تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819046186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برف نماد خانواده ایرانیِ در بحران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نشست عوامل فیلم جدید مهدی رحمانی در ایرنا برف نماد خانواده ایرانیِ در بحران است تهران -ایرنا- کارگردان فیلم برف معتقد است: این فیلم آبروداری را در یک خانواده ایرانی مد نظر دارد و در واقع نماد یک خانواده ایرانی در بحران است.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم سینمایی ˈبرفˈ جدیدترین ساخته ˈمهدی رحمانیˈ که این روزها بر پرده سینماهای کشور در حال نمایش است، در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر(بهمن ماه سال 92) به عنوان نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و تدوین، انتخاب شده بود. این اثر پس از حضور در جشنواره مسکو، در آینده ای نزدیک در جشنواره های مونترال، زوریخ و مانهای آلمان حضور خواهد داشت.
رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، رابعه مدنی، آناهیتا افشار، شیرین یزدانبخش، میلاد کی مرام و... بازیگران فیلم هستند و ˈحسین مهکامˈ نیز نگارنده فیلمنامه این اثر است. داستان فیلم درباره شرح حال یک روز از زندگی خانواده ای شهری است که درگیر مراسم خواستگاری دخترشان هستند و ...
رحمانی که پس از ساخت فیلم های ˈدیگریˈ و ˈپنهانˈ به سراغ ˈبرفˈ رفته با وجود زمان نه چندان مناسب اکران فیلمش، اما راضی به نظر می رسد. او معتقد است فیلم اگر خوب باشد در هر زمانی می تواند مخاطب خود را پیدا کند.
این کارگردان سینما به همراه محمدرضا غفاری بازیگر و بابک میرزاخانی آهنگساز فیلم با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره برف صحبت کردند که در ادامه از نظرتان می گذرد.

مهدی رحمانی: عادت ندارم فیلمنامه ای را آماده بگیرم و بسازم
**س: آقای رحمانی بعد از ساخت دو فیلم ˈدیگریˈ و ˈپنهانˈ به فیلم جدیدتان ˈبرفˈ رسیدید. چقدر تجربه دو فیلم گذشته در ساخت برف کمکتان کرد؟
- دیگری، اولین فیلم من محصول سال 88 است که پس از کلی اتفاقات مجوز ساخت گرفت. آن فیلم حس و حال متفاوتی داشت که شاید به خاطرعلاقه من به سینما و خاستگاه ذهنی ام که متأثر از سینمای نورئالیستی ایتالیا و دهه 70 خودمان است، باز می گردد. پس از دیگری دغدغه ام ساخت فیلمی درباره مشکلات روز جامعه بود که به سراغ پنهان رفتم و در ادامه ساخت فیلم اجتماعی به ˈبرفˈ رسیدم. در ساخت فیلم هایم همواره سعی کرده ام به مشکلات و معضلات اجتماعی با رویکرد فرهنگی نگاه کنم. اینکه توانسته باشم موفق عمل کنم یا خیر را باید شما رسانه ها و مردم نظر بدهید.

**س: فیلمنامه برف از ابتدا نوشته شده بود و شما با خواندن آن تصمیم به ساختش گرفتید یا خیر؟
- ابتدای کار من با بابک میرزاخانی که آهنگسازی فیلم را به عهده دارد ، آغاز شد و البته از ابتدای پروژه به عنوان مشاور در کنارم بود، با هم درباره طرح فیلم برف صحبت کردیم. طرح اولیه در ذهنم ، موضوعی درباره آبروداری در فرهنگ ما ایرانیان بود. همانجا بابک گفت این طرح، با این حال و هوا به نویسنده ای مثل حسین مهکام نیاز دارد. بنابراین مهکام وارد پروژه شد جلسات را شروع کردیم و درباره بستر اصلی که باید فیلم داشته باشد صحبت کردیم. نهایتاً مهکام همه را جمع کرد و فیلمنامه را نوشت. البته این توضیح را هم بدهم که من اساساً عادت ندارم یک فیلمنامه ی آماده را بسازم بلکه دوست دارم طرح ها را بررسی کنم و با کمک یک نویسنده فیلنامه را بنویسم.

**س: علاوه بر تم آبروداری بررسی مشکلات بین نسل ها نیز به نوعی در این فیلم مورد نظر است. این دغدغه چقدر همراه شما در ساخت فیلم بود؟
- بررسی مشکلات بین نسل ها همانطور که شما گفتید از موضوعات این فیلم علاوه برآبروداری که به عنوان تم اصلی فیلم از آن یاد می شود مورد توجه من بوده است. بخشی از ماجرا به این باز می گردد که من وابستگی زیادی به این شکل و شمایل از خانواده دارم، البته نه از پس گرفتاری هایشان، بلکه شکل کلی خانواده. خانواده ای که فاصله بین والدین و فرزندانشان وجود دارد و آنقدر مداومت داشته که کلاً پدر و مادر را بی خیال کرده است. خانواده ای را در نظر بگیرید که مادر محجبه و معتقد است، اما دختر کوچکش بی حجاب است. وقتی با مادر صحبت می کنی می بینی هنوز همان عقاید خودش را دارد، اما نمی تواند تغییری در دختر خود به وجود آورد این پرسش مطرح می شود که این مادر به کجا رسیده که بی خیال بچه اش شود و خودش به اعتقادش بچسبد. این بلاتکلیفی در بحث اجتماعی و روابط خانوادگی می شود ˈبرفˈ.

**س: از زمان اکران فیلم راضی هستید؟
- ببینید امسال زمان اکران مناسب فقط نوروز وعید فطر است و باقی زمان های خیلی فرقی نمی کنند. چون بعد از نوروز امتحان های پایان ترم دانشجویان و دانش آموزان می رسد پس از آن جام جهانی شروع شد بعد ماه مبارک رمضان.
اکران عید فطر مثل نوروز نسبتاً مناسب است بعد باز هم محرم و صفر بعد هم مقدمات جشنواره فیلم فجر خلاصه اینکه امسال خیلی زمان مناسب برای اکران فیلم وجود نداشت و چون حق انتخاب با ما هم نیست بنابراین می ماند 50 فیلم که باید در این زمان ها اکران شود بازهم به نظرم اوضاع اکران ما خوب است. بعد از افطار مردم به سینما می روند. بلیط ها نیم بها شده رونق نسبتا خوبی به وجود آمده. ما هم در واقع بین بد و بدتر داریم انتخاب می کنیم.

**س: تا امروز از فروش فیلم راضی بودید؟
- سانس ها بعد از افطار اضافه شده و خدا رو شکر فروش فیلم بدون تبلیغ خوب بوده. البته 50 تیزری که تلویزیون رایگان به همه فیلم ها می دهد شامل ما هم شده و فکر می کنم فروش فیلم هر چه جلوتر بره بهتر هم شود.

بابک میرزاخانی: پرکارترین موسیقی فیلمی که کار کردم برف بود
**س: آقای میرزاخانی ظاهراً شما علاوه بر آهنگسازی به عنوان مشاور در کنار آقای رحمانی در ساخت فیلم مشارکت داشتید. با توجه به اینکه از ابتدا در پروژه حضور داشتید احتمالاً آهنگسازی آن برایتان خیلی نباید مشکل بوده باشد؟
فیلم برف برای من ویژه است چرا که از شروع طرح با رحمانی همراه بودم. وقتی به موسیقی آن فکر کردم احساسم این بود که اولین کار تمرینی همان کار نهایی خواهد شد. اما وقتی اتود اول را آقای رحمانی گوش داد گفت خیلی با فضای ذهنی من فاصله دارد و برای اولین بار من برای یک صحنه فیلم سینمایی 32 بار اتود زدم تا شد آن چیزی که الان شما در برف می شنوید.

**س: البته فیلم خیلی موسیقی متن هم ندارد.
- بله. با شما موافقم، اول و آخرفیلم موسیقی دارد که در واقع فیلم را شروع می کند و می بندد. هرچند موسیقی فیلم کم بود ولی یکی از پرکارترین موسیقی فیلم هایی بود که تا به حال کار کرده ام.

**س: خارج از کار موسیقی فیلم شما از ابتدای شکل گیری فیلمنامه با آقای رحمانی همراه بودید نظرتان درباره شخصیت پردازی ها در فیلم نامه و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، چیست؟
- در ایران متاسفانه هر اتفاقی به راحتی می تواند باعث بحران در خانواده شود. مثلاً کسی که در خیابان یک تصادف ساده می کند ممکن است این اتفاق برایش بحران شود و یا با همسرش دعوا می کند منجر به یک بحران دیگر. نمی دانم چرا قابلیت بحران شدن اتفاقات در ایران زیاد است. در فیلم برف این نشان داده می شود اما بحران ها پله پله وارد قصه می شوند. ابتدا گرفتاری پدر، بعد همسر گذشته دختر خانه (میلاد کی مرام) و همینطور تا پایان قصه و نیامدن خواستگار ها.

محمدرضا غفاری: فیلم تلخ را دوست دارم
**س: آقای غفاری شما از نحوه ورودتان به فیلم بگویید. فیلمنامه یا عوامل چه ویژگی داشتند که فکر کردید دوست دارید دراین فیلم بازی کنید؟
راستش نمی توانم بگویم فقط فیلمنامه من را تشویق کرد برای بازی در این فیلم. مجموعه عوامل وقتی جمع می شود برای بازیگری در اندازه های من خب خیلی جذاب می شود و جای تعلل برای بازی نمی گذارد. یک فیلمنامه خوب، کارگردانی که 2 فیلم قبلی اش کار های موفقی بودند و بعد گروه جلوی دوربین بازیگر های همه حرفه ای که دوست داشتم با آنها کار کنم و در نهایت عوامل پشت دوربین که همه عالی بود و نیاز به فکر کردن نگذاشت. بنابراین فقط می ماند فکرکردن به نقشم، یعنی امید که باید ببینم چطور به این نقش نزدیک شوم.

**س: کار با آقای رحمانی و بازیگرانی که دوست داشتید با آنها کار کنی چطور بود؟
- اصلی ترین دلیل خوب بودن کار این است که ما سرِ فیلم برف اجازه زندگی کردن داشتیم. فکر می کنم اگر طور دیگری بود اینقدر کار خوب از آب در نمی آمد. واقعاً رابطه ما در این فیلم مثل خانواده بود. من به عنوان کسی که نقش امید را بازی می کردم آنقدر آرامش داشتم که راحت بازی کنم. معتقدم سر هر فیلمی که بازیگر حالش خوب باشد مطمئناً نتیجه کار هم خوب می شود.

**س: نقش شما در این فیلم مانند یک کنشگر همه شخصیت ها را به چالش می کشد و شاید مخاطب بیشتر با تو همذات پنداری می کند. برای این گونه بازی کردن الگوی خاصی دارید؟
- نه. کلاً بازیگر احساسی هستم و اصلاً برای بازی در فیلم اولم ˈرویای خیسˈ خانم پوران درخشنده چون خیلی خوب می توانستم گریه کنم انتخاب شدم. فعلاً که خیلی زیاد فیلم بازی نکردم بیشتر سعی می کنم در نقش ها زندگی کنم. وقتی قبول می کنم در فیلمی بازی کنم همان کاری را که کارگردان می خواهد انجام می دهم برای همین امیدوارم بتوانم نقش هایم را خوب بازی کنم. ضمن اینکه سلیقه من فیلم های مثل برف است. اگر کلی بخواهم بگویم اصولاً فیلم تلخ را دوست دارم.

**س: تجربه بازی در مقابل هنرمندان مثل خانم تیموریان و آقای هاشمی چطور بود؟
- چون کلاً آدم احساسی هستم تحت تاثیر بازیگر مقابل زیاد قرار می گیرم. نقش های مقابل برای ما بازیگران جوان بسیار کمک کننده است. واقعا چیزهای زیادی در این فیلم از خانم تیموریان و همه بازیگران یاد گرفتم.

**س: با توجه به مدتی که از اکران فیلم می گذرد بازخورد ها چطور بوده؟ مردم از فیلم راضی هستند؟
- من سه بار تا حالا فیلم را دیده ام. یک بار اکران خصوصی با هنرمندان، دوبار هم با مردم. خدا را شکر صادقانه می گویم که کسی را ندیده ام که ناراضی از سالن بیرون آمده باشد. حتی در اکران خصوصی، دیدم که هنرمندان دیگر هم که دارای نگاه حرفه ای تر هستند، کار را پسندیده بودند.

**س: سوال پایانی ام را می خواهم هرسه جواب بدهید. در خبر ها داشتیم که فیلم قرار است در جشنواره های بین المللی حضور یابد و اکران شود. به نظر شما این فیلم زبان بین المللی دارد که قابلیت اکران در خارج از کشور را داشته باشد؟
- بابک میرزاخانی: قطعا دارد چون فیلم درباره انسان است. درگیری انسان معاصر است. تم آبروداری که آقای رحمانی درباره فیلم به کار بردند شاید در مثلاً کشور آلمان به این شدت نباشد اما چون درباره انسانیت است در هر کشوری از دنیا می تواند اتفاق بیفتد. ضمن اینکه فکر می کنم کشورهای دیگر دوست دارند بدانند یک خانواده ایرانی که در بحران قرار گرفته چگونه زندگی می کنند.
رحمانی: متاسفانه گاهی اوقات فیلم های از ایران درجشنواره های بین المللی موفق می شنود وعنوان می شود که به دلیل سیاه نمایی نسبت به زندگی در ایران یا بحث های سیاسی توانسته موفقیتی کسب کند که خدا را شکر فیلم ما این طور نیست. معتقدم فیلم های که با مضامین انسانی است همه جای دنیا مخاطب دارد. فیلم هایی که از خارج از کشور به ایران می آیند نیز از همین تم برخوردار است یعنی درباره انسانیت، عشق و روابط انسانی است. زبانش در واقع زبان واحدی در همه جای دنیا است. در واقع این فیلم نماد یک خانواده ایرانی در بحران است.
غفاری: من هم حرف تازه ای ندارم و همان چیزی که آقای رحمانی و میرزاخانی گفتند به نظر کامل بود.
گفت و گو: علیرضا مرادی و جواد فیاض محرمی
فراهنگ**9246**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن