تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803486815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ایجاد تورم در کشور حرام است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob در کمیسیون اصل 44 اتاق ایران مطرح شد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ایجاد تورم در کشور حرام است تهران - ایرنا - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نباید در مسیر ایجاد تورم گام بردارد، گفت: هر عملی که موجب ایجاد تورم در کشور شود، حرام است و هر کسی که از این مسیر درآمد کسب کند نیز مرتکب فعل حرام شده است.


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم روز دوشنبه در نشست بررسی نقش بخش خصوصی در فقه اسلامی که در کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته طی هشت سال گذشته سبب ایجاد تورم در کشور شد که از نظر فقه اسلامی این عمل حرامی است که دولت مرتکب آن شده است.
وی اضافه کرد: وقتی تورم در جامعه ایجاد می شود، مسیر مصرف وجوه نیز تغییر می کند.
مصباحی مقدم با اشاره به تایید مالکیت از سوی فقه اسلام، اظهار داشت: در اسلام مالکیت از نظر کمیت محدودیتی ندارد ضمن اینکه هیچ دلیل قابل اعتمادی وجود ندارد که برای مالکیت محدودیت کمی قایل شویم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قرآن و روایات متعدد بر عدم محدودیت مالکیت تاکید دارند، گفت: آنچه در این موضوع بسیار حایز اهمیت است، منشا و مصرف در مالکیت است.
مصباحی مقدم افزود: منشا ثروت باید مشروع باشد ضمن اینکه در مقام مصرف آن هم باید مشروعیت باید محور آن قرار داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در مالکیت باید حقوق عمومی رعایت شده باشد، تصریح کرد: ثروتی مذموم است که حقوق عمومی پرداخت نشده و کاربرد حرام داشته باشد.
به گفته وی، ثروت ظرفیت فسادانگیزی دارد و این امکان را برای انسان فراهم می کند که با تکیه بر ثروت بر روی زمین فساد کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش یکی از اعضا اتاق بازرگانی ایران مبنی بر مشروعیت درآمدهای بانکی، گفت: دو نوع وجوه به بانک می آید یکی وجوه قرض است و دیگری وجوهی که برای سرمایه گذاری در اختیار بانک ها قرار می گیرد که در این خصوص انتظار عوض نیست بلکه پرداخت سود از سوی بانک ها مورد انتظار مشتریان است.
مصباحی مقدم با بیان اینکه روش کنونی بانک ها چیزی جز پرداخت سود پول نیست، افزود: اگرچه از نظر من این موضوع حرام اما مشکل در نظام بانکی است که باید اصلاح شود بنابراین از این منظر هیچ مشکلی برای دریافت سود از سوی مشتریان وجود ندارد.
وی همچنین سهام و بازار سرمایه را از نظر فقه اسلامی بدون اشکال دانست و اظهار داشت: بازار سرمایه، بازاری است که با ریسک همراه است و ایجاد ارزش می کند و نسبت به بانک ها از نظر فقهی کمتر دارای اشکال هستند.
این نماینده مجلس سپس در خصوص درآمدهای مالیاتی نیز گفت: چنانچه ظرفیت های بالقوه خمس و زکات فراهم و عملیاتی شود، درآمدهای آن بیش از درآمدهای مالیاتی است.
مصباحی مقدم افزود: البته مبنای خمس و زکات، اعتقادات مردم است بنابراین باید بسترهای ارزشی آن در جامعه فراهم شود که از نظر اسلام دریافت خمس و زکات بهتر از دریافت مالیات از مردم است.
وی در خصوص حد و مرز دخالت دولت در اقتصاد نیز گفت: از منظر دینی وظیفه دولت، یکی ایجاد زیرساخت های قانونی است و دیگری آنچه را که به عنوان انفعال شناخته می شود را مدیریت کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه علیرغم مالکیت دولت بر انفعال، بهره برداری از آن به مردم واگذار شده است، افزود: از دیگر وظایف دولت مربوط به امور عمومی است یعنی دولت باید بتواند امنیت، دفاع از کشور، بهداشت و آموزش را ایجاد کند.
مصباحی مقدم سپس ورود دولت در امر تجارت را اشتباه دانست و اضافه کرد: این موضوع سبب می شود مردم و بخش خصوصی زیان ببیند، هرچند دولت هم توان جبران آن را نیز نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: دولت باید بخش خصوصی را به صورت ویژه تقویت کند چرا که این جزء سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به شمار می آید.
سیدمحمد موسوی بجنوردی از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز با بیان اینکه اقتصاد اسلامی مبتنی بر تلاش و ابتکار افراد است، گفت: دولت ها تاجران خوبی نیستند و نمی توانند در این تجارت موفق عمل کنند.
وی سپس تصریح کرد: در نظام حقوقی اسلام سوءاستفاده از حق ممنوع است و دولت ها زمانی می توانند در مالکیت افراد دخالت کنند که آنها در حق خود سوءاستفاده می کنند.
موسوی بجنوردی با بیان اینکه در نظام حقوق و اقتصادی اسلام مالکیت خصوصی محترم است، اظهار داشت: هر کسی مالک حق خودش است مگر اینکه بخواهد سوءاستفاده کند و مانع حق دیگران شود.
نشست نقش بخش خصوصی در فقه اسلامی در کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی کشور برگزار شد.
اقتصام (3) 1574**1558

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن