تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820548635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزانی مهربانی در بازارچه رمضان شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob ارزانی مهربانی در بازارچه رمضان شیراز شیراز- ایرنا- از دروازه قرآن در شمال شیراز که وارد این کلانشهر شوید تا بازارچه ارزانی و مهربانی ویژه ماه مبارک رمضان راه اندکی مانده است.


به گزارش ایرنا، اردوگاه شهید ربانی این روزها میزبان بازارچه رمضان است که از ساعت 18 کانون رفت و آمد افرادی نیک اندیش این شهر و دیار است.
شما به میهمانی آمده اید که صفای آن به زلالی آب است و با وجود تشنگی روزه داری، صفای وجود پیرمرد و پیرزن روستایی در برخورد صمیمانه آنها تن های تشنه محبت را سیراب می کند.
در بازارچه رمضان که کمیته امداد امام خمینی (ره) به رسم هرساله برپا کرده است، شمار جوانان بیش از پا به سن گذاشته هاست.
آنجا که مددجویان جوان کمیته امداد با بهره گیری از تسهیلات اشتغالزایی این نهاد حمایتی در کسب و کار قامت برافراشته اند تا رخت محرومیت از تن خود و خانواده بزدایند و زمینه اشتغال چند نفری را نیز فراهم کنند.
درمیان این تکاپوها، حضور دست های مهربان همیاران کمیته امداد که برای یاری مددجویان آستین همت بالا زده اند و آنها را آموزش می دهند و در راه اندازی کسب و کار یاری می کنند نیز بازار مهربانی را داغ تر کرده است.
اینجا برای آنان که به دنبال یتیم نوازی و تحت پوشش قراردادن فرزندی از فرزندان این مرز و بوم که با محرومیت دست و پنجه نرم می کنند ، جای مناسبی است آنجا که عناوین غرفه هایی با نام طرح اکرام یتیمان دیده می شوند.
تنوع از ویژگی های بازارچه خیریه رمضان امسال است ، قیمت ها هم در برخی موارد خیلی کمتر از بازاراست همچنان که کفش چرمی از پوست شترمرغ 350 هزار ریال به فروش می رسد و حال آن که در بازار شیراز، بهایی پنج، شش برابر دارد.
اینجا کارگاه های کوچکی برپاست که تار و پود قالی و گلیم ها را با مهربانی می تند و در دیگر سو، غرفه های دیگری با موضوع خراطی، تولید سبد، مصنوعات چرمی، عطاری، پخت غذای محلی، کماج پزی، تزیینات معرق و سنگ، مجسمه، صنایع دستی، پرورش بلدرچین، کبک و شترمرغ نگاه ها را به خود جلب می کند.
آنجا که کمیته امداد از محل کمک های مردمی و اعتبارات این نهاد، چتر حمایتی بر سر فرزندان یتیمان، محرومان و سرپرستان خانوارها برافراشته میزان بهره مندی این طرح ها از تسهیلات و کمک ها و میزان درآمد و اشتغالزایی واحدها نیز در تابلوهای کوچکی معرفی شده است.
به گفته مهدوی یکی از بانوانی که از این بازارجه بازدید می کرد: این بازارچه نمادی از قطره قطره احسان مردم است که به صندوق های صدقات واریز می شود.
او بر این باور است که دین اسلام دین رافت و مهربانی و دستگیری از یکدیگر است، دین بی تفاوتی نسبت به یکدیگر نیست واز این رو، باید باب های گشوده احسان و نیکوکاری را که در کشور در راه و مسیر واقعی به کار بسته می شوند ، غنیمت شمرد و وظیفه مسلمانی را در حد توان ادا کرد.
نجفی ، یکی از بانوان مددجوی کمیته امداد است که با برخورداری از تسهیلات این نهاد حمایتی دو چرخ خیاطی فراهم آورده و یک کارگاه تولید کیف های سنتی برپا کرده است.
در نگاه رهگذران، کیف های سنتی این غرفه با نشان های (مارک های) آنچنانی بازار رقابت می کند و حال آن که پول خریدار در بازار به جیب مارک می رود و اینجا، خریدار با هزینه کمتر، سبدی از عاطفه و احساس نیز هدیه می دهد و می گیرد.
درغرفه ای دیگر، تسهیلات کمیته امداد کار و بار عطار جوان را رونق داده است . حیدر معصومی که از شهرستان کازرون آمده ، می گوید: عطاری شغل پدری مان است، فعالیتمان خیلی محدود و درآمد ناچیز بود تا این که تحت پوشش کمیته امداد قرارگرفتیم و کار را گسترش دادیم و امروز نه تنها داروهای گیاهی را برای شهر و دیار خود بلکه برای شهرهای اطراف نیز بسته بندی می کنیم و می فروشیم.
به گفته وی، تسهیلات حمایتی کمیته امداد به وی به ایجاد شغل برای پنج نفر منجر شده است.
بانوی مدد جوی دیگری از شهر کوار هنر دست خود را در این بازارچه عرضه کرده ست.
این مددجوی جوان کمیته امداد نیز با بهره گیری از تسهیلات این نهاد حمایتی کارگاهی از صنایع دستی برپا کرده است در مورد وضعیت خود گفت: درآغاز کار درآمدش بد نیست هرچند کفاف خرج و مخارج این روزها را نمی دهد.
او می گوید: ماهانه چهارتا پنج میلیون ریال درآمد دارد و ماهانه 950 هزار ریال قسط تسهیلات کمیته امداد را پرداخت می کند.
روزگارش بد نیست، گل امید در چهره اش نقش بسته و فردایی روشن را نوید می دهد.
سجاد کرمی شبانکاره از مددجویان کمیته امداد فیروزآباد، کمرهمت بسته و با بهره مندی از تسهیلات کمیته امداد حالا خود صاحب کارگاهی است که چهار نفر دیگر در آن کار می کنند.
درغرفه اش، مجسمه هایی گویای زندگی عشایر چیده شده اند.او می گوید که این مجسمه ها را در نمایشگاه هایی در معرض دید می گذارد با عناوینی چون ˈشناخت فرهنگ عشایر در پنج دقیقهˈ.
او می گوید: استقبال مردم از نمایشگاه های اینچنینی خوب بوده است همچنان که او درنمایشگاه هایی درفرهنگسرای بهمن تهران، بلوار چمران شیراز و ... آزموده است.
گل احسان و نیکوکاری مردم شکوفه داده و او را به یک مربی هنرهای تجسمی و آموزش دهنده افراد از جمله مددجویان کمیته امداد تبدیل کرده است.
با خانم قایدی سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هم که هم صحبت شوید حرف های جالبی دارد. او تسهیلات کمیته امداد را گرفته و با آن خودرویی برای حمل غدای تولید کارگاه غذاهای سنتی اش تهیه کرده است تا کار و بار را رونق بیشتری بدهد، در مجموع راضی است و می گوید برای سه نفر دیگر نیز شغل ایجاد کرده است.
از شهر معدن و سنگ در شمال فارس آمده است. او یک مددجوی کمیته امداد نبوده و نیست. او گل احسان خود را در قالب یاد دادن حرفه و فن به مددجویان کمیته امداد صفاشهر مرکز شهرستان خرم بید ارزانی داشته است.
او می گوید: 85 نفر کارآموز را در زمینه تزیینات و معرق سنگ آموزش داده است. این استاد کارجوان معرق سنگ گفت: با یاری مددجویان آموزش دیده کمیته امداد و با دستگاه هایی با ارزش در مجموع 300 میلیون ریال همان کاری را تحویل بازار می دهد که دستگاه های چهار میلیارد ریالی، با این تفاوت که ساخته های وی و همکارانش ساخته دست و پرداخته با قریحه انسانی است و تزیینات معرق سنگ دستگاه های گران قیمت را دستگاه به شکل خودکار نقش و نگار می دهد.
انتهای بازارچه آنجایی که یک شترمرغ جلب توجه می کند، نوعی دیگر از احسان در جریان است و نشان می دهد که احسان تنها دادن صدقه و پرداخت های مالی نیست.
آن گونه که مسوول غرفه می گوید، اینجا محصولاتی ساخته شده از قسمت های مختلف شترمرغ مانند تخم شترمرغ تزیین شده، روغن و کرم ها، کفش چرمی از پوست شترمرغ، بادبزن با پر این جاندار و ... با بهایی بسیار پایین تر از بازار عرضه می شوند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی سیمرغ پروران پارسه که یک مجتمع پرورش و تولید محصولات از شترمرغ در منطقه علی آباد قره چمن در میانه راه قلات به خان زنیان در شهرستان شیراز را دارد ، می گوید که به عنوان همیار کمیته امداد در این بازارچه حضور یافته ایم.
حمید اجاقی می گوید: طبق تفاهم نامه منعقده با کمیته امداد فارس، قرار است به 76 مددجوی کمیته امداد در مجموع حدود یکهزار و 600 جوجه سه ماهه شترمرغ بدهیم تا آنها را پرورش دهند و البته در این مسیر، آنها را آموزش و از نظر اطلاعات فنی و نگهداری تا مرحله کشتار حمایت می کنیم و شترمرغ های پرورش یافته را از آنها به قیمت روز خریداری خواهیم کرد.
این فعال بخش خصوصی می گوید:این طرح به نفع همه است، هم این کار به اشتغال افراد منجر می شود، هم به نوعی معرفی صنعت پرورش شترمرغ و فرهنگسازی مصرف تولیدات این صنعت است و هم درآمدزایی خوبی برای مددجویان به همراه دارد.
بازارچه رمضان شیراز تا 26 تیر جاری هر روز از ساعت 18 تا 22 برپاست .
آنها که قصد خرید هم ندارند می توانند با گام های خود در این بازارچه و گفتن خداقوت، گل لبخند را احسان کنند. ک/4
2026 /679

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





24/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن