واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
در ششمین نشست سینماروایت : کمال تبریزی: به عیاری گفتم پلان قتل را بردار تهران - ایرنا - کمال تبریزی در باره فیلم خانه پدری ساخته گفت: به عیاری (کارگردان فیلم) گفتم اگر جای تو بودم پلان قتل را برمی داشتم چون با حذف آن، اثرگذاری داستان بیشترشده و باعث می شود مخاطب درباره سرنوشت آتی خانواده بیشتر کندوکاو کند.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، خانه پدری ساخته کیانوش عیاری در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد این اثر هنوز مجوز اکران را دریافت نکرده است .
این فیلم با صحنه به قتل رسیدن دختری توسط پدر و برادر کوچک وی آغاز می شود .
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سینما روایت، ششمین جلسه از سلسله نشست های نمایش فیلم «سینماروایت» با نمایش مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» که کارگردانی آن را مرتضی پایه شناس برعهده داشته برگزار شد.
«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» مستندی است که به مرور بخش هایی از زندگانی مصطفی محمدی می پردازد، مرد میانسالی که در دهه 60 ایران را ترک کرده و به بهانه ارتباط با گروهک منافقین، پناهندگی کانادا را می گیرد و حتی می کوشد شرایط پیوستن دخترش سمیه و پسرش امیر را به کمپ منافقین در اردوگاه اشرف فراهم کند اما از جایی به بعد که متوجه قطع ارتباط فرزندان با خانواده می شود می کوشد شرایطی را فراهم آورد برای بازگشت فرزندان به خانواده؛ مصطفی در این مسیر دردسرهای فراوانی را متحمل می شود و در نهایت موفق می شود پسرش را به خانه بازگرداند اما هر چه می کند نمی تواند دخترش سمیه را به خانه بازگرداند.
**به عیاری گفتم پلان قتل را بردار
کمال تبریزی در این نشست درباره خشونت در سینما با بیان اینکه از این منظر در سینما دو گروه وجود دارند که هر یک نیز خود را صائب می دانند ، گفت:«برخی معتقدند به اینکه سینما با محدودیت آغاز می شود و هنرمند باید گزینش کند تا بتواند مخاطب را به سمت مفهوم موردنظر برساند اما گروهی هم هستند که می گویند می بایست همه چیز را بدون گزینش نشان داد و اتفاقا همین تفاوت دیدگاه ها بوده که باعث شده فیلمی مانند ˈخانه پدریˈ این قدر حاشیه ساز شود.»
تبریزی ادامه داد:«توقیف شدن فیلم آخر عیاری به یک پلان مربوط می شود که در آن قتل دخترکی به دست پدرش نمایش داده می شود و چون عیاری اصرار دارد این پلان در فیلم باشد، فیلمش مجوز نمایش نمی گیرد. عیاری به همان دسته ای تعلق دارد که می گوید باید همه چیز را نشان داد ولی من با عیاری مخالفم.»
تبریزی در تشریح مخالفت های خود با عیاری اظهار داشت:«به عیاری گفتم اگر جای تو بودم این پلان را برمی داشتم چون با حذف پلان، اثرگذاری داستان بیشتر شده و باعث می شود مخاطب بیشتر کندوکاو کند درباره سرنوشت آتی خانواده.»
وی با اشاره به طرحی که برای اکران فیلم با درجه بندی سنی مطرح کرده اند گفت:«من فکر نمی کنم درجه بندی سنی ˈخانه پدریˈ هم مشکلی را حل کند چون در نهایت باعث می شود عده ای کنجکاو شده و هر طوری هست بروند و فیلم را ببینند.»
وی با ذکر خاطره ای از تماشای ˈخانه پدریˈ در جشنواره گفت:«من یکی دو بار که در جشنواره فیلم را به همراه مخاطبان دیدم فهمیدم که فیلم به شدت بر روی دختر خانم های جوان تاثیر می گذارد. البته عیاری توجیهش این است که این پلان باید باشد تا پیام منتقل شود اما من فکر می کنم اگر این پلان را بردارد حتی اثرگذاری فیلم هم بیشتر می شود.»
تبریزی با اشاره به مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» ادامه داد:«درباره سکانسی که درباره سوء استفاده های جنسی مسعود رجوی از زنان صحبت می شود هم نظر من این است که اگر این سکانس کوتاهتر شود و با اندکی تلخیص ارائه شود بهتر است درست به مانند همان اتفاقی که درباره ماجرای تجاوز به پسری کم سن و سال در اردوگاه اشرف رخ می دهد. اثرگذاری بهتر زمانی رخ می دهد که با اشارات تفهیم کننده مخاطب را متوجه اوضاع کنیم نه با تصویرسازی عریان.»
**اگر من کارگردان فیلم بودم، ترجیح می دادم راوی کل خودم باشم
کمال تبریزی درباره شیوه روایت فیلم هم پیشنهادی را به کارگردان داد.
تبریزی با اشاره به اینکه بهتر بود مستند از نگاه یک راوی کل باشد گفت:«شخصا اگر به سراغ ساخت چنین مستندی می رفتم ترجیح می دادم فیلم را با روایت خودم شروع کرده و بعد به سراغ روایت های شخصیت اصلی بروم و در نهایت نیز راوی کل خودم باشم. در آن صورت بسط داستان های شخصیت های مکمل هم به راحتی صورت می گرفت.»
فراهنگ**3054**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
09/04/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]