تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805866226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معادن فارس ، مرهمی بر خشکسالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معادن فارس ، مرهمی بر خشکسالی شیراز- ایرنا- اگرچه خشکسالی در بخش های وسیعی از استان فارس زمینه اشتغال گسترده در حوزه کشاورزی را سلب کرده است، لیکن ذخایر خدادادی و منابع معدنی دریچه دیگری را برای اشتغالزایی گشوده که با بهره برداری از این فرصت می توان امید داشت معادن مرهمی بر مشکلات ناشی از خشکسالی در استان فارس باشد.


به گفته کارشناسان، خشکسالی امروز همه مظاهر حیات در استان فارس را تحت کنترل خود درآورده است.
مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از جمله افرادی است که معتقد است: برای آب و خاک فارس، این منطقه جنوبی کشورمان دیگر رمقی باقی نمانده و گیاهان آن در محدوده آب و هوایی خاصی که آنها را احاطه کرده به دشواری قادر به ادامه حیات و رشد و نمو طبیعی هستند.
شهرام محمدی افزود:با وجود این وضعیت ، معادن به عنوان برگ برنده ای در همه شرایط رونق و رکود اقتصادی می تواند در اقتصاد نقش آفرینی کنند.

*** فعال سازی 587 معدن غیرفعال فارس نویدی برای اشتغالزایی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از جمله مدیرانی است که به بهره گیری از ظرفیت های خدادادی برای رفع کمبودهای ناشی از خشکسالی تاکید دارد.
علی همتی به تازگی دربازدید از واحدهای صنعتی و معدنی شهرستان نی ریز بیان کرد: برای رفع کمبودهای ناشی از خشکسالی باید از ظرفیت ها و قابلیت های معادن خدادادی بهره کافی گرفت و در این مسیر از فناوری و تجهیزات روز دنیا استفاده کرد.
مروری بر سیاست های دولت تدبیر و امید در استان فارس و در حوزه معادن نشان می دهد که این سیاست ها در قالب فعال سازی معادن غیرفعال، بازاریابی برای محصولات معدنی در کشورهای خارجی و ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی طراحی شده است.
دهم تیر که به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده است امسال در حالی فرا رسید که فراخوان برای فعال سازی ظرفیت های 587 معدن غیرفعال استان فارس طلیعه جدیدی را در کارآفرینی و اشتغالزایی این استان نوید می دهد.
از منظر مدیران دولت یازدهم، صنعت، معدن و تجارت، محور و موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه ، شکوفاسازی ظرفیت ها در این بخش ها گامی اثربخش برای بهبود شرایط اقتصادی است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باور دارد ، شاکله اقتصاد مقاومتی که در دستور کار دولت تدبیر وامید قرار دارد مبتنی بر توسعه همه جانبه فعالیت های تولیدی، صنعتی، معدنی و نیز صادرات است.
علی همتی ادامه داد: با توجه به میانگین اشتغالزایی 10 نفر برای هر معدن، فعال سازی این معادن ظرفیت بالایی را در حوزه اشتغال و تولید در استان فارس ایجاد خواهد کرد.
با یک حساب سرانگشتی اگر بتوان دست کم 500 معدن غیرفعال استان فارس را فعال کرد، پنجهزار شغل دائمی ایجاد می شود و این رقم جدا از دمیدن انرژی تازه به چرخه فعالیت های مکمل معدن نظیر فرآوری و مراحل تبدیل و ایجاد ارزش افزوده است که هر یک به نوبه خود زمینه اشتغالزایی را برای افراد جویای کار مهیا می سازد.
تلاش برای فعال سازی ظرفیت های معدنی استان فارس در حالی صورت می گیرد که این استان از دیرباز کانون فعالیت هایی در این حوزه بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ، ظرفیت استخراج از معادن این استان در حوزه سنگ های صادراتی تزئینی، نما و مرمریت را سالانه 188 میلیون تن بیان کرد و گفت:حدود 200 معدن خاک نسوز استان 90 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده اند.
همتی، معادن نیکل استان فارس را منحصر به فرد و بکر می داند و بر این باور است که معادن دولومیت در جنوب فارس از جمله معادن بسیار غنی است که استخراج از آنها نیازمند تجهیزات و ماشین آلات به روز دنیاست.
منطقه بهرام گور در شهرستان نی ریز نیز از نقاطی است که به واسطه برخورداری از ذخایر زیاد آهن در کانون توجه فعالان صنعت و معدن استان و کشور قرار دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس می گوید: در منطقه بهرام گور نی ریز معادن خوب آهن وجود دارد که پیش از این از لحاظ ژئوفیزیکی نقشه برداری شده است و دارای شاخص های خوبی در کشور است.
معادن این منطقه در فهرست مزایده عمومی معادن غیرفعال استان فارس قرار نگرفته اند و دست اندرکاران صنعت و معدن این استان این طرح را فراتر از این مزایده می دانند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت:در این معادن با توجه به میزان اندک استخراج های صورت گرفته، سرمایه گذاری های زیادی را می طلبد و به نظر می رسد کشورهایی مانند روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپای غربی می توانند در این معادن سرمایه گذاری کنند و ما هم از آمادگی پذیرش سرمایه گذار در این حوزه برخورداریم .
همتی ، همچنین بر توجه به محیط زیست در بهره برداری از معادن از جمله در منطقه بهرام گور تاکید کرد.
معادن سنگ مرمریت فارس از دیگر ظرفیت های معدنی این استان است که توجه کشورهای خارجی از جمله کشور چین را به خود جلب کرده است.
بازدید یک ماه اخیر رییس انجمن سنگ چین از معادن سنگ مرمریت در شهرستان بوانات شاهدی بر این مدعاست.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس درباره این بازدید اظهار کرد:در این بازدید هیات چینی از نزدیک با ظرفیت ها، توانمندی ها و قابلیت های سنگ در شهرستان بوانات و استان فارس آشنا شد وبا توجه به بازار خوب مصرف سنگ مرمریت در چین علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری و صادرات انواع مختلف سنگ های تزئینی در استان فارس اعلام کردند.
وی افزود: از آنجا که ایران از لحاظ منابع معدنی وسنگ های تزئینی غنی است و استان فارس نیز در تولید، استخراج و منابع معدنی و سنگ های تزئینی شرایط بالقوه ای دارد، این موضوع سبب شد معدن داران و سرمایه گذاران چینی از معادن سنگ استان فارس در بوانات بازدید کنند.
همتی ادامه داد: این بازدید موجب شد تا مسیر سرمایه گذاری و صادرات این نوع از مواد معدنی بیش از پیش هموار و روابط تجاری و اقتصادی چین و ایران رونق دوچندان یابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ، به استخراج و استحصال اندک انواع سنگ های موجود و شناخته شده استان فارس اشاره کرد و بیان داشتد:با توجه به میزان ذخیره 200 میلیون تنی سنگ معدن استان فارس اما متاسفانه از این میزان ذخیره و ظرفیت طبیعی سالیانه در حدود سه میلیون تن استخراج می شود.
وی اظهار کرد:در اختیار نداشتن بازارهای هدف در دنیا سبب شده است تا سنگ مرغوب ایران در بازار های جهانی به نام ترکیه به فروش برسد.
همتی گفت: اگرچه ایران از نظر ذخیره تنوع و تولید سنگ تزئینی در دنیا دارای رتبه شاخص است اما در امر صادرات، جایگاه درخور توجهی در بازارهای جهانی ندارد.
وی ادامه داد: نیاز به برداشت بیشتر و کیفی تر از معادن و به کنترل درآوردن بازارهای هدف وجود دارد که این مهم با استفاده از فناوری روزدنیا و فرآوری سنگ های تولیدی و تزئینی و دوری جستن از خام فروشی امکان پذیر است .

*** پیشینه طولانی فارس در علم معدن و صنایع وابسته به آن
معاون امورمعادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس می گوید: این استان پیشینه ای طولانی در علم معدن و صنایع وابسته به آن دارد به گونه ای که آثار ذوب فلزات در برخی نقاط استان قابل مشاهده است.
علیرضا جوکاری افزود: همچنین بکارگیری سنگ در آثار باستانی و آثار برجا مانده از معادن قدیمی در ادوار تاریخی گذشته، نشان می دهد که پیشینیان در این استان از پیشگامان امور مرتبط با معدن و ذوب فلزات بودند.
وی بیان کرد: در سال های اخیر فعالیت های معدنی در استان فارس از رونق قابل توجهی برخوردار بوده و هم اینک نیز در نقاط مختلف این استان، فعالیت های معدنی شامل اکتشاف و استخراج از سوی بخش های دولتی و خصوصی در حال انجام است.
جوکار اظهار کرد: بر اساس ویژگی های زمین شناسی و معدنی در حال حاضر 22 نوع ماده معدنی از این استان استخراج می شود که عمده آنها شامل آهن، سرب و روی، مس، منگنز، نیکل است.
وی ادامه داد:همچنین برخی کانی های صنعتی شامل باریت وسیلیس وانواع سنگ های چینی و مرمریت و سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ لاشه، مارن، نمک آبی و سنگی، دولومیت، گرانیت، فسفات بوکسیت، منیزیت، تراورتن گوگرد، خاک پیت و برخی سنگ های تزیینی ونیز شن وماسه، منگنز، خاک نسوز و صنعتی در فارس شناسایی شده است.
معاون امورمعادن واکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: هم اینک 490 معدن فعال دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری دو هزار و 893 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هفت هزار و 311 نفر در این استان در حال فعالیت هستند.
جوکاری ادامه داد: این معادن ذخیره ای معادل دو و سه دهم میلیارد تن را دارا هستند و در مقطع کنونی سالانه حدود 43 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 248 فقره پروانه اکتشاف، 124 گواهینامه کشف با ذخیره قطعی 398 میلیون تن و سرمایه گذاری 40 میلیارد ریال وجود دارد.
معاون امورمعادن واکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز بر این باور است که وجود ذخایر معدنی قابل توجه و تنوع مواد معدنی از یک سو و وجود نیروهای دانش آموخته و متخصص در سازمان نظام مهندسی استان فارس از سوی دیگر، بخش معدن و فرآوری مواد معدنی فارس را در مسیر توسعه قرار داده است.
جوکار ادامه داد: بی شک بدون توجه به امکانات یاد شده توسعه کامل و همه جانبه فارس امکانپذیر نخواهد بود.

*** معادن فارس ، گنجی عظیم در دل این استان
نماینده مردم شهرستان های لامرد و مهر (MOHR) در مجلس شورای اسلامی هم بیان داشت: ذخایر معدن دولومیت شهرستان لامرد طبق اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، معادل دست کم دو و هفت دهم میلیارد تن است و برخی بررسی های جانبی نیز ظرفیت تقریبی آن را تا شش میلیارد تن برآورد کرده و شواهد حاکی از خلوص و غنای بسیار بالای آن دارد و از این معادن، سالانه شاهد تولید 9 میلیون تن منیزیوم خواهیم بود.
سید موسی موسوی در مورد اشتغالزایی این معادن بیان کرد: برآوردهای اولیه نشان می دهد به اِزای هر هزار تن شمش منیزیوم، 30 فرصت شغلی ایجاد می شود. یعنی در یک واحد استحصال شمش منیزیوم از دولومیت با ظرفیت سالانه شش هزار تن، شاهد اشتغال به کار حدود 180 نفر خواهیم بود.
وی ادامه داد:اگر قیمت هر تن منیزیوم را سه هزار دلار فرض کنیم، با تولید 9 میلیون تن در سال، درآمد ناخالصی معادل 27 میلیارد دلار سالانه نصیب کشور خواهد شد همچنین اگر کل درآمد ناخالص در طول 30 سال را محاسبه کنیم، به عددی معادل 810 میلیارد دلار خواهیم رسید که نشان می دهد گنجی عظیم در اختیار فارس است که باید با طراحی ساز و کار مناسب در قالب مشارکت بانک ها و تامین ارز مورد نیاز از طریق صندوق توسعه ملی آن را هر چه سریعتر عملیاتی کرد.

*** موانع فراروی فعالیت معادن فارس

در همین حال پاره ای موانع فراروی فعالیت معدن های فعال استان فارس است که رفع آنها می تواند به چرخ حرکت استخراج از معادن شتاب بخشد.
نماینده مردم شهرستان های آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی به برخی از این موانع اشاره کرده است.
رحیم زارع بر این باور است که افزایش 12 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، افزایش 35 درصدی بهای برق، افزایش حق بیمه تامین اجتماعی و در کنار آن رکود در بازار فروش سنگ از مهمترین چالش هایی است که مدیران واحدهای سنگبری با آن مواجه هستند.
این نماینده مجلس افزود: برای برون رفت از این شرایط دستگاه های اجرایی باید ضمن رعایت قانون، هم افزایی بیشتری با واحدهای صنعتی داشته باشند.
به گفته فعالان معادن فارس، این واحدها مشکلاتی در زمینه برخورداری از تسهیلات بانکی دارند، مشکلی که مبتلابه سایر بخش های اقتصادی نیز هست.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان فارس می گوید: این استان از نظر معدن در زمره استان های غنی کشور است که در چند سال گذشته مشکلاتی به این بخش تحمیل شده است به گونه ای که برخی معادن تعطیل شده اند و شاهد واگذاری های غیرکارشناسی و غیرعلمی به افراد خاص نیز بوده ایم.
بهرام پارسایی افزود:باید به بخش خصوصی اجازه تصمیم گیری و نقش آفرینی بیشتری در حوزه معدن داد تا ظرفیت های معدنی کشور بیش از پیش شکوفا شود.
وی اظهار کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، این روند آغاز و مقرر شده است که در حوزه معدن شاهد تفویض اختیار به تشکل های غیردولتی باشیم که این خود گام مثبتی برای پیشبرد اهداف در حوزه معادن محسوب می شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان فارس همچنین بر این باور است که بخش اعظم مشکلات بخش تولید اعم از حوزه صنعت و معدن در ارتباط با موضوع تسهیلات بانکی و مالیات است و راهکارهای حل این مشکلات باید به قانون تبدیل و لازم الاجرا شود.
پارسایی ادامه داد:باید از خام فروشی ذخایر معدنی حلوگیری و افزون براین با فرآوری آنها و ایجاد ارزش افزوده، استان فارس و کشور را از واردات محصولات معدنی بی نیاز و از این طریق درآمدهای زیادی را نصیب حوزه صنعت و معدن فارس کرد. ک/4
2026/ 667 /679

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن