تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819548424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سكته هر سال جان 136 هزار ايراني را مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سكته هر سال جان 136 هزار ايراني را مي‌گيرد
بر اساس آمار ارائه شده از سوي معاون بهداشت وزارت بهداشت سالانه ۱۳۶ هزار نفر به علت سكته قلبي يا مغزي جان خود را از دست مي‌دهند.


بر اساس آمار ارائه شده از سوي معاون بهداشت وزارت بهداشت سالانه ۱۳۶ هزار نفر به علت سكته قلبي يا مغزي جان خود را از دست مي‌دهند. مرگ اين 136 هزار نفر اما با توجه به خورد و خوراك، تحرك و سبك زندگي‌شان قابل پيش‌بيني و از آن مهم‌تر با اصلاحات ساده‌اي قابل پيشگيري است.
به گفته علي اكبر سياري، سالانه 43 هزار نفر به علت سكته مغزي و 93 هزار نفر به علت سكته قلبي در كشورمان مي‌ميرند؛ مرگ و مير گسترده‌اي كه بنا به تأكيد يك فوق تخصص جراحي قلب و عروق به سبك زندگي مردم ما باز مي‌گردد. به بيان ديگر ماجراي تغذيه نامناسب، ‌كم‌تحركي و مصرف دخانيات و مواد مخدر آنقدر جدي است كه جان ما را به بازي مي‌گيرد و هزينه‌هاي هنگفتي به شبكه بهداشت و درمان كشور وارد مي‌كند.
 
  استرس و سيگار ما را مي‌كشد
رشد آمار سكته‌هاي قلبي و مغزي و مرگ و مير ناشي از آن نگران‌كننده و تأمل برانگيز است. بنا به تأكيد دكتر حميد بيگدليان، شايع‌ترين علت مرگ و مير در كشورمان بيماري‌هاي قلبي است و هزينه‌هاي سنگيني را روي دست جامعه گذاشته و باعث مي‌شود تا برخي خانواده‌ها به زير خط فقر سقوط كنند. اين فوق تخصص قلب در گفت‌وگو با «‌جوان»‌درباره علت اين رشد عجيب و غريب مي‌گويد:‌يكي از مهم‌ترين عوامل در اين بين مصرف دخانيات شامل سيگار، ‌قليان و مواد مخدر است. بنا به تأكيد اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، استفاده از اين مواد يكي از اصلي‌ترين متهمان رشد بيماري قلبي – عروقي و سكته‌هاي مغزي و قلبي در كشور ماست. وي دومين عامل آمار 136 هزار سكته در ايران را استرس مي‌داند. اين عضو بسيج جامعه پزشكي با اشاره به استرس زياد در جامعه به خصوص براي آقايان در گروه سني 30 تا 60 سال خاطر نشان مي‌كند: استرس خود از عواملي است كه موجب بيماري‌هايي همچون پر فشاري خون شده و ريسك سكته را بالا مي‌برد. اما بخش مهمي از دلايل آمار بالاي سكته در بين مردم ما به سبك زندگي آنها باز مي‌گردد كه تغذيه و تحرك مهم‌ترين فاكتورهاي آن هستند.
   معجزه غذاهاي سنتي در سلامت
انواع سبزيجات با حجم زياد و در عوض گوشت و فراورده‌هاي گوشتي كم، ‌تركيب معجزه‌آسايي است كه در اغلب غذاهاي سنتي ايراني و تغذيه نسل قديم وجود داشت؛ در كنار اينكه در آن دوران مردم تحرك و فعاليت‌هاي بدني بسيار زيادي داشتند. بيگدليان با اشاره به اين مطلب مي‌افزايد: ‌در حال حاضر از يك سو به دليل صنعتي شدن و ماشيني شدن زندگي ما تحرك بسيار كمتري داريم. از سوي ديگر مصرف غذاهاي چرب و پركالري آماده به صورت يك عادت درآمده است و اگر سعي نكنيم خود را به مرض ترك عادت مبتلا كنيم، ‌چاقي، ‌پر فشاري خون و در نهايت سكته و مرگ در انتظار ماست. وي با اشاره به رشد قارچ گونه فروشگاه‌هاي غذاي آماده يا همان فست فودها مي‌افزايد: ‌افزايش چربي خون و به خصوص كلسترول به دنبال مصرف مواد غذايي چرب و اختلالات متابوليكي، ‌موجب بيماري فشار خون مي‌شود و به دنبال آن بسياري از بيماري‌هاي قلبي- عروقي و سكته‌ها اتفاق مي‌افتد. علاوه بر اين، از تأثير عوامل محيطي همچون استرس‌ها و آلودگي هوا هم روي اين عارضه نمي‌توان چشم‌پوشي كرد. به گفته بيگدليان آلاينده‌هاي صنعتي در شهرهاي بزرگ به شكلي جدي روي سلامتي اثر منفي دارد و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي را افزايش مي‌دهد.
 
  جواني بيماري‌هاي قلبي در ايران
به گفته دكتر بيگدليان در حالي كه سن بروز بيماري‌هاي قلبي – عروقي در كشورهاي پيشرفته در دهه ششم زندگي افراد اتفاق مي‌افتد اما در كشور ما اين بيماري‌ها تا 20 سال زودتر افراد را گرفتار مي‌كنند و شاهد آن هستيم كه فرد در دهه چهارم زندگي دچار اين نوع از بيماري‌ها مي‌شود. وي دليل جوان بودن بيماران ايراني در مقايسه با بيماران كشورهاي صنعتي را تقليد ما از بخش‌هاي نادرست سبك زندگي غرب همچون فست فودها و زندگي ماشيني آنها مي‌داند در حالي كه بخش‌هاي مربوط به تحرك و فعاليت‌هاي بدني را ناديده گرفته‌ايم. اين استاد دانشگاه تصريح مي‌كند:‌غربي‌ها اغلب گرايش زيادي به سمت و سوي ورزش و فعاليت‌هاي بدني دارند در حالي كه درصد بالايي از مردم كشور ما داراي اضافه وزن و كم تحركند كه اين مسئله موجب تصلب شرايين شده و بسته به اينكه رگ مسدود شده و آسيب‌ديده در مغز باشد يا قلب، ‌شاهد رخ دادن سكته‌هاي مغزي يا قلبي هستيم و اگر اين رگ‌ها در ساير اندام‌ها باشد مي‌تواند موجب شود تا فرد آن اندام را از دست بدهد. همانند اتفاقي كه خيلي وقت‌ها براي بيماران ديابتي مي‌افتد.

   تشكيل پرونده و كارت سلامت براي پيش‌بيني مرگ!
بيگدليان تأكيد مي‌كند: ‌بايد نهضتي را براي پيشگيري از بيماري‌هاي عروق با تغذيه مناسب و تحرك آغاز كنيم. معاون بهداشت وزارت بهداشت نيز با اشاره به خدمات ارائه شده در شبكه بهداشت حومه شهري طور مثال طرحي در دست تهيه داريم كه مخصوص بيماري‌هاي غيرواگير و ثبت ريسك فاكتورهاي مربوط به سلامتي هموطنان مي‌شود. وي تصريح كرد: عواملي باعث سكته قلبي و مغزي مي‌شود كه ما با بررسي آنها مي‌توانيم زمان احتمالي سكته مغزي يا قلبي را پيش‌بيني كنيم.  سياري افزود: براي تمام مردم پرونده سلامت تشكيل مي‌شود و به هر كدام كارت سلامت تعلق مي‌گيرد و ما بر اساس اطلاعات مندرج در اين پرونده زمان سكته مغزي يا قلبي فرد را پيش‌بيني مي‌كنيم تا فرد مراقبت‌ها را از خود افزايش دهد.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن