تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852295762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > کتابخانه
انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی
نوشته: نرگس موحدی ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج



خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی» نوشته نرگس موحدی به تازگی توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر و راهی بازار نشر شد. در دانش عرفان، غیر از عرفان عملی که در اهداف و ادبیات مشابهت زیادی با اخلاق دارد، عرفان نظری رسالت خود را شناخت حقیقت هستی می‌داند که آن منحصر در وجود حق تعالی است و انسان مظهر و جلوه آن ذات متعالی است. بر همین اساس موضوع عرفان نظری، ذات حضرت حق و انسان کامل است. ابن عربی شخصیت عرفانی بی‌همتایی در عالم اسلام است که نظریات و آثار فراوان او محوریت منحصر به فردی داشته و دارد و تمام کسانی که بعد از او آمده‌اند، نظریات او را سرآمد این‌ مباحث می‌دانند. امام خمینی‌(ره) از حیث علم عرفان، جایگاه بالایی داشته و تعدادی از بهترین آثار و تالیفاتش به این علم اختصاص دارد. امام خمینی(ره) در آثار عرفانی خود توجه ویژه‌ای به ابن عربی و نظریات وی داشته است. فتوحات مکیه و فصوص‌الحکم، 2 کتاب مهم از آثار ابن عربی در حوزه عرفان نظری است که شارحان بعد از او همواره به تشریح و تفسیر آن‌ها مشغول بوده‌اند. عارفی چون امام خمینی‌(ره) در ورود به بحث عرفان نظری، اگرچه مبانی عام را می‌پذیرد و عوالم پنج‌گانه عرفانی را برقرار می‌داند؛ اما مصداق، عظمت و جایگاه انسان کامل را فراتر از سایر عرفا بیان می‌کند. در کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی» ابتدا انسان کامل در نظریات ابن عربی معرفی می‌شود، سپس دیدگاه‌های امام خمینی در این زمینه تبیین شده است.

این کتاب 5 بخش دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: کلیات، هستی‌شناسی انسان کامل، انسان کامل در نگاه ابن عربی، انسان کامل در نگاه عرفانی امام و نگاه تطبیقی به نظرات ابن عربی و امام خمینی. در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: محیی‌الدین این تفاوت را با نبی دارد که جای دو خشت را در دیوار خالی می‌بیند، خشتی زرین و خشتی سیمین. که خاتم اولیاء جای آن دو خشت بوده و دیوار را کامل می‌نماید. خشت نقره تمثیل ظاهر خاتم اولیاست که از خاتم الانبیاء در شرع تبیعت می‌کند و خشت زرین تمثیل باطن اوست که معرف را بی‌واسطه از حق اخذ می‌کند. خوارزمی در شرح خود بر فصوص‌الحکم این سخن ابن عربی را دلیل بر خاتم‌الاولیاء بودن او می‌داند و می‌گوید، از آن‌جا که ابن عربی همانند خاتم‌ رسل تمثل حائطی را دیده است، بنابراین ابن عربی همان خاتم الاولیا است. در ادامه خاتم ولایت علی‌الاطلاق را حضرت عیسی(ع) معرفی می‌کند. که بعد از او هیچ ولیّی نمی‌آید. در شرح فصوص پارسا به نکته ظریفی در ختم ولایت اشاره می‌شود. ایشان معتقد است، ابن عربی ولایت مقیده محمدی است و حضرت مهدی(عج) از نسل رسول‌الله و خاتم ولایت مطلقه محمدی است. ابن عربی در یک مرتبه از ولایت به مقام خاتمیت رسیده است که آن مرتبه قلب می‌باشد، اما حضرت مهدی(ع) در مرتبه‌ای بالاتر یعنی در مرتبه روح به مقام خاتمیت دست یافته است. این کتاب 227 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است.


۱۳۹۳/۵/۶ - ۱۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن