تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگاه ايران در تحولات انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ تير ۱۳۹۳ (۱۶:۲۷ب.ظ)
جايگاه ايران در تحولات انرژي انرژي يکي از حلقه هاي پيوند ايران با جهان خارج است و از اين حيث ديپلماسي انرژي ايران و توسعه ملي کشور به صورت متقابل با يکديگر تعامل و پيوندي عميق مي‌يابند.
به گزارش خبرگزاري موج، در بازار جهاني انرژي، ايران از 2 نظر در کانون توجه و مرکز تعاملات بين المللي قرار دارد؛ اول، موقعيت ژئوپليتيک کشور و دوم، نقش حياتي ايران در امنيت جهاني انرژي. در واقع مي توان در اين چهارچوب ادعا کرد که انرژي يکي از حلقه هاي پيوند ايران با جهان خارج است و از اين حيث ديپلماسي انرژي ايران و توسعه ملي کشور به صورت متقابل با يکديگر تعامل و پيوندي عميق مي‌يابند. در همين راستا، سند چشم انداز 20 ساله، جهت گيري کلان کشور در 2 دهه آينده را در مسير توسعه برون‌گرا و مبتني بر تعامل سازنده با جهان معين کرده است. اين به معناي ضرورت مشارکت و تعامل ايران در امور جهاني با انگيزه استفاده از امکانات خارجي براي توسعه، رفع موانع و تهديدات بين المللي و از همه مهم تر ارائه تصويري از ايران به عنوان فرصت بين المللي است. در اين ميان، انرژي و امنيت آن مي تواند به يکي از مهم ترين محمل هاي پيوند ايران با قدرت ها و کشورهاي درحال توسعه؛ به ويژه در آسيا و اروپا تبديل شود و کمک بسيار مؤثري به تحقق الزامات سند چشم انداز و توسعه کشور بکند.

برقراري پيوندهاي انرژي با کشورهاي مهم، افزون بر منافع اقتصادي، منافع امنيتي قابل توجهي نيز براي ايران در بر خواهد داشت؛ زيرا اين کشورها را در تأمين کالايي راهبردي، ميزان قابل توجهي به ايران وابسته مي کند. همين جايگاه مهم و حساس است که توسعه صنعت نفت را به کانون توسعه ملي تبديل مي کند. به اين ترتيب، مي توان گفت که موضوع انرژي و چگونگي توسعه آن براي ايران، هم به عنوان يک ابزار قدرت و هم به عنوان يک هدف سياست خارجي مطرح است.
ايران با برخورداري از ذخاير عظيم نفت و گاز در جهان و با داشتن تجربه طولاني در حوزه انرژي و موقعيت جغرافيايي مناسب در خليج فارس و درياي خزر و همسايگي با آسياي مرکزي، از امکان ايجاد پيوند ميان منابع انرژي خود از جنوب، شرق و شمال شرقي به وسيله خطوط لوله به مصرف کنندگان آسيايي برخوردار است. ايران 137 ميليارد بشکه (12 درصد) ذخاير اثبات شده نفت جهان را در اختيار دارد و از اين لحاظ پس از عربستان سعودي در مرتبه دوم قرار دارد. همچنين 27 تريليون متر مکعب (15 درصد) از ذخاير گاز جهان نيز در اختيار ايران است که بعد از روسيه، مقام دوم را به خود اختصاص داده است. کشورمان با توليد روزانه حدود 4 ميليون بشکه نفت و سالانه 120 ميليارد متر مکعب گاز، به ترتيب 4 درصد و 5 درصد از توليدات نفت و گاز جهان را بر عهده دارد. موقعيت ايران؛ به ويژه در بخش گاز اهميت بيشتري دارد؛ زيرا از يک سو گاز در راهبرد امنيت انرژي مصرف کنندگان آسيايي جايگاهي ويژه يافته است و از ديگر سو، ايران از دومين منابع گاز جهان و موقعيت جغرافيايي برتر در منطقه غرب آسيا برخوردار است.

تلاش در جهت تحقق ايده اتصال چين به خط لوله گاز ايران- پاکستان- هند را مي توان گام نخست و اساسي در جهت نيل به وابستگي متقابل آسيايي دانست؛ زيرا در صورت تحقق اين ايده غرب آسيا و ايران، نقش مهمي در تأمين امنيت انرژي شرق و جنوب اين قاره بر عهده خواهند گرفت و در نتيجه وابستگي متقابل دو سوي قاره را معنا دار خواهند کرد. به علاوه، احداث خط لوله گاز ميان هند و پاکستان که از آن به عنوان «خط لوله صلح» نيز نام برده مي شود در صورت تحقق مي تواند تأثيرات عمده اي در حل يکي از مهم ترين بحران هاي قاره آسيا (اختلافات کشمير ميان هند و پاکستان) داشته باشد و گامي اساسي در جهت تحقق «صلح و توسعه» در بخش مهمي از اين قاره خواهد بود.

به طور کلي، مي توان گفت که ايران با توجه به مزيت هاي آشکار خود از نظر ذخاير نفت و به ويژه گاز و نيز به لحاظ موقعيت جغرافيايي، قادر به ايفاي نقش محوري در ارتقاي منافع مشترک و کاهش آسيب پذيري متقابل به مثابه دو رويه وضعيت وابستگي متقابل در روابط دو سوي قاره آسياست. بر اين مبنا در وضعيت فعلي، اين آمادگي در ايران وجود دارد که در وهله اول به پي ريزي گفت و گويي دو جانبه با مصرف کنندگان آسيايي بپردازد تا در پرتوي آن اولا راه هاي ارتقاي منافع مشترک و کاهش آسيب ‌پذيري‌هاي متقابل تبيين و اجرايي شود و ثانيا شرايط براي برقراري گفت‌و‌گويي چند جانبه در دو سوي قاره فراهم آيد. اين گفت و گوي دو جانبه مي تواند علاوه بر تأمين نفت مورد نياز، تأکيد بر حوزه گاز و امکان انتقال آن به کشورهاي مصرف کننده آسيايي از طريق خطوط لوله و LNG را در پي داشته باشد. در چنين شرايطي، ايران مي تواند با برخورداري از موقعيت ويژه خود با همکاري مصرف کنندگان آسيايي، در جهت تحقق ايده همکاري آسيايي در راستاي ايجاد گفت و گوي آسيايي در زمينه انرژي گام‌هاي مهمي بردارد.

نتيجه بحث اين که امنيت انرژي در شرايط کنوني، دو سوي مصرف کننده و توليد کننده انرژي را بيش از پيش به يکديگر نزديک کرده و ضرورت تعامل و رايزني بين آنها را فراهم ساخته است؛ زيرا هيچ يک از اين دو به تنهايي نمي‌توانند امنيت انرژي را تأمين کنند و هر گونه بحران در بازار جهاني انرژي که اقتصاد جهاني را به چالش بکشد، بر هر دو طرف تأثير گذار خواهد بود.

برگرفته و تنظيم از کتاب استراتژي تحول اقتصادي از دکتر حسن نفيسي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن