تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812930237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفی خود باختگی و تایید خود ساختگی در سریال فاخته


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نفی خود باختگی و تایید خود ساختگی در سریال فاخته تهران-ایرنا- سریال فاخته دعوت به آغوش گرم خانواده بود به جایی که شاید مخالفت باشند اما تنهایت نمی گذارند و پشتت می ایستند؛ فاخته نفی خودباختگی و تایید خودساختگی بود.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، سریال فاخته اگرچه به عنوان یک اثر مناسبتی ازشبکه دوم پخش شد اما یادمان باشد که این سریال روایتگر قصه ای در ژانر کودک و نوجوان بود و نمی توان نسبت بین ژانر و مناسبتی بودن را نادیده گرفت به ویژه آنکه مناسبتی بودن خود یک ژانرنیست!
براین اساس وقتی با مولفه ها و شاخص های یک کار کودک ونوجوان به تحلیل اثر می پردازیم طبعا اینکه در حال نقد کدام سریال هفت سنگ یا مدینه ، هستیم تفاوت دارد ؛ فیلم هایی از این دست فارغ ازسویه سینمایی - سرگرمی وجه رسانه ای هم داشته و واجد کارکرد های آموزشی است. فاخته به نوعی درلایه های درونی خود مهارت های زیست دینی و تجربه مومن بودن را برای نوجوانانی که تازه پای در آستانه مکلف شدن گذاشته اند آموزش می دهد.
قصه فاخته درباره دختری از یک خانواده فرهیخته است که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده وتمام اعمال دینی براو واجب می شود واکنون این هویت تازه او را در یک موقعیت یا مواجهه جدید با خودش و جهان پیرامونش قرار داده است.
اما واقعیت این است که فاخته یک سریال نوجوانانه نبود بلکه یک ملودرام خانوادگی بود که قصه خود را و آن هسته معنای ودراماتیک اصلی خود را دربستر خانواده، مناسبت ها و کارکردهای آن روایت می کند.
به عبارت دیگر فاخته به آنچه که در نهاد خانواده مورد غفلت بود توجه کرده و مفهوم واقعی خانواده ی ایرانی اسلامی را برای مخاطبانش بازگو کند و این آن چیزی است که صدا و سیما همواره به دنبال آن بوده است.
امتیازسریال فاخته این بود که تصویر رویایی، کلیشه ای و شعارزده ازخانواده ایرانی ارائه نداد از آن دست مجموعه هایی که موقعیت های ایده الیسیتی ودست نیافتنی خلق می کنند که نه تنها برمخاطب تاثیر مثبت نداشته بلکه موجب نوعی اشباع زدگی وبرخورندگی شده و پیام اصلی سریال نه تنها منتقل نشده که به ضد خود بدل می شود.
اما دراین مجموعه ما خانواده ای را می بینیم که درعین چالشی بودن،هم گرا هستند وباهم دلی و وحدت و با تکیه بر اعتقادات دینی ومذهبی بر مشکلات فائق می آیند.
خانواده هم گرا خانواده ای است که تفاوت های فردی و سلیقه ای درون گروهی خود را پذیرفته و احترام می گذارد و درعین تفاوت فکری تفاهم دلی دارد؛ این همان پیام اصلی فاخته است . پاکی و زلالی دوران کودکی ومعصومیتی که گاه در بزرگی از دست می رود آنچنان درتاروپود قصه تنیده شده که روح کودکانه اثررا مخدوش نمی کند.
به عبارت دیگر در فاخته گویی تلاش می شود روح معصوانه کودک در اتمسفر خانواده و روابط خانوادگی تنیده شده و یک نوع تطهیر معنایی صورت بگیرد.
امروزه در مطبوعات ورسانه ها می خوانیم یا حتی در اطراف خود می بینیم که کاهش عطوفت خانوادگی و هم دلی و وحدت عاطفی در جامعه ما چه بلای بر سرخانواده ها می آورد. خانواده همیشه به عنوان کانون گرم عاطفی شناخته می شده و حالا این فاختگی در حال کمرنگ و سرد شدن است.
رسانه ملی موظف است که با تولید آثار نمایشی بار دیگراین گرما و فاختگی را به درون خانواده ها برگرداننده یا درباره آن هشدار دهد.
فراهنگ(5)**9187**1601**



06/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن