تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806614831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصفهان جزو استانهای با نرخ باروری پایین است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اصفهان جزو استانهای با نرخ باروری پایین است اصفهان- ایرنا- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اصفهان پس از تهران، یزد و گیلان جزو استانهای با نرخ باروری پایین (TFR) در کشور است.


نرخ باروری کل (total fertility rate)، تعداد فرزندانی است که یک زن به طور متوسط در دوران باروری خود به دنیا می آورد.
به گزارش ایرنا، میترا مرادی نیا روز شنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: نرخ باروری در اصفهان اکنون حدود 1.7 است که از حد جایگزین پایین تر آمده است.
وی حد جایگزین باروری را 2.1 اعلام و اظهار کرد: اگر نرخ باروری از حد جایگزین کمتر باشد یعنی دچار سیر نزولی جمعیت شده ایم.
حد جایگزینی باروری سطحی از باروری است که در آن سطح، در نسل بعدی به اندازه کافی دختر برای جایگزین کردن زنان در جمعیت وجود دارد.
این کارشناس با اشاره به اینکه فقط استان سیستان و بلوچستان، دارای نرخ باروری بالاتر از حد جایگزین است، تصریح کرد: نرخ باروری سایر استانها نیز به دو نزدیک شده است.
به گفته وی این آمار در حالی است که در سالهای 55 تا 65 نرخ باروری در کشور به شش تا هفت رسیده بود.
وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که باید در استان اصفهان در زمینه افزایش نرخ باروری کار کرد، گفت: سیاست ها و برنامه های اتخاذ شده در این زمینه نباید تهدید کننده بلکه باید مبتنی بر فرهنگ سازی جهت اصلاح روند رشد جمعیت کشور باشد.
وی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تا با حفظ سلامت مادر و کودک از افراط و تفریط در این زمینه پرهیز شود.
مرادی نیا افزود: با توجه به کاهش نرخ باروری اکنون حدود 9.2 درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند که این میزان رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: اگر تعداد سالمندان (افراد بالای 60 سال) در جامعه ای به بیش از 10 درصد برسد، آن جامعه پیر محسوب می شود.
این کارشناس با اشاره به آیین نامه حمایت از سالمندان مصوب سال 83 اظهار کرد: از تیر ماه سال گذشته برنامه ای در گروه سلامت خانواده و جمعیت استان اصفهان برای مراقبت از جمعیت سالمندان اجرا شده است.
وی این برنامه ها را آموزش شیوه زندگی سالم، تغذیه، ورزش و خدمات رسانی درمانی از جمله ویزیت سالانه برای سالمندان اعلام کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: ترغیب جوانان به ازدواج و بچه دار شدن باید با استفاده از برنامه های تشویقی، حمایت مالی و ارائه تسهیلات صورت گیرد.
پژمان عقدک افزود: امروزه ما با دسته های مختلفی از جوانان مواجه هستیم، جوانانی که ازدواج نمی کنند، جوانانی که ازدواج می کنند اما حاضر به بچه دار شدن نیستند و جوانانی که ازدواج می کنند اما فقط یک فرزند دارند.
وی تاکید کرد: لازم است با حل معضلات اقتصادی و اجتماعی، تلاش های زیادی در زمینه فرهنگسازی برای داشتن دو یا سه فرزند صورت گیرد.
وی درباره برنامه های مرکز بهداشت استان اصفهان در زمینه سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ما در هنگام ازدواج، مشاوره های لازم را به جوانان درباره مسائل مختلف عاطفی و خطرات عدم باروری می دهیم.
این پزشک با تاکید بر افزایش کمی و کیفی خدمات مشاوره ای از ابتدای امسال افزود: خدمات تنظیم خانواده با توجه به سیاست های جدید اجرا می شود.
وی یکی از این سیاست های جدید را عدم آزاد بودن اعمال جراحی وازکتومی ( نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از بارداری) و توبکتومی (بستن لوله های رحمی برای پیشگیری از بارداری در زنان) عنوان کرد و توضیح داد: پیش از این، دو عمل جراحی یاد شده به طور رایگان و بدون محدودیت انجام می شد.
عقدک ادامه داد: اما اکنون این کار هدفمند شده و کمیته ای متشکل از مشاوران و متخصصان در باره تقاضای انجام این اعمال جراحی اظهار نظر می کنند که در صورت تشخیص نیاز به این عمل با انجام آن به طور رایگان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی موافقت می شود.
وی عوارض و خطرات جمعیت فعلی کشور را چندان حاد ندانست و گفت: ما دارای حدود سه میلیون زوج نابارور هستیم که اگر آنها را با اعمال سیاست های تشویقی، بچه دار کنیم جمعیت زیادی به کشور اضافه می شود.
بیستم تیر مصادف با 11 جولای بعنوان روز جهانی جمعیت نامگذاری شده است.
امسال شعار روز جهانی جمعیت،« سرمایه گذاری برای جوانان، تنها نگاه به امروز نیست بلکه آینده آنها را می سازد»، است.
بر اساس آخرین سرشماری انجام شده ، جمعیت استان اصفهان بیش از چهار میلیون و هشتصد هزار نفر است که هر ساله شمار زیادی از مهاجرین سایر استان های کشور نیز در آن سکونت می یابند.
پ/7148/ 607/ 546

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن