تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852834774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنجش ​اعمال ​در ​پایان​ رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ماه رمضان,ایمان,معاد,مسلمان,هما شهرام بخت
سنجش ​اعمال ​در ​پایان​ رمضان کودکان موجودات کنجکاوی هستند که درباره چرایی تعالیم دین سوالات بسیاری می‌پرسند. از این رو در مواقع بسیار پیش از آن که کودکان اصول و فروع دین را فرا گیرند، اعتقاد به رستاخیز بدانها تعلیم داده می‌شود.




آنها باید فرا گیرند که زندگی پیش روی آنها در حال گذر است و نه آنها بلکه هیچ چیز به یک حالت باقی نمی ماند. آنها درباره مرگ، زنده شدن و زندگی جاوید تصورات مبهمی دارند​ و با خود می اندیشند که چگونه امکان دارد آدمی پس از مرگ به حیاتی دوباره دست یابد و چگونه اجزاء پراکنده یا به خاک تبدیل شده او صورت جسمانی می گیرند. این مسائل فقط ذهن جستجوگر کودکان را به خود مشغول نمی کند و انسان های بالغ و اهل تفکر نیز در این باره می اندیشند و به دنبال پاسخی برای این مساله غامض هستند. به منظور راهنمایی این افراد می توان آنها را به قرآن ارجاع داد. قرآن در مقام کتابی جامع حلال تمام این مسائل است. در زمان پیامبر نیز از ایشان چنین سوالاتی می شد؛ مثال داستان آن اعرابی که استخوان پوسیده ای را پیش پیامبر آورد و گفت چگونه خداوند این استخوان را زنده می کند. «او از آن روی که آفرینش خود را فراموش کرده بود، استخوان های پوسیده را برای ما مَثَل آورد، تا ناممکن بودن رستاخیز را به اثبات رساند. گفت: چه کسی این استخوان ها را در حالی که پوسیده اند، حیاتی دوباره خواهد بخشید؟!» (4یس / 478) و خداوند به پیامبر فرمود : «ای پیامبر، در پاسخ او بگو: همان توانمندی که نخستین بار آن استخوان ها را پدید آورد، آنها را زنده می کند. او به هر آفریده ای بسی داناست. ویژگی های همه خلایق را چه پیش از مرگشان و چه پس از مرگشان می داند، پس زنده کردن مردگان برای او سهل است.» (4یس / 479) خداوند با بیان این آیات صراحتاً اعلام می دارد که آفرینش مجدد برای او امری بسیار آسان است و برای خلق دوباره فقط می گوید کن و آن موجود صورت جسمانی فیکون بخود می گیرد. «این گونه، خدا آنچه را بخواهد خلق می کند؛ وقتی به وجود چیزی حکم کند فقط به آن می گوید: باش پس به وجود می آید.» (آل عمران / 47) قرآن داستان های بسیاری درباره چگونگی خلق مجدد آورده است. این امر نشان می دهد که مساله خلق مجدد در همه ادوار ذهن آدمی را به خود مشغول می کرده است. خداوند در قرآن از یکی از بندگان مومن خود نام می برد که او نیز با خود می اندیشد که چگونه ممکن است انسانی که مرده و به خاک تبدیل شده دوباره زنده شود. این داستان به عزیر نسبت داده شده است. او پیامبری بود که در زمانی بین سلیمان نبی و زکریا زندگی می کرد. «یا مانند آن کس که بر شهری گذشت که [دیوارهای آن] بر سقف هایش فرو ریخته بود؛ گفت: چگونه خدا [مردم ] اینجا را بعد از مرگشان زنده می کند؟! پس خدا او را صد سال میراند، سپس وی را برانگیخت. گفت: چقدر مانده ای؟ گفت: یک روز یا بخشی از یک روز مانده ام. گفت: [نه] بلکه صد سال مانده ای. اینک به خوردنی و آشامیدنی خود نظر کن که فاسد نشده اند​ و به الاغت نظر کن [که متلاشی شده است]، ما به منظور این که تو را نشانه ای برای مردم قرار دهیم [زنده ات کردیم، ]و به این استخوان ها نظر کن که چگونه بلندشان می کنیم سپس به آنها گوشت می پوشانیم؟ پس هنگامی که [حقایق ] برای او آشکار شد، گفت: «می دانم که خدا بر هر چیزی تواناست.» (بقره / 259) طبری در کتاب خود این آیه را به ارمیا نبی نسبت می دهد. ارمیا یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود که هنگام ویران شدن بیت المقدس و کشته شدن مردم توسط آشوریان بیرون از شهر بود. این امر باعث شد که او زنده بماند. هنگامی که به شهر بازگشت، با ویرانی شهر روبه رو شد و با خود اندیشید که چگونه خداوند مردمان را دوباره زنده می گرداند. خداوند نیز امر کرد تا او و دراز گوشش بمیرند و پس از صد سال دوباره او را زنده گردانید. ارمیا تصور می کرد یک روز یا نصف روز در خواب بوده ،اما خداوند به او وحی کرد که صد سال در خواب بوده است و در حال و در جلوی چشمان او حیوانش را زنده کرد. (طبری، 1361، 470 ـ 469) ابراهیم(ع) نیز از خداوند خواست تا شاهد معاد باشد. خواست او به دلیل ناباوری به رستاخیز نبود، بلکه او صرفا بر آن بود تا بر ایمان خود بیفزاید. خداوند نیز خواسته او را اجابت کرد. «و [یاد کن] وقتی را که ابراهیم گفت: پروردگارا! به من بنمای که چگونه مردگان را زنده می کنی؟ گفت: آیا [شک داری و] ایمان نیاورده ای؟ گفت: چرا، ولی برای این که قلبم مطمئن شود [این را خواستم] گفت: پس چهار پرنده به سوی خود برگیر و [بعد از ذبح] ریزریزشان کن [و به هم درآمیز] سپس از این مجموعه بر هر کوهی بخشی بگذار، آنگاه آنها را بخوان، شتابان نزد تو خواهند آمد​ و بدان که خدا عزّتمند و حکیم است.» (4البقرة / 4260) در قرآن آیات زیادی وجود دارد که به معاد اشاره دارد. ایمان به روز آخرت از اصول دین محسوب می شود و هر مسلمانی باید بدان ایمان داشته باشد. مرگ در کمین هر انسانی است و تنها خداوند است که می داند مرگ در کجا و در چه زمانی آدمی را غافلگیر می کند. پس در این میان وظیفه هر انسانی است تا مراقب هر لحظه خود باشد و خداوند را همیشه حاضر و ناظر اعمال خود بداند. او باید همانند آن عارف بزرگ، حارث محاسبی، باشد که همواره تمام​ کارهای خود را زیر نظر داشت. او تا آن حد مراقب اعمال خود بود که به کنیه محاسبی شهرت یافت. سنجش اعمال امری نیست که آدمی آن را به زمان خاصی محدود کند. هر زمان ممکن است مرگ سراغ انسان بیاید و در پس مرگ آخرتی هست. اما بهتر است در این روزهای پایانی ماه مبارک بر آن باشیم تا اعمال خود را در ترازوی اخلاص قرار دهیم و شاهد سربلندی خویش در قیامت باشیم. منبع: تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده، جلد اول، انتشارات اساطیر 1361 هما شهرام بخت / جام جم


دوشنبه 06 مرداد 1393 2:00    بازدید:89





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن