محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852423189
آبادانیها نقد و بررسی شد
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: با حضور کیانوش عیاری و مهرزاد دانش در خانه هنرمندان ایران
"آبادانیها" نقد و بررسی شد
فیلم "آبادانیها" ساخته "کیانوش عیاری"با حضور کارگردان و «مهرزاد دانش»(منتقد) در خانه هنرمندان نقد و بررسی شد.
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در آغاز این جلسه که با اجرای کیوان کثیریان برگزار شد، مهرزاد دانش گفت: همه تماشاگرانی که الان این فیلم را پس از بیستوچند سال دیدند، متوجه شدند فیلم «آبادانیها» همچنان زنده و پویا و پرانرژی است و این نشاندهنده اصالت فیلم است اما فیلمهایی را که شاید امسال دیده باشیم، ممکن است اگر بخواهیم دوباره پس از مدت کوتاهی ببینیم، احساس رکود و روخوت در تماشای آن داشته باشیم.حتی در همان نمایش اول فیلم هم شاید این احساس را داشته باشیم. جالب است بدانیم رمز و راز پویایی فیلمی که مربوط به دوره دیگری است و الان از آن فضا و بحثهای جنگزدگی فاصله گرفتهایم، چیست.حتی لوکیشنها را که نگاه میکنیم، به نظر میرسد خیلی تغییر کردهاند،ولی آن روح ایرانی که در اثر جاری است، همچنان وجود دارد و انگار بخشی از هویت ملی ما را بروز میدهد.این مهمترین نکته فیلم آبادانیهاست».
این منتقد در پاسخ به کثیریان مبنی بر اینکه «آبادانیها چقدر وامدار فیلم «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا است؟»، توضیح داد: میتوان این فیلم را یک اقتباس خیلی خوب در سینمای ایران مثال زد که از یک فیلم معروف خارجی اقتباس شده. علاوه بر اشارهیی که در تیتراژ به فیلم دسیکا شده، میبینیم که در برخی صحنهها هم به آن فیلم ادای دین شده است.ضمن اینکه تم فیلم با موضوع مردی که وسیله امرار معاش خود را از دست داده و با پسرش به دنبال آن میگردد، شباهتهایی به اثر دسیکا دارد. مثل صحنه زن فالگیر،صحنه رستوران، صحنه کتکزدن بچه، صحنهیی که خود پدر هم مرتکب دزدی میشود،حتی مسابقه فوتبالی که در آلونک سکانس آخر میبینیم، یک جایی هم اسم «زاویتینی» ـ که فیلمنامهنویس دزد دوچرخه است ـ را به عنوان یکی از بازیکنان فوتبال میشنویم.البته این ادای دینها به آن معنا نیست که فیلم سعی کرده مطابق فیلم دسیکا و نعل به نعل پیش برود.امتیاز فیلم بومیسازی آن فضاست.ضمن اینکه فقط هم یک الگوبرداری از دزد دوچرخه نیست.فیلم در زمانهیی ساخته شده که این موارد به وفور یافت میشد.خود فضای روزگار هم ماجرا را به عنوان یک موتور متحرک روایت پیش برده است. بنابراین فکر نمیکنم فیلم آقای عیاری وامدار فیلم دسیکا یا به نوعی ورژن دیگری از آن فیلم باشد.
این منتقد ادامه داد: موضوع مهاجربودن شخصیتهای اصلی فیلم که عنوان فیلم را هم به نام «آبادانیها» در بر گرفته،خیلی مهم است. یکی از تفاوتهای بارزی که بین فیلم آقای عیاری و دسیکا وجود دارد، پسربچه است.در هر دو فیلم، پسربچه وجود دارد اما در دزد دوچرخه، پسربچه یکجور ناظر است و ما بیشتر در حس عطوفت و سمپاتی با او سهیم هستیم.آن پسر خیلی کُنشمند نیست. بیشتر باعث بروز احساسات ما در اثر میشود،ولی در آبادانیها که با این بچه شروع میشود و با بچه تمام میشود، پسربچه چنان در تار و پودِ درام فیلم جا افتاده که شاید بدون حضور آن کودکان نمیشود این فیلم را تصور کرد.البته در اغلب فیلمهای آقای عیاری،کودکان نقشهای محوری دارند،از جمه فیلمهای شاخ گاو، بیدار شو آرزو و فیلم اخیرشان خانه پدری.
در بخش دیگری از جلسه روز گذشته،کارگردان فیلم آبادانیها در ادامه توضیحات منتقد جلسه گفت: در ابتدا ما متاثر از فیلم دزد دوچرخه نبودیم. این فیلم در سال 72 فیلمبرداری شد، ولی از حدود سه یا چهار سال پیش از شروع فیلمبرداری دغدغهیی داشتم که ناچارم به آن اشاره کنم. دغدغهام این بود که از دیدن کسانی که ساعت دوازده شب با ماشین مسافرکشی و اضافهکاری میکنند، برای من این سوال پیش آمد که آیا انسان برای این همه شکنجه و زجر به دنیا آمده تا فقط کار کند که بتواند نان بخور و نمیری دربیاورد و فردا دوباره پس از یک روز چرک و مرطوب بیاید سر کار و همان روند را تکرار کن؟ از این معادله ساده سر درنمیآوردم.درست در چنین شرایطی که فکر میکردم چرا باید برای این زندگی نکبت،آن همه شکنجه متصور بشویم، ماشین پیکان باجناق من را دزدیدند.البته باجناق من با سرقت ماشینش، زمینگیر نشد اما فکر کردم اگر آن ماشین متعلق به آدمی بود که باید با آن مسافرکشی میکرد، چه به سر او میآمد؟ بنابراین دیدم برای بیان آن دغدغه ذهنی، مفری پیدا شده است. فیلم دزد دوچرخه در اثر ما یک حضور ثانوی داشت. ضمن اینکه آن فیلم برای من در رده آثار محبوب نئورئالیزم ایتالیا نبود. من فیلمی مثل «رُم شهر بیدفاع» را بیشتر ترجیح میدادم.ابتدا فیلم ما «شغل دوم» نام داشت. یک روز آقای محسن ذوالانوار که فیلمبردار هستند، کتاب کهنهیی به من دادند که نویسندهاش «والریو بارتولینی» بود.زاویتینی هم بر اساس این کتاب فیلمنامه را نوشته بود.وقتی کتاب را خواندم، دیدم فیلم بیش از آنکه قرابتی داشته باشد با فیلم دسیکا،نزدیکیهای جالبی دارد با نوشته اصلی فیلم به قلم بارتولینی و با نام درست «دزدان دوچرخه».
کیانوش عیاری ادامه داد: در پایان کتاب جملهیی بود که بارتولینی از قول شخصیت اصلی کتاب ننوشته بود، بلکه نویسنده داشت عقیده شخصی خود را بیان میکرد.او نوشته بود که ما برای چه به دنیا آمدهایم؟ آیا متولد شدهایم تا شکنجه بشویم برای زندگیکردن و همه عمر کار کنیم و بعد هم سرمان را بگذاریم زمین و خداحافظ؟! بعد به نظرم رسید انگار این جمله توسط من نوشته شده است.
عیاری گفت: سیاهوسفیدبودن فیلم به دلیل آنست که تهران را خیلی چرکین میدیدم. رنگی در تهران نمیدیدم. همه چیز غبارآلوده بود. چند سال پیش «شون پن» که به ایران آمده بود، درباره این شهر گفت «تهران فقط یک شهر کثیف و غبارآلوده است». به نظرم حس او درست بود. الان هم همینطور است، مگر اینکه چند دقیقهیی باران ببارد و طراوتی را در بخشی از شهر که درخت دارد، ببینیم.در غیر این صورت یک شهر خشک، بیرمق و بیهویت است.
عیاری همچنین در مورد نمایش فیلم در ایران گفت: در ایران فقط پنج یا شش هزار نفر فیلم آبادانیها را دیدهاند،چون فیلم با آنکه توقیف نشد اما در شرایط ناجوانمردانهیی اکران شد که توقیف بشود و کسی این فیلم را نبیند. روز بیست و سوم بهمن سال 72، یعنی روز پس از پایان جشنواره فیلم، آبادانیها اکران شد و دیگر منتقدان و مردم حوصله دیدن فیلم نداشتند؛ آن هم فیلمی که بدون کوچکترین تبلیغی روی پرده رفت. یعنی آنقدر اغراقآمیز که من جرات نکردم به برادرم بگویم فیلم اکران شده!
این فیلمساز در ادامه به بخشی از گفتههای مهرزاد دانش مبنی بر چرخ بزرگ خارداری که در قبرستان ماشینها دیده میشود، اشاره کرد و گفت: آن تصویر در چرخهای کوچکتر دیزالو میشوند تا یک مجموعه تصویری را در ذهن تماشاگر ایجاد کنند که در پایان فیلم میبینیم شاید بشود آن را به چرخ ماشین وصلش کرد یا فرمی که شاید چرخ زندگی را نشان بدهد. از اینکه آقای دانش با دانشی که در مورد سینما دارند، چنین برداشتی از فیلم میکنند، برای من فوقالعاده است، ولی این موارد برای من، عنصری در کمک و غنای فکری فیلم نبوده. همه این تصاویر منوط به آنست که من به عنوان یک فیلمساز خودم را رها کردم در ارتباط با محیطی که در آن کار میکنم. یعنی بر اساس یک پیشبینی به سمت این عناصر در فیلم نمیآیم. به نظر من چنین تمهیدی که من یا همکارانم بخواهیم از این عناصر برای مرعوب کردن فکر تماشاگر استفاده کنیم، بیشرمی است، چون این اتفاقها، صحنههای زیبایی است که در هنگام فیلمبرداری به وجود میآیند. باید بگویم تمام دوران فیلمسازی من صادقانه است. تناقضی در این عناصر نیست که بخواهم نشان بدهم هر کدام از آن عناصر قصد دارند بار معنایی خاصی داشته باشند. برای مثال نمای دور پالایشگاه نفت تهران که برای شخصیت اصلی فیلم با بازی «سعید پورصمیمی»، فقط المانهای تصویری هستند، نه المانهای معنایی. من به شما میگویم فیلمسازی به این شکل نیست که ما از قبل روی کاغذ چیزی را نوشته باشیم و باید مو به مو آن را اجرا کنیم. استاد اینگونه فیلمساز،آلفرد هیچکاک بود که او هم گاهی سر صحنه فیلمبرداری تغییراتی میداد. این اتفاق در کارنامه فیلمسازی من فقط یک بار افتاد و آن هم در فیلم «تنوره دیو» بود. صحنهیی هست که جهانگیر الماس در یک چاه سقوط میکند و کابوسهایی او را همراهی میکند. همه چیز در این صحنه بر اساس دکوپاژ از پیش تعیینشده پیش رفت. نمیدانم چرا، شاید شور جوانی بوده،ولی برای مثال در فیلم خانه پدری، آن صحنهیی که نمای تابخوردن کودک را از پنجرههای مشبک میدیدیم،از پیش تعیینشده نبود. این دکوپاژ سر صحنه پیش آمد. وقتی من لوکیشن را دیدم، یکی از نکات جالبش برایم آن پنجرهها بود. کسانی که فیلم را دیدند،گفتند چقدر ساخت آن پنجرهها هوشمندانه بوده.آنها فکر میکردند ما آن پنجرهها را برای فیلم ساختهایم.
در پایان این جلسه به پرسشهای تماشاگران حاضر در سالن پاسخ داده شد.
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
«فاوست» نقد و بررسی میشود
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۷ جلسه نقد و بررسی نمایش فاوست نوشته و کار حمیدرضا نعیمی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این جلسه روز یکشنبه 29 تیرماه با حضور عوامل نمایش و چهار تن از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر برگزار میشود در این جلسه منتقدانی همچون ص۲۴ تیر سال جاری کتاب «سرزمین آبی من» نصرتالله محمودزاده نقد و بررسی میشود
۲۴ تیر سال جاریکتاب سرزمین آبی من نصرتالله محمودزاده نقد و بررسی میشودکتاب سرزمین آبی من تألیف نصرالله محمودزاده سهشنبه ۲۴ تیر سال جاری در مرکز فرهنگی شهر کتاب مورد نقد و بررسی قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب سرزمین آبی من اواخر سال گذشته به همت انتشارات قدیانیرمان زندگی شهیدان باکری نقد و بررسی میشود
فرهنگ و ادب ادیبات ایران با حضور بهروز افخمی و بلقیس سلیمانی رمان زندگی شهیدان باکری نقد و بررسی میشود رمان سرزمین آبی من درباره شهیدان مهدی و حمید باکری اثر نصرتالله محمودزاده در قالب نشست هفتگی شهر کتاب نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر به تازگی کتاب &laquنقد و بررسی «ولگردهای دارما» در شهر کتاب پارس
فرهنگ و ادب ادیبات ایران پنجشنبه با حضور مترجم کتاب برگزار میشود نقد و بررسی ولگردهای دارما در شهر کتاب پارس نشست نقد و بررسی کتاب ولگردهای دارما نوشته جک کروآک با حضور فرید قدمی مترجم کتاب و خلیل درمنکی منتقد و نویسنده ادبی برگزار میشود به گزارش خبرنگار مهر نشست نقد ونقد و بررسی کتاب «سرزمین آبی من»/۲ افخمی: فیلمسازان کشور مدیون «نصرتالله محمودزاده» هستن
نقد و بررسی کتاب سرزمین آبی من ۲افخمی فیلمسازان کشور مدیون نصرتالله محمودزاده هستندبهروز افخمی گفت آقای محمودزاده را تاکنون به عنوان محقق نویسنده زندگینامه و تحقیقاتی که تا حدودی شکل داستانی داشت میشناختیم یعنی همیشه وقتی که میخواستیم درباره عملیاتها شخصیتها و اتفاقاتمشروح نشست نقد و بررسی کتاب فستیوال خنجر/2 شاعر معترضی که امیدوار بود/ به روشنفکران غربزده حساسیت داشت/ یکسال
مشروح نشست نقد و بررسی کتاب فستیوال خنجر 2شاعر معترضی که امیدوار بود به روشنفکران غربزده حساسیت داشت یکسال بعد فوت حکم استخدامش آمداسماعیل امینی گفت حساسیتی هم به روشنفکرهای غربزده داشت کسی که جنس اصلی را ارائه میکند باعث میشود تقلبی بودن جنسهای فرعی نشان داده شود مثلاجلسه نقد و بررسی نمایشگاه قرآن برگزار میشود/ انتخاب اعضای سیاستگذار نمایشگاه بیستوسوم
ضرغامی جلسه نقد و بررسی نمایشگاه قرآن برگزار میشود انتخاب اعضای سیاستگذار نمایشگاه بیستوسوم جلسه نقد و بررسی نمایشگاه قرآن امشب برگزار میشود که در این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیستوسوم نیز انتخاب میشوند به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقلنقد و بررسی کتاب «سرزمین آبی من»/۱ حنیف: نگاه محمودزاده به ذات جنگ منفی است/ احترام به شعور خواننده
نقد و بررسی کتاب سرزمین آبی من ۱حنیف نگاه محمودزاده به ذات جنگ منفی است احترام به شعور خواننده در این کتابمحمد حنیف گفت تلاش نویسنده در این کتاب گامی بلند برای عبور از مرز زندگینامه نویسی به دنیای پر رمز و راز داستان نویسی است یعنی او کوشیده با سود جستن از ویژگیهای هر دو گون«فرشته ها با هم می آیند» نقد و بررسی می شود
فرشته ها با هم می آیند نقد و بررسی می شود تهران بزرگ-ایرنا-فیلم سینمایی فرشته ها با هم می آیند نخستین ساخته بلند حامد محمدی در شصت و یکمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس اکران نقد و بررسی می شود به گزارش روز شنبه ایرنا از فرهنگسرای فردوس خانه فیلم این مرکز دوشنبه 23 تیرمنقد و بررسی "برف" در نیاوران
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۵۶ فیلم سینمایی برف ساخته مهدی رحمانی روز جمعه 20 تیر در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمیآید به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا برف جدیدترین ساخته مهدی رحمانی که این روزها روی پرده سینماها در حال نمایش است در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجکتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» نقد و بررسی میشود
کتاب عاشقی به سبک ونگوگ نقد و بررسی میشوددر شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب رمان عاشقی به سبک ونگوگ با حضور محمدرضا بایرامی و حسین فتاحی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت به گزارش خبرگزاری فارس در شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب از سری نشستنقد و بررسی فیلم ردكارپت در سینمامعیار
نقد و بررسی فیلم ردكارپت در سینمامعیار برنامه سینما معیار رادیو گفت وگو فیلم ردكارپت به كارگردانی رضا عطاران را نقد می كند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی برنامه سینما معیار این شبكه به نقد محتوایی فیلم ردكارپت به كارگرداننشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/۲ هنوز نمیدانیم زنجانی وجوه نقدی در خارج دارد یا نه/اعزام هیاتهای بررسی به کشوره
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه ۲هنوز نمیدانیم زنجانی وجوه نقدی در خارج دارد یا نه اعزام هیاتهای بررسی به کشورهای مختلفسخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد تا امروز مشخص نشده که بابک زنجانی وجوه نقدی در خارج از کشور دارد یا نه هیأتی به مالزی و کشورهای همسایه که خود بابک زنجانی ادعا کرده رنقد و بررسی قانون مدیریت خدمات کشوری در مرکز پژوهشها
نقد و بررسی قانون مدیریت خدمات کشوری در مرکز پژوهشها مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت خدمات کشوری را مورد نقد و بررسی قرار داد به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلامنقد و بررسي ادلّه برون ديني «تحديد نسل»
نقد و بررسي ادلّه برون ديني تحديد نسل يكي از مباحث مورد بحث در حوزه اجتماعي بحث كنترل جمعيّت است با توجّه به پيآمدهاي احتمالي مثبت و منفي كاهش يا افزايش جمعيّت اين بحث به طور چشمگيري در ميان انديشمندان حوزههاي مختلف علوم اجتماعي و انديشمندان ديني صورت گرفته است برخي از انفیلم های کوتاه با موضوع رمضان در زنجان نقد و بررسی شد
مسئول دفتر سینمای جوان استان زنجان فیلم های کوتاه با موضوع رمضان در زنجان نقد و بررسی شد خبرگزاری پانا مسئول دفتر سینمای جوان استان زنجان گفت جلسه نقد و بررسی فیلم های کوتاه با موضوع رمضان از سری برنامه های جشنواره رمضان در فرهنگسرای امام خمینی ره استان زنجان برگزار شد ۱۳۹۳ چبررسی و نقد نگاه پستمدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزشها
بررسی و نقد نگاه پستمدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزشهامهمترین نقاط ضعف نگاه پستمدرنیستها به تعلیم و تربیت ارزشها نداشتن مبانی متقن و قابل دفاع عقلی ستیز با واقعیتهای تکوینی معرفتهای یقینی و ارزشهای جاودانی است که موجب گسیختگی اندیشههای پستمدرنیستی و گرفتار آمدن در دام-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها