پروژه را در زمره بزرگترین طرح های عمرانی شهرداری در کلانشهر شیراز قرار داده است.
این پل هنوز به نیمه راه نرسیده ، از دیدگاه مدیریت شهری شیراز به عنوان نماد مهندسی این کلانشهر معرفی می شد و می شود.
سقوط بخشی از این سازه مهندسی درعید فطر امسال، این پل کابلی را به کانون نگاه های عابران و سرنشینان خودروهایی تبدیل کرده که درترافیک و ازدحام به وجود آمده ناشی از برپایی کارگاه ساخت پل، نزدیک 18 ماه است افتتاح آن را انتظار می کشند.
هرچند این پل و کارگاه آن همواره در حصار بوده است و فقط تابلوهای آن خبر از ساخت این پل «بزرگ» می داد.
ریزش چهل متر از این پل، گویا سرنوشت این پل کابلی را دگرگون کرده و پرسش هایی را فراروی رهگذران نهاده است.
عباس، فروشنده دوره گرد حوالی میدان ولی عصر شیراز، گفت: بار کج به منزل نمی رسد، تازه اگر هم افتتاح شود دیگر چه اطمینانی هست که این بار کج بتواند از روی پل رد شود.
در نقطه مقابل، شهردار شیراز خوش بینانه ترین نگاه به این پروژه را دارد و این دیدگاه خود را در بازدید نمایندگان رسانه ها از این پروژه بیان کرد.
** تشویق به جای تنبیه
ادبیات روز دوشنبه شهردار شیراز، بیانگر حمایت از پیمانکار و مهندس مشاور و گروه نظارت بر پل کابلی بود.
علیرضا پاک فطرت هیچ تقصیری را متوجه آنها ندانست ولی گفت پای کارگران ساده در میان است.
وی حتی این نکته را گفت که یک ساعت بعد از ریزش پل در محل پروژه حاضر شده و به پیمانکار خداقوت گفته و او را تشویق کرده است.
** کم آوردن و کارگران مقصر
سخنان شهردار شیراز در بیان رویداد و اتفاق پل کابلی ولی عصر از این قرار است: چند کارگر در سمت دیگر پل، داربست می بستند، چند جک(پایه نگهدارنده) کم آوردند و بدون هماهنگی با گروه مشاور، شماری از این جک ها را باز کردند و این اقدام سبب شد پل ریزش کند.
پرسش افکار عمومی که از زبان خبرنگاران بیان شد این است:با فرض پذیرش باز شدن جک ها بدون هماهنگی گروه مشاور و رفع مسوولیت از این گروه، در زمان این تخلف کارکردی، گروه نظارت شهرداری کجا بوده است؟
کارگر پروژه بدون امر و دستور و فرمان بالادست خود نسبت به باز کردن جک ها اقدام کرده است؟
خبرنگاران به شهردار گفتند: برخی از کارگران حتی با دستور، کاری انجام نمی دهند حال چگونه این کارگران بدون اینکه کسی به آنان امری را محول کند، اقدام به کارهای سنگین مهندسی کرده اند؟
پس از بیان این سخنان، مردم و افکار عمومی دیدگاهی با این مضمون بر زبان آوردند که در ماجرای سقوط هواپیما، خلبان رخت از دنیا بسته مقصر اصلی حادثه شناخته می شد و امروز دیواری کوتاه تر از کارگر ساده پروژه پیدا نشده است.
ˈ یک کارگر ساده پروژه چگونه می تواند خودسرانه اقدام کند و جک های پل را برداردˈ این سوال افکار عمومی را در ذهن خود مرور می کردیم که از دالان بزرگ و پیش ساخته رد شدیم که عنوان دفتر کارگاه پروژه را داشت.
دست کم مروری بر عناوین اتاق های مختلف و متعدد این راهرو مشخص بود که کار باید حساب و کتاب داشته باشد، چرا که اینجا همه از پیمانکار گرفته تا مهندسین مشاور و حتی دستگاه نظارت شهرداری صاحب اتاق هستند.
** پل پس تنیده پیش کشیده
بنا بر اعلام شهردار شیراز، پل کابلی میدان ولی عصر (عج) شیراز یک پل پس تنیده پیش کشیده است.
این عبارات و اصطلاحات، خبرنگاران را به راهی روشن رهنمون نکرد.
به گفته شهردار شیراز، مطالعات و جلسات کارشناسی و تصمیم گیری ساخت پل کابلی ولی عصر شیراز سه سال و نیم آغاز شد و این جلسات و بررسی ها گاه تا نیمه شب ادامه داشت تا این که زنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه حدود یک سال و نیم پیش زده شد.
پاک فطرت میزان پیشرفت پروژه تا به امروز را 41 درصد عنوان کرد و از احتمال افتتاح این پل در سال 1395 سخن گفت.
بنا بر اعلام مدیریت شهری شیراز، این مجموعه پل در مجموع دو هزار و 60 متر طول دارد و بزرگترین دهنه آن 102 متر است و سایر دهنه ها 40 تا 50 متر که کابل ها به میزان 70 درصد ماموریت تحمل بار و مقاومت سازه را برعهده دارند.
شهردار شیراز اظهار کرد: بتن و میلگردهای به کار رفته در این پل از نوع حرارتی است و میلگردها از نوع باربر نیستند؛ باربری بتن و میلگرد در حدی است که ترک به وجود نیاید و یکپارچگی بتن را حفظ کند.
وی ادامه داد: بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته، هر سه دهنه با همدیگر کابل کشی می شوند و قبل از کابل کشی، نمی توان گفت که کار در این بخش به پایان رسیده است چرا که بار اصلی پل را کابل ها تحمل می کنند. پلی که ریزش کرد حدود 24 روز دیگر قرار بود کابل کشی شود.
** بتن خیس بدون کابل کشی
درگاهی نماینده گروه مهندس مشاور پروژه اظهار کرد: پلی که ریزش کرد، در واقع یک بتن خیس بود که کابل کشی نشده بود و نباید انتظار می داشتیم که توان تحمل بار را بدون کابل و در شرایط برداشته شدن جک ها داشته باشد.
در حالی که شهردار شیراز بر این موضوع تاکید دارد که نمی خواهیم بر اجرای سریعتر پروژه تاکید کنیم تا کار به صورت کیفی و اصولی انجام شود؛ پرسش خبرنگاران این است: پیمانکار جزء نمی توانست تا تامین چند جک مورد نیاز دست نگه دارد؟ آیا این جک های با ساختار ساده در زمره موارد تحریمی کشور است که افکار عمومی بپذیرد چاره ای جز این اقدام نبوده است؟
** توانمندی بی نظیر
شبهه برخی اعضای شورای شهر به موضوع واگذاری قرارداد ساخت پل کابلی به یک قرارگاه بدون تشریفات مناقصه ای را شهردار شیراز، ضمن آن که تایید می کند می گوید: قانون اجازه داده که چنین پروژه های بزرگی را بدون برگزاری مناقصه واگذار کنیم.
پاک فطرت گفت: پیمانکار دیگری با این توانمندی از نظر تخصص، پرسنل و پشتوانه مالی در استان و کشور نمی شناسیم که بتواند این طرح بزرگ را مدیریت و اجرا کند.
به گفته شهردار شیراز، این پیمانکار پیش تر پل چمران و برخی تونل ها در شهر شیراز را اجرا کرده و در اجرای طرح های عمرانی شهری شیراز نمره قبولی گرفته است.
شهردار شیراز در ادامه زبان به درد دل گشود و از خلف وعده و ناتوانی های برخی پیمانکاران طرح های کوچک تر کلانشهر سخن گفت.
پاک فطرت بیان کرد: پیمانکار طرح ساخت پارکینگ بزرگ نشاط با ظرفیت 700 واحد توقفگاه از جمله پیمانکارانی بود که اعلام کرد توان مالی لازم در شرایط آشفتگی بازار برای ادامه پروژه را ندارد و از آن کنار رفت و سازمان عمران شهرداری عهده دار ادامه کار شد.
وی در ادامه گفت: پیمانکار پروژه از چند پیمانکار جزء در اجرای طرح بهره می گیرد؛ پیمانکار همان ابتدای امر، تقصیر خود را پذیرفته و از صفر تا 100 خسارت را خود باید بپردازد و ریالی از جیب مردم و منافع شهرداری بابت آن پرداخت نمی شود.
** ارزیابی میزان خسارت
ریزش حدود چهل متر از این پل نه تنها خسارت مالی برای ترمیم آن را در پی دارد بلکه این شائبه را مطرح کرده است که طرح با تاخیر به بهره برداری برسد و تاخیر در اجرای این طرح یعنی ادامه اتلاف وقت و زمان مردم و شهروندان در گذر از میدان ولی عصر که ناگزیر هستند در گذر به مرکز شهر در ترافیک عبور کنند یا این که مسافتی طولانی را به اجبار بپیمایند. مدیران شهری به هزینه سوخت اضافه ای که شهروندان بابت زمان عقب افتادن طرح باید بپردازند اشاره ای نکردند.
پاک فطرت شهردار شیراز درباره مدت زمان مورد نیاز به ترمیم پل ریزش کرده گفت که یک ماه تا چهل روز بیشتر زمان نمی برد و البته بازکردن بتن ساخته شده سخت تر از ساخت آن است از این رو باید با حساب و کتاب عمل شود.
نماینده پیمانکار در بازدید خبرنگاران از پروژه از ذکر عدد و رقم خسارت مالی وارد شده خودداری کرد و گفت: هنوز این رقم ارزیابی نشده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گپ و گفت با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید از پل فروریخته گفت که ریزش چهل متر از دو هزار متر یعنی یک پنجاهم کار.
آرش فرجی زاده گفت: اگر پل را آماده می کردند و ما به عنوان کارفرما می دیدیم که مقاومت لازم را ندارد نیز تفاوتی نداشت و دستور تخریب می دادیم همچنانکه درباره بخشی از پل معالی آباد چنین عمل کردیم.
معاون شهرداری شیرازاظهار کرد که از آنجا که کار ساخت پل درچند جبهه مختلف در حال انجام است نمی توان گفت که ریزش پل توقفی در کار ایجاد می کند چرا که لازم نیست ابتدا این قسمت ترمیم شود و بعد سایر قسمت ها و از سوی دیگر، اگر کار در بخشی کند شود، در بخش های دیگر کار به شکل جدی تری دنبال می شود تا پروژه از زمان بندی عقب نیفتد.
** بازهم املای نانوشته
شهردار شیراز گفت: از رسانه ها و خبرنگاران که با مردم در ارتباط هستند و از آن ها می خواهیم به مردم بگویند که به شهرداری اعتماد داشته باشند و این که این پیمانکار پروژه را به موقع و سر موعد مقرر تحویل خواهد داد.
وی چند بار بر حمایت خود از ادامه کار پیمانکار و گروه مهندسین مشاور تاکید کرد و ریزش بخشی از پل کابلی را مصداقی بر حکایت املای نانوشته و غلط های آن دانست و گفت: این طرح هرچند تا غلط هم داشته باشد از پیمانکار آن حمایت می کنم.
این دیدگاه مدیریت شهری شیراز با پرسش ها و انتقادهای صریح خبرنگاران همراه شد که بالاخره دانش آموزان در صورت تعدد غلط در برگه امتحانی املاء، تجدید می شوند و این استدلال شهردار شیراز از این منظر قابل قبول نیست.
با چنین دیدگاهی، این پرسش نیز مطرح است که فردای افتتاح پل کابلی بزرگ شیراز با اعتبار ده ها میلیارد تومانی شهروندان با چه اعتمادی از روی آن گذر کنند و این که در صورت وقوع اتفاقی بر روی پل، آیا این مورد هم جزو همان غلط های املایی است که از نظر آقای شهردار اشکالی ندارد؟
** عذرخواهی برای بعد
خبرنگار یک خبرگزاری در نشست خبری شهردار شیراز در محل این پروژه با اشاره به واگذاری بدون مناقصه پروژه به پیمانکار، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز را مسوول اصلی این پروژه خواند که باید درباره تمام ابعاد آن پاسخگو باشند.
در این نشست خبری، بارها خبرنگاران رسانه ها بر ضرورت عذرخواهی از مردم شیراز به خاطر وقوع این رویداد تاکید کردند و می گفتند: از اعتماد مردم شیراز و نیز منابع درآمدی آنها که در خدمت شهرداری برای عمران و توسعه شهر است سوء استفاده شده است و باید پیمانکار از مردم عذرخواهی کند.
شهردار شیراز پس از آن که در این نشست بارها از کار پیمانکار و مهندس مشاور و گروه نظارت شهرداری حمایت کرد، در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر ضرورت عذرخواهی عاملان اتفاق ریزش پل گفت: هر کسی مقصر است باید عذرخواهی کند و چنین نیز خواهد کرد.
درگاهی نماینده گروه مهندسین مشاور نیز در این نشست به تبیین علمی سازوکار پل کابلی شیراز و نحوه ریزش پل از منظر علمی پرداخت و سخنی از عذرخواهی به میان نیاورد و او نیز کارگران را متهم شماره یک این رویداد دانست.
وی در عین حال که این رویداد را اتفاقی منفی دانست گفت: باید دقت کنیم این اتفاق تکرار نشود.
نماینده گروه مهندسین مشاور، کارگران را مقصر دانست اما باور قلبی وی در این نکته هویدا شد که گفت:کارگری از این مجموعه اخراج نخواهد شد.
نماینده پیمانکار حاضر به سخن گفتن در جمع خبرنگاران نشد.
با این حساب خبرنگاران گفتند: شاید کارگران باید عذرخواهی کنند.
برخی اصحاب رسانه شیراز معتقد هستند اگر ریزش پل در زمان تعطیلات نبود، امروز وضعیت به شکل دیگری بود.
پل کابلی، چند پایه دارد که ابتدا، وسط و انتهای آن قرار می گیرد.
این پایه ها با کابل هایی که آلیاژمخصوصی دارند و از فولاد محکم تر ولی بسیار قابل انعطاف هستند، مهار می شوند.ک/4
گزارش: سید احمد نجفی
2026 /675



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن