تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837708237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رستگاری اسلامی، نفی خودخواهی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
اسلام,خودخواهی
رستگاری اسلامی، نفی خودخواهی به پدر و مادرت نیکی کن، همسایه‌ات گرسنه نباشد و حق یتیمان پایمال نگردد. به نظر می‌رسد اسلام تعهد فرد در قبال خانواده و جامعه را مدام گوشزد کرده است.




قرآن به عنوان کتاب مسلمانان توجهات سیاسی و اجتماعی داشته، بنابراین صرفا مجموعه ای برای تبیین چگونگی رابطه شخصی انسان و خدا نیست. به نظر معلم شهید مطهری، دین مجموعه معارفی است که از سوی خداوند برای هدایت انسان نازل شده است و مشتمل بر اعتقادات، اخلاقیات و احکام فردی و اجتماعی است. تاکید اسلام بر توجهات فرد به دیگران اعم از خانواده، خویشان و همسایگان نشان از آن دارد که فرد نمی تواند فقط در یک حیات فردی به رستگاری نائل آید. دامنه توجه به جامعه از پدر و مادر آغاز می شود و به خویشان، تهیدستان و جامعه می انجامد. از نظر اسلام فرد باید در پیوندی سازنده با جامعه قرار داشته باشد. خداوند انسان را به رعایت نیکی در حق اولیای خود دعوت کرده است. نخستین واحد اجتماعی، خانواده است و خداوند فرد را در ارتباط با خانواده لحاظ می کند. در بخشی از سوره اسرا در این زمینه می خوانیم، خدای تو فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. اگر یکی از پدر و مادر یا هر دو سالمند شده و به سن پیری رسیدند، به آنان کلمه زننده ای مگو و بانگ برایشان مزن و با احترام با ایشان سخن گوی و با مهربانی در برابر شان بال فروتنی بگستر. از سویی دیگر در برخی روایات، پس از شرک بدرفتاری با پدر و مادر به عنوان بزرگ ترین گناه شمرده شده است. پس از پدر و مادر، خویشاوندان نیز مورد توجه قرآن بوده است. سلسله مراتب اجتماعی در تاریخ خود با خویشاوندان آغاز شده است و خانواده ها در دوران گذشته دامنه ای وسیع تر داشته اند. خداوند در آیه اول سوره نسا می فرماید: «از خدایی که به [نام ] او از همدیگر درخواست می کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان مَبُرید، که خدا همواره بر شما نگهبان است». همچنین پیغمبر اکرم(ص) می فرماید: من امت خود را به صله رحم سفارش می کنم و اگر در میان خویشاوندان، یک سال راه فاصله باشد، باید پیوند خویشی را از هم نگسلند. پس از خانواده و خویشاوندان توصیه به رسیدگی و نیکی در حق همسایگان شده است. همچنین حدیث پیامبر اسلام را بسیار شنیده ایم که فرموده اند: جبرئیل در خصوص همسایه آن قدر به من سفارش کرد که گمان بردم خدای متعال، همسایه را یکی از وراث قرار خواهد داد یا کسی که همسایه خود را بیازارد، بوی بهشت را نخواهد شنید و کسی که حق همسایه را مراعات نکند، از ما نیست و کسی که سیر باشد و بداند همسایه اش گرسنه است و به او چیزی ندهد، مسلمان نیست. پس از نزدیکان فرد در جامعه، توجه به اقشار ضعیف و ناتوان مورد تاکید خداوند است. در آیه 41 سوره انفال می خوانیم: «و بدانید هر چیزی را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است.» همچنین در آیات متعددی از قرآن بر اهمیت زکات در کنار نماز تاکید شده و در آیه 60 سوره توبه موارد مصرف زکات بیان شده است: «صدقات، تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدّیان [گردآوری و پخش‏] آن و کسانی که دلشان به دست آورده می‏شود و در [راه آزادی‏] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده، اختصاص دارد. [این‏] به عنوان فریضه از جانب خداست و خدا دانای حکیم است». نیز در آیه 8 سوره انسان می خوانیم و به [پای] دوستی [خدا]، بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دادند. همچنین در سوره الضحی خداوند به رسول خویش می گوید: اما [تو نیز به پاس نعمت ما] یتیم را میازار و گدا را مران. باز در آیه 92 سوره آل عمران بخشش از آنچه مورد علاقه فرد است شرط رسیدن به نیکی و رستگاری عنوان شده است. پیامبر، مسلمانان را برادر یکدیگر خوانده و او را کسی معرفی کرده است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند. باری پیامبر کسی را که به امور مسلمانان اهمیت ندهد، مسلمان نمی داند. اهمیت عدالت نشان از رویکرد اسلام به جامعه دارد. در آیه 90 سوره نحل آمده است که خدای متعال به عدالت امر می کند. نیز در آیات دیگری شاهد آن هستیم که خداوند ستمکاران را لعنت کرده است و آنها را خالد در جهنم معرفی می کند. اجتماع اسلامی بر اصل مساوات و ضدیت با هر تبعیضی بنا شده است. خداوند در قرآن بیان می کند سزاوارترین بندگان نزد خداوند با تقوا ترین آنهاست. نفی سلطه و اشرافیت در اسلام بود که بردگان و اقشار پایین دست جامعه را به سوی اسلام کشاند. از سویی دیگر در جامعه اسلامی فرد دست اندرکار سیاست است و می باید در راه عدالت بکوشد و این منطق برخی ادیان که «کار قیصر را به قیصر و کار خدا را به خدا واگذار کن» جایی در اسلام ندارد. برداشت شهید مطهری از نقش دین در جامعه، از حضور پررنگ آموزه های دینی در حیات اجتماعی خبر می دهد. ایشان معتقدند: «نقش دین در اجتماع جزئی از نقش دین در زندگی است. دین تنها در زندگی اجتماعی انسان نقش موثر ندارد، نظیر قانون و حکومت در زندگی فردی نیز نقش بسیار موثری دارد. دین اسلام اختصاصا یک نقش مستقیم در زندگی اجتماعی دارد و یک نقش غیر مستقیم؛ نقش مستقیم آن این است که مستقیما روی قانون و حکومت و سیاست و مفهوم حقوق و عدالت نظر دارد. از این نظر یک فلسفه اجتماعی و یک مکتب است. نقش غیر مستقیمش این است که افراد را برای زندگی اجتماعی آماده و مهیا کند، اما نقش دین و ایمان در زندگی فردی، بسط شخصیت و خروج از... خودخواهی است.» نگاهی به توصیه های قرآنی به فرد در توجه به پدر و مادر، خویشان، همسایگان، مستمندان و ضعفای جامعه، بخشش و پرداخت مال در راه خدا و توجه به عموم جامعه نشان از آن دارد که اسلام سعادت فرد را در پیوند با جامعه می داند. سعادت و رستگاری جز با حیاتی پویا و در نظر گرفتن کلیت حیات اجتماعی ممکن نخواهد بود. نمی توان در کنج خانه نشست و فقط با عباداتی فردی به سعادت رسید. این در نظر داشتن خیر همگانی است که به خیر فردی منجر می شود. در جای جای توجهات اسلام به اولیا، خویشان، فقرا و جامعه گذشتن از خود مطرح شده است. فرد تنها وقتی خودخواهی خویش را کنار می گذارد و از آنچه دوست دارد می گذرد، به همسایه توجه داشته از وضع خوراک و معیشتش آگاه است و نیز دغدغه دیگران را دارد می تواند به رستگاری نزدیک شود. رستگاری اسلامی گذار از خویش است و در پیوند با جامعه شکل می گیرد. محمد کاظم حقیقت طلب / جام جم


چهارشنبه 01 مرداد 1393 2:30    بازدید:0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن