تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805677839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مطبوعات خوانسار با بیش از نیم قرن پیشینه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مطبوعات خوانسار با بیش از نیم قرن پیشینه خوانسار- ایرنا- شهرستان خوانسار یکی از پیشتازان عرصه مطبوعات و روزنامه نگاری استان اصفهان به شمار می آید.


از زمان صفویه شهر خوانسار نیز پا به پای شهرهای بزرگ به مرکز علم و فقاهت تبدیل شد و همپای اصفهان مدارس علمی و دینی در آن احداث شد.
با افزایش دایره علوم و سواد آموزی مردم این شهر، هنر خوشنویسی رواج یافت و بسیاری از خطاطان بنام کشور در زمان قاجار در این منطقه رشد یافتند.
حضور خوانساری ها در مراکز علمی و فرهنگی موجب آشنایی و پیشگام شدن آنها در عرصه چاپ و انتشارات شد تا جایی که نخستین کتاب داستان کودکان، نخستین نشریه ورزشی به نام تندرستی و ده ها نشریه کشوری را منتشر کردند.
در سال 1330 نخستین نشریه رسمی با نام آوای خوانسار به مدیر مسئولی تقی قاضی و در آستانه انتخابات مجلس شورای ملی در این شهر منتشر شد.
این نشریه که بیشتر مطالب آن درباره درگیری های دو نامزد انتخاباتی کریم آبادی و معظمی بود با استقبال خوبی از طرف اهالی روبرو شد.
البته قبل و پس از آنهم اخبار مربوط به خوانسار در نشریه های دیگر کشور از جمله روزنامه های اطلاعات و کیهان بازتاب داشت و خبرنگارانی از جمله مصطفی مدنی، اعظمی و برادران امیری، اخبار خوانسار را برای این روزنامه ها تهیه می کردند.
عزت الله امیری از پیشکسوتان عرصه خبرنگاری در شهرستان خوانسار و نماینده روزنامه اطلاعات در دهه 30 و 40 و نیمه 1350 هجری شمسی در خوانسار است که آرشیوی بسیار غنی از آثار خود در روزنامه های آن زمان را نگهداری می کند.
وی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در آن زمان یعنی در آغاز دهه 1330 هجری شمسی با توجه به علاقه ای که به کار مطبوعات و خبرنگاری داشتم وارد این عرصه شدم و به مدت 25 سال به کار خود ادامه دادم .
امیری افزود: در آن سال ها تعداد روزنامه هایی که به خوانسار می آمد 30 الی 40 نسخه روزنامه اطلاعات بود و از نشریات دیگر همچون تهران مصور، سپید و سیاه، اقلیم، توفیق، بانوان و اطلاعات هفتگی هم نمایندگی داشتیم و در شهر توزیع می کردیم.
وی گفت: در آن سال ها کار خبرنگاری شغلی جذاب و بسیار محترم بود و خبرنگاران از قدرتمندترین و بانفوذترین افراد شهر به حساب می آمدند.
در سالهای قبل از انقلاب و پس از آن یک عکاس خبری با نام عزت الله شفیعی وقایع تاریخی و ماندگار این شهر را به تصویر کشید و در روزنامه اطلاعات به چاپ رساند و همپای او افرادی همچون صانعی و شاهولایتی در روزنامه های کیهان و جمهوری اسلامی اخبار خوانسار را منعکس می کردند.
پس از دهه هفتاد نشریه هفتگی «خوانسار امروز» به مدیر مسئولی «خسرو دهاقین» کار خود را آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی به دلیل عدم حمایت مردم و مسئولین، انتشار آن متوقف شد.
نشریه «میر» از دیگر نشریات این شهرستان است که بصورت ماهنامه و به مدیر مسئولین دکتر ولی الله میرمحمدی در تهران منتشر می شود.
نشریه دو فصلنامه «ذلال چشمه ساران» به مدیر مسئولی رضاعلی رضایی و منتسب به انجمن ادبی وهاج خوانساری نیز از دیگر نشریاتی است که در این شهر منتشر می شود و در اختیار علاقه مندان به حوزه شعر و ادب فارسی قرار می گیرد.
نشریه پارچین به مدیر مسئولی حسینعلی مهدی بصورت دو ماهنامه از سال 1392 انتشار یافت .
خانه مطبوعات و خبرنگاران خوانسار در سال 1386 جهت سامان دهی به اوضاع خبرنگاران و روزنامه نگاران این شهرستان تحت نظر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان کار خود را آغاز کرد.
دبیر خانه مطبوعات و خبرنگاران خوانسار به ایرنا گفت: این خانه اقدام به ایجاد کلاسهای آموزشی از جمله وبلاگ نویسی برای مسئولین و خبرنگاران و علاقه مندان به حوزه خبر برای نخستین بار در سطح شهرستانهای استان اصفهان کرد .
حسینعلی مهدی افزود: خانه مطبوعات خوانسار با ایجاد شور و نشاط در میان جوانان توانست خوانسار را به یکی از شهرهای پر طرفدار وبلاگ نویسی در استان و حتی کشور تبدیل کند که نسبت به جمعیت آن اکنون حدود 400 وبلاگ نویس دارد.
وی بیان داشت: اکنون بیش از شش پایگاه اطلاع رسانی و خبرگزاری محلی در خوانسار فعال است .
مهدی گفت: در سال 1384 نخستین دکه مطبوعاتی در خوانسار افتتاح شد که با حمایت شهرداری تا کنون توانسته است به فعالیت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان خوانسار استقبال از مطبوعات و مجلات بسیار کمرنگ است، استفاده از اینترنت و فضای مجازی، عدم علاقه مندی به مطالعه و عدم حمایت مسئولین ادارات و ارگانهای دولتی از مطبوعات را از عوامل آن عنوان کرد.
وی توزیع مطبوعات در خوانسار را کمتر از 100 نسخه در روز دانست و اظهار کرد: همین تعداد نشریه با توجه به اینکه به روز هم توزیع می شود، مقادیر قابل توجهی از آن برگشت می شود که جای تاسف دارد.
وی افزود: اکنون نشریات مکتوب محلی با مشکلات مالی روبرو هستند که حتی ماهنامه ها برای تامین هزینه چاپ دچار مشکلات بسیار زیادی هستند.
مهدی گفت: با وجود سایتهای مختلف خبری ، مردم توجه چندانی به رسانه های مکتوب ندارند و همین امر موجب کمرنگ شدن نقش رسانه های مکتوب به ویژه رسانه های محلی در توسعه و پیشرفت شهرستان ها شده است .
شهرستان خوانسار با حدود 33 هزار نفر جمعیت در 150 کیلومتری شمال غربی اصفهان است.
گ / 7142 / 556/7148/



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن