تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819419508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه ریزی کارآمد؛ کلید پیشرفت صنعت و معدن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برنامه ریزی کارآمد؛ کلید پیشرفت صنعت و معدن تهران- ایرنا- دهم تیر ماه در تقویم ملی ایران به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شد، مهم ترین موتور محرکه اقتصاد که عامل افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه است.


صنعت و معدن به عنوان مهم ترین شاخصه ی اقتصادی از گذشته تاکنون در جوامع مختلف مورد توجه بوده است، کشور ایران با دستیابی به منابع، ذخایر سوختی و دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، در زمره ی کشورهای غنی دنیا محسوب می شود. پس از پیروزی انقلاب ایران و تصویب قانون اساسی، تمامی عرصه های اقتصادی، فرهنگی و ... با تحول بزرگی روبه رو شد. شورای انقلاب به منظور جلوگیری از هدر رفتن ذخایر معدنی، مصوبه ای را برپایه ی اصل های 44 و 45 قانون اساسی برای بهره برداری جدید و ممانعت از تمدید مدت پروانه های قبلی صادر کرد.
بر این اساس وزارت صنایع و معادن ملزم به تدوین قانون جدید معادن شد. شورای انقلاب اسلامی در 27 فروردین 1359 هجری خورشیدی، بهره برداری از معادن به وسیله ی شرکت ها و موسسه های دولتی را بدون اشکال اعلام کرد و پیرو این امر دادستان کل کشور موظف شد که ستادی به نام ستاد بهره برداری، حفظ و مراقبت از معادن کشور را تشکیل دهد.
این ستاد در مرکز استان ها و شهرستان های کشور تشکیل شد و تمامی ستادها برپایه آیین نامه های مربوطه، برای بررسی وضعیت معادن نسبت به تعیین بهره برداری با تایید ستاد مرکزی اقدام به کار کردند.
جهادگران صنعت و معدن با کسب علم و مهارت در این عرصه و تلاش و جدیت خود زمینه توسعه ی روز افزون کشور را فراهم کردند تا جایی که کشورهای دیگر با مشاهده ی این پیشرفت ها زبان به تحسین گشوده و دشمنان نیز از هیچ کوششی برای تحریم صنعت ایران کوتاهی نکردند. صنعتگران در پاسخ به تحریم ها با تلاش شبانه روزی توانستند موفقیت های فراوانی را در خودکفایی این صنعت به دست آورند.
اکنون پنج هزار و 600 معدن در کشور در حال بهره برداری است. آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است و همراه با صنایع معدنی به پنج درصد می رسد.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه ی روز صنعت و معدن به گفت و گو با رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداخت.

**دولت یازدهم و صنعت و معدن
رحمانی در زمینه ی مرتفع شدن مشکلات این عرصه با روی کارآمدن دولت یازدهم گفت: مشکل های زیادی گریبان صنعت و معدن کشور را گرفته اما از زمان آغاز به کار دولت جدید فضای صنعت بهتر شده، به این معنا که از روند رشد منفی آن کاسته شده است.
نماینده ی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص ها نشان می دهد عرصه ی صنعت روزهای متفاوتی را در چند سال گذشته سپری کرده بیان کرد: در سال های گذشته رشد اقتصادی و سرمایه گذاری با کاهش روبرو بودند و تحریم ها نیز وضعیت خاصی را برای صنعت کشور ایجاد کردند و این عرصه را با رکود نسبی مواجه ساختند.
وی درباره ی هدفمندی یارانه ها و نقش آن در صنعت و تولید کشور عنوان کرد: در حال حاضر هدفمندی مانند مرحله ی پیش انجام شده اما هنوز سهم تولید پرداخت نشده است.

** صنعت نیازمند حمایت عملی مسوولان
رحمانی در ادامه عنوان کرد: ما باید برنامه ریزی لازم را برای پیشرفت صنعت کشور انجام دهیم. رییس جمهوری دید مثبتی به فضای صنعت کشور دارد که از این میان می توان به تلاش های صورت گرفته در انجام گفت و گوهای 1+5 و تاثیر مثبت آن در بهبود وضعیت صنعت کشور اشاره کرد.
نماینده ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارتخانه ی صنعت، معدن و تجارت و بخش های عملیاتی آن مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی همگام با سخنان حسن روحانی پیش نمی روند افزود: تنها برنامه ریزی کافی نیست و این نهادها باید در عمل از صنعت، تولید و کشاورزی حمایت کنند.

**حمایت از صنعت و اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و سخنان رییس جمهوری در حمایت از صنعت و تولید گفت: زیر مجموعه های دولت از جمله وزارت صنعت و سازمان مدیریت باید توصیه های رییس جمهوری را در زمینه ی پیشرفت مجموعه ی صنعت و معدن اجرایی کنند.
رحمانی خاطر نشان کرد: همانطور که از واژه ی تدبیر پیداست، از دولت انتظار می رود که توجه بیشتری به این بخش داشته باشد و به بی برنامگی گذشته پایان دهد.

** شهرک های صنعتی حامیان محیط زیست
این نماینده ی مجلس شورای اسلامی درباره ی وجود شهرک های صنعتی کشور گفت: بر اساس آمارهای ارایه شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولان شهرک های صنعتی، ساخت بیش از 920 شهرک صنعتی تاکنون مصوب شده که از این تعداد810 مورد فعال بوده و برخی از آنها نیز در مرحله ی مکان یابی و تملک قرار دارند و شهرک های صنعتی از ظرفیت های مهم کشور برای توسعه است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت شهرک های صنعتی در رعایت مسایل زیست محیطی خاطر نشان کرد: وجود این شهرک ها به دلیل جمع شدن واحدهای صنعتی در یک مکان، امکان راه اندازی تصفیه خانه ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست را فراهم می کند در حالی که اگر واحدها از هم فاصله داشتند این چنین نبود و محیط زیست آسیب جدی می دید.

** ظرفیت بالای کشور در زمینه صادرات
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ی وضعیت صادرات کالاها گفت: اکنون که ارز سه برابر شده بهتر است، زمینه صادرات فراهم شود و مسوولان باید برای همه ی استان های کشور توان صنعتی شدن ایجاد کنند که از جمله آنها می توان ظرفیت زیاد استان های حاشیه ی خلیج فارس و دریای عمان را با 2 هزار و 500 کیلومتر خط ساحلی نام برد. منطقه هایی که در حال حاضر قدرت لازم را به دلیل فراهم نداشتن امکانات لازم در زمینه ی تولید و صادرات ندارند.
نماینده ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بودجه ی کمی برای زیرساخت معدن ها در نظر گرفته است، عنوان کرد: دولت موظف است 65 درصد درآمد حاصل از معدن ها را برای هزینه در همین مکان ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد اما در سال های پیش حتی 10 درصد این درآمدها برای زیرساخت معدن ها اختصاص نیافته است.
در پایان می توان گفت که ایران اسلامی به دلیل بهره مندی از منابعی غنی توانسته است با برنامه ریزی صحیح و کارآمد سبب افزایش درآمدها و رشد بهره وری در بخش های گوناگون، گسترش بازارها و ارتقای نظام مدیریتی کشور شود و اینگونه موفق شد به خودکفایی اقتصادی دست یابد.

گروه اطلاع رسانی
پژوهشم **9165**9131

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن