تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819337749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محصول گوجه فرنگی گلستان ناتوان از تامین هزینه تولید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

محصول گوجه فرنگی گلستان ناتوان از تامین هزینه تولید گرگان - ایرنا - کشاورزان گلستانی می گویند: قیمت حداقلی خرید گوجه فرنگی، این روزها سبب شده تا زارع حاصل دسترنج چند ماهه خود را به ناچار با بهای کم که حتی هزینه های تولید را تامین نمی کند، به فروش برساند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مشکل بازرگانی محصولات کشاورزی از قبیل سبزی و صیفی، نخود فرنگی، باقلا، خیار و اخیرا هم گوجه فرنگی با وجود هزینه های بالای تولید، در مواردی باعث شخم زمین های زیر کشت این محصولات از سوی برخی از کشاورزان استان می شود.
در سال زراعی جاری هشت هزار و 400 هکتار از اراضی زراعی گلستان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته که برآورد تولید آن حدود 250 هزارتن می باشد.
برداشت این محصول از اوایل ماه جاری در استان آغاز و همچنان ادامه دارد و تولیدکنندگان این بخش اعتقاد دارند که باید هزینه های تولید، محاسبه و سود معقول و متعارف برای کشاورز درنظر گرفته شده و محصول خریداری شود.
کشاورزان تولیدکننده گوجه فرنگی در گلستان می گویند: کسانی که محصول را می خرند، معتقد هستند که کشاورز برای جلوگیری از خراب شدن محصول مجبور است آن را به هر قیمتی که آنان مطرح کنند، بفروشد.
در این مسیر عرضه و تقاضا، دیگر کشاورز قادر نیست که هزینه های تولید را به بازار فروش محصولات انتقال دهد و این بزرگترین مشکل در قیمت محصولات کشاورزی است.
نماینده کشاورزان استان گلستان روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار کرد: قبل از آغاز برداشت گوجه فرنگی، جلسه ای با حضور نماینده خانه کشاورز به نمایندگی از زارعان، سازمان جهادکشاورزی به عنوان متولی این بخش و خانه صنعت و معدن به نمایندگی از صنایع تبدیلی و جمعی از کارخانه داران رب گوجه فرنگی استان برگزار شد.
ˈعلی قلی ایمانیˈ افزود: در این جلسه با نگاه کارشناسی و با توجه به هزینه های تولید محصول و نیز توجه به بخش فرآوری و قیمت فروش رب درب کارخانجات، مقرر شد در شروع کار، گوجه فرنگی با قیمت سه هزار و 500 ریال (350 تومان) از کشاورزان خریداری شود.
به گفته وی، همچنین مقرر شد که درصورت وجود تقاضا اگر قیمت بالاتر رفت، کارخانجات نیز با نرخ جدید خریداری کنند، اما با شروع برداشت گوجه فرنگی، این واحدها اقدام به خرید محصول با قیمت کمتر از سه هزار ریال (300 تومان) از کشاورزان نمودند.
ایمانی ادامه داد: با توجه به شرایط سخت تولید، اگر هزینه های بارگیری، تخلیه و حمل محاسبه شود، رقم دو هزار ریال (200 تومان) هم به دست کشاورز نمی رسد.
وی اضافه کرد: این درحالی است که براساس نرخ فروش رب و با درنظر گرفتن کلیه هزینه های فرآوری، باید گوجه فرنگی به قیمت بالای پنج هزار ریال (500 تومان) از کشاورزان خریداری شود.
دبیرخانه کشاورز گلستان گفت: انتظار کشاورزان از دستگاه های نظارتی این است که همچون بازار مصرف، بر بازار تولید محصولات نیز نظارت داشته تا به کشاورز در این عرضه و تقاضا، بیش از حد آسیب وارد نشود.
به گفته ایمانی، برای برون رفت از این معضل همیشگی، لازم است شرکت های تعاونی روستایی فعال شده و یا کشاورزان، تعاونی های خاص محصولات کشاورزی مانند گوجه کاران، سویا کاران، برنج کاران و پنبه کاران را تشکیل دهند و برای امور خود تصمیم بگیرند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برآورد کارشناسی هزینه تولید برای هر کیلوگرم گوجه فرنگی به قیمت دو هزار و 700 تا سه هزار ریال (270 تا 300 تومان) محاسبه شده است.
ˈرضا جعفریˈ افزود: نشست با خانه صنعت و معدن، کارخانجات صنایع تبدیلی گوجه فرنگی و نمایندگان کشاورزان و تولیدکنندگان یکی دیگر از اقدامات بود که مقرر شد کارخانه های استان براساس توافق به عمل آمده محصول را به قیمت سه هزار و 500 ریال (350 تومان) از کشاورزان خریداری کنند.
به گفته وی، نشست با اتحادیه تعاونی های تولید کشور در زمینه خرید بخشی از گوجه فرنگی تولیدی در گلستان با قیمت توافقی کارشناسی و ارسال آن به خارج از استان به طوری که شامل یک پنجم محصول برداشتی شود از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در این راستا بوده است.
7464/601/508

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن