تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812932816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازوکار پشتیبانی کننده از برنامه های پژوهشی در کشور وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی: سازوکار پشتیبانی کننده از برنامه های پژوهشی در کشور وجود ندارد تهران-ایرنا-معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: تصمیم گیری های پژوهشی و تبادلات علمی و تکنولوژیک بین المللی برای اجرایی شدن نیاز به پشتوانه های ملی قابل توجه دارد اما به دلیل مهیا نبودن سازوکار پشتیبانی کننده در کشور ما این برنامه ها به نتیجه مطلوب نمی رسد.


دکتر حمید امین اسماعیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد:تجربه کشورهایی که در حوزه مبادلات تکنولوژیک و اقتصاد بین المللی در یکی دو دهه اخیر موفق بودند مانند ترکیه، امارات، چین، کره جنوبی و مالزی گویای آن است که پشتیبان اصلی توسعه روابط علمی، تکنولوژیک و اقتصادی خارجی در این کشورها دولت های آنها بوده است.
وی افزود:در این کشورها دولت ها با تمهید مقدمات مختلف در حوزه قوانین و مقررات، حمایت های مالی و تعرفه ها پشتیبانی های مختلفی را از برنامه های علمی سامان می دهند.
امین اسماعیلی گفت: این تصور در دولت های توسعه یافته وجود دارد که برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیک باید روابط و مناسبات کشورها با جهان سامان گیرد و از داشته های ملی در تبادلات خارجی حمایت شود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر یک شرکت خصوصی توانایی تبادل تکنولوژیک، صدور کالا و خدمات را داشته باشد، باید مورد حمایت جدی در زمینه های حقوقی، قانونی و مالی قرار گیرد؛ اغلب کشورهای موفق در حوزه صادرات، قوانین و مقرراتی را تعیین می کنند که نه تنها از شرکت ها و نهادهای دولتی بلکه از شرکت های خصوصی فعال در زمینه صادرات فنی، تکنولوژی، محصولات و تجهیزات حمایت می کنند.
امین اسماعیلی گفت: در اینگونه کشورها قوانین حمایتی مانند تسهیلات گمرگی و انواع تشویق های مالی و غیرمالی در مورد اینگونه شرکت ها اعمال می شود و نه تنها مالیات و عوارض از آنها گرفته نمی شود، بلکه به آنها جوایزی نیز در ازای صادرات به خارج از طرف دولت پرداخت می شود.
وی افزود: به این طریق این شرکت ها می توانند سامان بگیرند و وارد تبادلات بین المللی شوند و در نهایت منافع قابل توجهی را عاید کشور خود کنند، اما در کشور ما در این حوزه ها برنامه مناسبی وجود ندارد.
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که کشورهای درحال توسعه صورت می دهند، آماده کردن بازارهای داخلی برای ورود نهادهای فن آور و تکنولوژیک داخلی برای ورود به این بازارها است.
امین اسماعیلی گفت: در این کشورها از این شرکت ها و موسسات فن آور علمی حمایت می شود تا این شرکت ها بتوانند از بازارهای داخلی خود با شرایطی آسان استفاده کنند و در مقابل اگر شرکتی از یک کشور خارجی خواهان ورود به بازار فناوری و تجهیزات این کشورها باشد، با شرایط بسیار سخت تری نسبت به یک تولیدکننده داخلی وارد این بازار شود.
وی افزود: در حالی که در کشور ما در بسیاری از حوزه ها خلاف این مساله اعمال می شود؛ سازوکارها به نحوی طراحی شده است که ورود شرکت تولیدکننده و فن آور داخلی به بازار به مراتب سخت تر است و واحدهای اقتصادی ترجیح می دهند تکنولوژی موردنظر خود را از خارج از کشور وارد کنند.
امین اسماعیلی گفت: در کشور ما همه در حرف و بیان از تولید، دانش فنی و تکنولوژی داخلی و نهادهای تخصصی حمایت می کنند ولی وقتی پای عمل به میان می آید مشکلات و مسایل مختلفی بر سر راه استفاده از توان داخلی نمایان می شود و نهادها و شرکت های بزرگ دولتی و عمومی ترجیح می دهند تجهیزات و امکانات مورد نیاز خود را به دلیل جاذبه هایی که واردات از خارج دارد، از خارج از کشور تامین کنند.
وی افزود: قوانین زیادی در این زمینه در کشور ما وجود دارد که به آن عمل نمی شود و این مساله از سالیان گذشته همچنان مغفول مانده است.
امین اسماعیلی علت این امر را اینگونه بیان کرد: بخشی از این مساله به این علت است که سیستم های اقتصادی ما به بهانه اینکه می خواهند از آخرین تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنند، تجهیزات و تکنولوژی های مورد نیاز خود را از بازارهای خارجی تهیه می کنند و تکنولوژی داخلی را کنار می گذارند.
وی افزود: درست است که سازمان ها حق دارند از بهترین تکنولوژی ها با قیمت مناسب استفاده کنند ولی به عنوان سازمان دولتی و حاکمیتی وظیفه دارند در یک افق میان مدت یا بلند مدت طوری سیاست گذاری و عمل کنند که نهادهای تخصصی فن آور داخلی حمایت شوند تا آنها به سمت طراحی و ساخت این سیستم ها و تجهیزات رهنمون شوند.
امین اسماعیلی ادامه داد: اکنون بیش از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ولی هنوز بخش عظیمی از تجهیزات علمی و تکنولوژیک از خارج از کشور وارد می شود. باید برنامه ریزی های مدونی صورت گیرد تا طی 30 سال آینده این حجم عظیم واردات کاهش یابد.
وی گفت: کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و کره جنوبی که در این زمینه موفق هستند، واردات خود از خارج از کشور را به یک باره قطع نکردند بلکه با برنامه ریزی های دقیق میزان آن را کاهش دادند تا به تدریج این وابستگی را به حداقل برسانند.
امین اسماعیلی ادامه داد: در حوزه های مختلف توانایی تولید تجهیزات و ارایه سیستم ها و دانش فنی و تکنولوژی به روز جهانی با کیفیت مناسب و با قیمتی پایین تر از نمونه های خارجی در کشور ما وجود دارد اما به دلیل جاذبه هایی که خرید از خارج دارد، خرید تولیدات داخلی به خوبی صورت نمی گیرد.
وی علت این مساله را اینگونه بیان کرد: بخشی از این مساله به دلیل ساختارهایی است که در کشور وجود دارد، بخشی از آن به دلیل فساد اداری در نظام اداری کشور و بخشی به دلیل جاذبه های مالی است که خرید از خارج برای برخی به همراه دارد؛ این عوامل سبب می شود از امکانات و سرمایه هایی که در کشور وجود دارد، استفاده مناسب صورت نگیرد.
امین اسماعیلی گفت: نهادهای علمی و فن آور در جهان مورد حمایت های ویژه دولت ها قرار می گیرند اما در کشور ما نگاه دولت این است که باید تنها از دستگاه های دولتی حمایت کند و از دستگاه های غیردولتی یا بخش خصوصی که در زمینه علم و فناوری فعالیت می کنند، حمایت های جدی صورت نمی گیرد.
وی به عنوان نمونه به جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: تنها حدود 20 درصد نیازهای این نهاد که عمده فعالیت های آن در حوزه علم و فناوری صورت می گیرد، در دولت تامین می شود که نسبت بسیار کمی است.
امین اسماعیلی تاکید کرد: دولت ها برای پیشرفت علم و فناوری باید حمایت های بیشتری از شرکت ها و نهادهای تخصصی و فن آور داخلی خود داشته باشند حمایت هایی که هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری زیربنایی به شمار می رود.
وی گفت: این روند در کشورهای پیشرفته و موفق مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی تجربه شده است در این کشورها سازمان های مهمی که در حوزه توسعه علم و فناوری فعالیت می کنند تحت حمایت های زیادی به لحاظ مالی و غیرمالی قرار می گیرند اما در کشور ما این کارکرد مغفول مانده و دولت عمده حمایت های خود را در بخش علمی و فناوری معطوف به نهادهای دولتی کرده است.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که آیا در چشم انداز 20 ساله کشور در این مورد برنامه ای تدوین شده است، اظهار کرد: چشم انداز 20 ساله یک برنامه کلی است و جزئیات برنامه ها در آن قید نشده است.
امین اسماعیلی گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، این است که برنامه ها و جهت گیری های تدوین شده، به دلیل تبدیل نشدن به برنامه اجرایی به طور کامل اجرایی نمی شود و میزان تحقق آنها هیچگاه پیگیری نمی شود.
وی افزود: در چشم انداز 20 ساله کشور آمده است که ما باید در افق 1404 در حوزه علم و فناوری رتبه اول را در جهان داشته باشیم؛ باید بررسی شود اکنون که تنها 9 سال به آن زمان باقی مانده است، ما در چه نقطه ای قرار گرفته ایم، چگونه می خواهیم به آن هدف برسیم و برنامه اجرایی ما کدام است؟
امین اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تولیدات علمی در کشور ما رتبه بالایی دارد، چرا پیشرفت قابل توجهی نداریم، گفت: تولید علم در کشور ما به ویژه در یک دهه اخیر به دلیل سرمایه گذاری مناسب رشد بسیار خوبی داشته است اما مشکل اصلی در این است که این علم به فناوری تبدیل نمی شود و تولید سرمایه و ثروت نمی کند.
وی افزود: برای حل این مشکل لازم است از نهادهای تخصصی و فن آور حمایت شود تا فرآیند تبدیل یافته های علمی به ثروت در کشور با یک برنامه مدون سامان یابد.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: همچنین باید برای رسیدن به این هدف از تجارب بشری موفق در کشورهای دیگر در این حوزه استفاده و راهکارهای مناسب این مشکل را در کشور خود پیدا و اجرا کرد.
امین اسماعیلی افزود: درحال حاضر از سازمان ها، شرکت ها و نهادهایی که این فرایند پیچیده و مهم را به خوبی اجرا می کنند، حمایت جدی و مستمر صورت نمی گیرد و حمایت ها بیشتر در حد شعارها، حرف ها و ادعاها باقی می ماند.
وی ابراز امیدواری کرد که با دانش و تجربه ای که در دولت تدبیر و امید وجود دارد، این معضل به زودی حل و فصل شود.
علمی(4)1834**1440



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن