تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814720271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم 5 درصدي سلامت را با بهبود وضعيت اقتصادي ارتقاء دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۳ (۱۴:۴۰ب.ظ)
سهم 5 درصدي سلامت را با بهبود وضعيت اقتصادي ارتقاء دهيم مشاور عالي وزير بهداشت گفت: بايد با بهبود وضعيت اقتصادي کشور، سهم 5 درصدي سلامت از توليد ناخالص ملي را ارتقاء دهيم.
به گزارش خبرگزاري موج، مشاور عالي وزير بهداشت با اشاره به اين که يکي از شاخص هايي که بر اساس آن ميزان توجه به بخش سلامت در کشورها مورد بررسي قرار مي گيرد، شاخص نسبت هزينه هاي سلامت به توليد ناخالص داخلي است، توضيح داد: توليد ناخالص داخلي شامل ارزش تلاش هايي است که در کل اقتصاد کشور صورت مي گيرد و دربرگيرنده بخش هاي مختلف صنعت، کشاورزي و خدمات است. سلامت نيز يکي از زيرمجموعه هاي مربوط به بخش خدمات محسوب مي شود.
به گفته دکتر داود دانش جعفري نسبت هزينه هاي سلامت به توليد ناخالص داخلي در واقع بيانگر حجم مناسبت هايي است که در بخش سلامت در مقايسه با کل توليد ناخالص داخلي صورت مي گيرد. به عبارت ديگر اين نسبت در واقع کوچک بودن يا بزرگ بودن بخش سلامت نشان مي دهد که جايگاهش نسبت به کل توليد ناخالص داخلي کجاست.
وي خاطرنشان کرد: البته براي شناسايي بخش سلامت شايد نبايد تنها شاخص هزينه هاي سلامت به نسبت توليد ناخالص ملي را در نظر گرفت بلکه بايد در کنار آن به شاخص هايي مثل اثر بخشي نظام سلامت و ميزان رضايت مردم نيز توجه داشت.
دکتر دانش جعفري با اشاره به اين که در برخي کشورها مثل آمريکا طي سالهاي مختلف ميزان هزينه اي که در بخش سلامت صورت گرفته، حتي بالاتر از رشد ناخالص ملي هم بوده است، ادامه داد: ولي بر اساس آمارهايي که در اين کشور گزارش مي شود، ميزان رضايتمندي مردم از خدمات سلامت در حد مطلوب نيست. در حالي که بعضي از کشورهاي اروپايي با هزينه کرد تقريبا 10 درصد از توليد ناخالص داخلي، توانسته اند ميزان رضايتمندي بالاتري را از سوي مردم کسب کنند.
وي در ادامه توضيح داد: به عبارت ديگر چگونه خرج کردن و ميزان اثربخشي از مقدار مطلق مهمتر است. ضمنا هرچقدر که هزينه در بخش سلامت بالاتر باشد و در عين حال اثر بخش بوده و ميزان رضايتمندي مردم را نيز تامين کرده باشد، نشان دهنده توسعه يافتگي يک کشور در بخش سلامت است.
مشاور عالي وزير بهداشت خاطرنشان کرد: ايران در رتبه کشوري جزو کشورهاي با درآمد متوسط به بالا قرار دارد. اگر بخواهيم نسبت هزينه هاي سلامت به توليد ناخالص ملي را در ايران محاسبه کنيم، نزديک به 5 درصد از سهم توليد ناخالص ملي را در سالهاي گذشته به اين بخش اختصاص داده ايم. در مقاطعي اين ميزان کم يا زياد شده ولي در مقايسه با کشورهاي مشابه از نظر درآمدي، به نظر مي رسد که اين شاخص جاي تقويت بيشتري دارد. يعني بايد به بخش سلامت اهميت بيشتري داده و ميزان 5 درصد را افزايش دهيم.
به گفته دکتر دانش جعفري اين افزايش به معناي تقويت بودجه در اين بخش نيست بلکه منابع مختلف علاوه بر بودجه را نيز بايد در نظر گرفت؛ از قبيل منابع مربوط به حق بيمه ها، و منابع مرتبط با پولي که مردم براي خريد بيمه تکميلي از جيب خودشان پرداخت مي کنند. اين منابع در کنار هم مجموعه هزينه هاي سلامت را تشکيل مي دهند.
وي همچنين گفت: اين که کدام يک از اين منابع جاي افزايش دارد تا سهم سلامت از توليد ناخالص داخلي بالا برود، جاي بررسي دارد و بايد مشخص کرد افزايش کدام يک از آنها آثار سوء بر جاي نمي گذارد و به عنوان شاخص ضد توسعه اي مطرح نمي شود.
مشاور عالي وزير بهداشت افزود: يکي از اين موارد بودجه دولت است. اگر هزينه هايي که در بودجه دولت براي بخش سلامت در نظر گرفته مي شود را بخواهيم با کشورهاي مشابه خودمان مقايسه کنيم، به نظر مي رسد در دهه هاي گذشته مخارجي که دولت در بخش سلامت هزينه کرده، نسبت به کشورهاي همسان کمتر بوده است.
به گفته وي البته در سال 93 دولت يک بازنگري اساسي در اين حوزه انجام داد و منابع بودجه اي بخش سلامت را ارتقاء بخشيد. اين حرکت باعث خواهد شد که هزينه هاي پرداختي از جيب مردم کاهش يابد ولي در مجموع نکته مهم اين است که بايد با بهبود وضعيت اقتصادي کشور، سهم 5 درصدي سلامت از توليد ناخالص ملي را ارتقاء دهيم. چون به طور معمول توليد ناخالص داخلي کشورها هر ساله رشد دارد و طي دهه هاي گذشته ايران نيز به طور متوسط 8/4 دهم، رشد اقتصادي داشته است.
دکتر دانش جعفري با بيان اين که شايد تصور ما بر اين باشد هرچه نسبت سهم سلامت بالاتر برود، اين نشان دهنده افزايش اهميت به بخش سلامت در کشور است، تاکيد کرد: اين در حالي است که بايد توانايي تامين هزينه ها را با توجه به اهميت بخش هاي ديگر به غير از سلامت داشته باشيم.
وي در پايان خاطرنشان کرد: هر چند سهم 5 درصدي سلامت عدد بدي نسبت به کشورهاي همتراز نيست ولي بهتر است با توجه به سياست هاي کلي سلامت که بايد به صورت مستمر اين نسبت افزايش يابد، هدف مشخصي را براي برنامه ششم 5 ساله انتخاب کنيم. به نظر مي رسد رسيدن به نسبت 7 درصد مي تواند بيانگر اهميت بيشتر کشور به بخش سلامت را نشان دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن