واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
![زنان كرماني 777-168.jpg](http://media.isna.ir/content/777-168.jpg/2)
تقویم روزهای رمضان با سرعت ورق میخورد این ماه با حال و هوای معنوی خود دارای آداب و رسوم خاص خود است که در کرمان نیز این آداب و رسوم هر چند تغییراتی نسبت به گذشته داشته است، اما با شور و هیجان خاصی برگزار میشود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی کویر، در کرمان آخرین جشن و شور رمضان پس از مراسم احیاء، مربوط به روز بیست و هفتم رمضان است که روز مرگ ابن ملجم قاتل حضرت علی(ع) است و پس از آن، مراسم بدرقهی ماه و عیدگزاری برگزار میشود و مردم تا رمضانی دیگر، به انتظار میمانند. «فاطمه رضاپور» کارشناس مردم شناسی در خصوص دو سنت کرمانیها در روزهای آخر ماه مبارک رمضان میگوید: کرمانیها در روز و شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان نیز آئینهای خاص خود را داشتند که بعضاً هنوز هم برخی از این سنتها اجرا میشود که عموماً در فضایی مشابه است، مثل «پیرهن مراد» که دوخت یک پیراهن در این شب برای گرفتن مراد یا «کیسه مراد»، «سنگ مراد»، «حلقه مراد» و ... است که در حقیقت همگی گرو نگهداشتن چیزی برای دریافت مرادی تا سال بعد بوده و اعتقاد عمومی بر این است که خداوند مراد آنها را به خاطر این شب میدهد. وی ادامه میدهد: کرمانیها و بیشتر زنان در روز ۲۷ رمضان بین نماز ظهر و عصر، کیسهای از پارچه سفید میدوزند و در داخل آن پول میگذارند و در آن را میدوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری میکنند. این کارشناس مردمشناسی ادامه میدهد: در همین روز اگر کسی قرار است پارچهای برای خیاطی آماده کند، آن را در مسجد برش میزنند و مرسوم است که ۷ زن که نامشان فاطمه باشد، باید این چادر را برای آن دختر کوک بزنند تا بختش گشوده شود. رضاپور میافزاید: در همین روز پس از نماز ظهر و عصر، کسانی که مشکل دارند، برای گشایش کار یا مشکلاتشان ۴۰ دانه جو جدا میکنند و به هر کدام از این جوها یک قل هوالله و در مجموع ۴۰ قل هوالله میخوانند و با آب وضو تا ۳ روز آنها را خیس میکنند و پس از ۳ روز جوها را میکارند و هر روز با آب وضو به این جوها آب میدهند و باورشان این است که گرهای از مشکلات آنان برداشته میشود و گشایش در مشکلاتشان ایجاد میشود. وی میگوید: کرمانیها در روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه مبارک رمضان برای ملزم نشدن میزبان به پرداخت فطریه و برخی نقاط استان، از رفتن به منزل یکدیگر خودداری میکنند. رضاپور میافزاید: در کرمان شبهای آخر ماه مبارک رمضان، عموماً به شادی و سرور میگذرد و مردم خود را برای برگزاری مراسم روز عید فطر آماده میکنند ، آئینهایی مثل نماز عید، دادن فطریه، بازدید از اقوام و صله ارحام، بازدید از بیماران و ... که هنوز بخشهایی از آنها باقی است. این کارشناس مردمشناسی میگوید: همچنین در روز عید سعید فطر مردم پس از خواندن نماز صبح به مسجد میروند و بعد از پذیرایی، نماز عید فطر را به جا میآورند. رضاپور ادامه میدهد: مردم کرمان پس از خواندن دعا مردم به قبرستان میروند و اهل قبور را زیارت میکنند و سپس به دید و بازدید بزرگترها میروند و به شکرانهی یک ماه عبادت و قبولی طاعات، آن روز رابه جشن و شادی میگذرانند. به گزارش ایسنا، برخی از این سنتها هماکنون منسوخ و برخی دیگر هنوز هم رواج دارد، فلسفهی همهی این آداب و رسوم در این ماه و دیگر ماههای سال ایجاد الفت و دلبستگی بیشتر و تسری کمک به دیگران و ایجاد همدلی و وحدت در جامعه بود و در همهی سنتهایی که به آن اشاره شد میتوان این اصل را دریافت. گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنا منطقهی کویر تولیدی خبرنگار: 6 انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]