تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809658308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایمنی، حلقه مفقوده شهربازی های یزد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایمنی، حلقه مفقوده شهربازی های یزد یزد - ایرنا - تابستان سال 93 آغاز شده و یکی از دغدغه های بزرگ خانواده ها نحوه پرکردن اوقات فراغت جوانان و جوانان در این ایام است که دراین میان شهرهای بازی ایمن و استاندارد می تواند بخشی از این نیاز را پاسخگو باشد.


به گزارش ایرنا، با توجه به اتفاق هایی که هر ساله در برخی شهربازی ها به دلیل استاندارد نبودن امکانات و وسایل رخ می دهد،موجب سلب اعتماد بخشی از جامعه به این مراکز تفریحی می شود و برخی از این مراکز را با مشکل مالی و تعطیلی مواجه کرده است.
روزهای تعطیلی مدرسه ها بویژه تابستان از مهمترین زمان های درآمدزایی شهربازی ها و پارک ها دارای مراکز بازی کودکان است و می تواند جای خالی تفریحات سالم را در اوقات فراغت قشر آینده ساز جامعه پرکرده و در کاهش افسردگی نسل نوجوان و جوان تأثیرگذار باشد.
با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی مسئولان مشاهده می شود استان یزد یکی از محروم ترین مناطق کشور از لحاظ داشتن شهربازی است به گونه ای که در استان از مجموع 90 وسیله و تجهیزات بازی مستقر در پارک ها و شهربازی ها 30 درصد آنها تعطیل است و 21 درصد دارای مجوز و بقیه وسایل نیز در حال گرفتن مجوز هستند .
این آمارها نشان می دهد که نیمی از ظرفیت شهربازی های یزد بلااستفاده و تعطیلی به طور قطع رونق و نشاط فضا را سلب می کند.
پارک شادی، پارک کوهستان و پارک بزرگ شهر از جمله پارک های شهر یزد هستند که چند وسیله بازی در آنها استقرار یافته اما واقعیت آن است که به جز کودکان زیر پنج سال، دیگران رغبت چندانی به استفاده از آنها ندارند.
این در حالی است که هزینه های بسیاری برای راه اندازی این پارک ها صورت گرفته و اغلب فضای سبز خوبی در آنها ایجاد شده است.
نکته مهم درباره شهربازی ها با توجه به تعطیلی مدارس و شروع اوقات فراغت دانش آموزان ، درصد ایمنی و استاندارد بودن امکانات و وسایل این مراکز تفریحی است.
آیا خانواده ها می توانند با فراغ بال کامل فرزندان شان را برای گذراندن زمان کوتاه تفریح به شهربازی برده و دغدغه وقوع یک حادثه تلخ را نداشته باشند؟
** تنها 21 درصد از وسایل شهربازی های یزد استاندارد است
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد در خصوص وضعیت ایمنی وسایل شهربازی ها گفت: تجهیزات شهر بازی از سال 1387 مشمول مقررات استاندارد اجباری شد .
حسین حبیبی افزود: استانداردسازی تجهیزات شهربازی در سه مرحله ساخت، نصب و بهره برداری انجام می شود لذا یک تجهیز شهربازی باید در مرحله ساخت، نصب و بهره برداری از سوی بازرسان شرکت هایی که در این زمینه از سوی سازمان ملی استاندارد تایید صلاحیت شده اند بازرسی شود و گواهی استاندارد در هر مرحله دریافت کنند .
به گفته وی زمانی که تجهیزات قبل از سال 87 در شهربازی نصب شده باشد و انجام بازرسی مراحل ساخت و نصب امکان پذیر نیست بازرسی مرحله بهره برداری انجام می شود .
این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر رفع عیوب فنی، محاسبات فنی از طریق مهندسی معکوس انجام می شود تا دستگاه از لحاظ ساخت و نصب بررسی و سپس مجوز بهره برداری داده می شود .
حبیبی اضافه کرد : انجام بازرسی تنها در صلاحیت شرکت های بازرسی است ، بازرسی ها هزینه بر بوده و تا سال90 صاحبان شهربازی همکاری لازم را با این اداره کل انجام ندادند .
وی گفت: از بهمن 90، این اداره کل برای تشویق مالکان تجهیزات ، نخستین بازرسی را با بودجه طرح ˈطاهاˈ این اداره کل انجام داد و پس از آن مرحله عیوب از سوی مالکان رفع و بازرسی های بعدی انجام شد .
این مقام مسئول افزود : برای برخی تجهیزات مجوز بهره برداری صادر شده و برخی هم در مرحله تهیه مستندات و محاسبات فنی هستند که به صاحبان تجهیزات مهلت داده شده تا در ظرف مدت معین مجوز بهره برداری را دریافت کنند و تجهیزاتی که دارای عیب فنی باشد از سوی این اداره کل تعطیل می شود .
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد گفت: اکنون 21 درصد وسایل شهربازی های یزد استاندارد است و از میان 90 وسیله بازی موجود در پارک ها، 30 درصد پلمپ و 21 درصد در حال طی مراحل گرفتن مجوز استاندارد هستند .
وی افزود: شهر شادی یزد به عنوان بزرگترین مجموعه شهربازی استان ، دارای 24 وسیله بازی است که تنها هفت مورد مجوز استاندارد دارد، دو مورد پلمب شده و بقیه در حال طی مراحل دریافت مجوز استاندارد است.
حبیبی درباره امکانات سایر شهرستان ها نیز اظهارکرد: از میان 10 شهرستان ، به جز مرکز استان، سه شهرستان دارای شهربازی اند که اغلب تجهیزات این پارکها غیراستاندارد است .
وی گفت: در پارک اردکان، 9 وسیله بازی وجود دارد که پلمب شده ، در پارک میبد نیز 10 وسیله بازی موجود همه پلمب شد و در پارک بافق از 10 وسیله موجود، شش مورد در حال دریافت مجوز و بقیه پلمب است.
مدیرکل تحقیقات و استاندارد صنعتی یزد گفت: تاکنون 18 شهربازی بزرگ و کوچک در استان شناسایی و زیرپوشش قرار گرفت و در صورت نصب تجهیزات جدید مراتب باید از سوی شهرداری منطقه به این اداره کل اعلام شود .
وی تاکید کرد: نصب تجهیزات جدید بدون نظارت شرکت های بازرسی ممنوع است و این اداره کل تا زمان گرفتن گواهی استاندارد از فعالیت آن جلوگیری می کند.
این مسئول یادآوری کرد: مدت زمان اعتبار مجوز بهره برداری یک سال است و در این مدت بازرسی مراقبتی هر دو ماه در فصل کاری انجام می شود و کارشناسان به صورت دوره ای از شهر بازی ها بازدید می کنند .
وی از همکاری شهرداری ها و سازمان پارک ها و فضای سبز در این زمینه خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورتی که بهره برداری از تجهیزات ممنوع اعلام و شهرداری برای تعطیلی دستگاه اقدام نکند، تجهیزات پلمب می شود .
به گفته حبیبی، طول عمر تجهیزات شهربازی از سوی کارشناسان مربوطه محاسبه و در دفترچه محاسبات فنی دستگاه ثبت و در بازرسی چنانچه عمر مفید دستگاه تمام شده یا فرسوده باشد، اقدامات لازم از سوی این اداره کل انجام می شود .
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی یزد به مردم توصیه کرد که در هنگام استفاده از تجهیزات شهربازی به تابلوهای بهره برداری دستگاه توجه کنند و محدودیت ها از تجهیزات از قبیل انواع بیماری ها و محدودیت سنی را در نظر بگیرند .
البته مسئولان شهرداری همیشه در این حوزه از کمبود بودجه گله دارند، اما اعضای شورای شهر معتقدند وضعیت شهر بازی های یزد قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست و با وجود هزینه بالا برای برخی شهربازی، سازمان پارک ها نتوانسته فضایی ایده آل برای مردم ایجاد کند .

** محوطه بازی کودکان در پارک های سطح شهر ایمن سازی و تجهیز می شود
در کنار شهربازی های شناخته شده در شهر یزد ، سازمان پارک ها در برخی پارک های سطح شهر امکانات اندک بازی کودکان ایجاد کرده که برخی از آنها به دلیل عدم توجه و رسیدگی لازم دچار فرسودگی شده و این موضوع به نوعی برای نونهالان و نوجوانان آسیب محسوب می شود .
در این خصوص مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد گفت : این سازمان با هدف تامین ایمنی بیشتر کودکان و رفاه بیشتر شهروندان پروژه ایمن سازی و همچنین تجهیز زمین بازی کودکان در پارکها را در دستور کار دارد .
محمد صفدرپور افزود: در سالجاری پنج میلیارد و دویست میلیون ریال صرف ایمن سازی و تجهیز زمین بازی کودکان می شود .
وی با اشاره به اینکه تاکنون کار برگزاری مناقصه خرید کف پوش تا سقف مبلغ یک میلیارد ریال انجام شد، ادامه داد: انجام مناقصه خرید وسایل بازی کودکان در دست اقدام است .
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد البته از طراحی سه مورد آبنمای موزیکال در پارک های غدیر آزادگان و هفتم تیر خبر داد که کار طراحی و مقدماتی آن درحال انجام است و تا پایان سال جاری اجرا و به بهره برداری می رسد .
در این خصوص به سراغ مدیر پارک شهر شادی یزد که بزرگترین پارک بازی استان یزد است رفتیم .
علی صاحبی با اشاره به اینکه این پارک زیر نظر سازمان پارکها و فضای سبز اداره می شود ، به خبرنگار ایرنا گفت: پارک شهر شادی به عنوان بزرگترین پارک شهر بازی استان یزد با وسعت پنج هکتار در 22 بهمن سال 66 افتتاح شده است .
وی افزود : این پارک در سال 66 خصوصی بود و در سال 80 تحویل شهرداری شد ولی غرفه ها با سرقفلی در اختیار بخش خصوصی است .
وی با بیان اینکه مالکیت زمین در اختیار اداره کل اوقاف و امورخیریه است و اجاره زمین از سوی شهرداری پرداخت می شود، اضافه کرد: عصرها 40 نفر بدون احتساب کارکنان غرفه در پارک کار می کنند .
مدیر پارک شهر شادی یزد زمان شروع بهره برداری از این فضا را اول فروردین و پایان آن را ماه مهر اعلام کرد، افزود: این پارک فقط عصرها دایر و صبح ها تعطیل است و درآمدها بیش از هزینه است .
صاحبی با بیان اینکه خیلی از هزینه های پارک را شهرداری پرداخت می کند، گفت: پارک دارای نمازخانه، دوربین مدار بسته و آب سردکن است .
وی با بیان اینکه 6 دستگاه تجهیزات پارک متعلق به شهرداری و بقیه از سوی بخش خصوص نصب شده است ، تعداد دستگاه های موجود را 25 دستگاه ذکر کرد.
صاحبی با اشاره به اینکه تمام دستگاهها استاندارد است، اضافه کرد: این دستگاه ها به صورت دوره ای بازدید می شود.
به گفته این مسئول، اگر دستگاهی مشکل داشته باشد، پس از رفع عیب مجدد بازرسی و راه اندازی می شود .
وی اظهار کرد: برخی تجهیزات از جمله قطار که سال 66 نصب شد، استاندارد است و تعدادی از تجهیزات به مرور زمان تعویض یا خریداری شده است.
وی گفت: مجموعه پارک بیمه است و در صورت وقوع حادثه هزینه را بیمه متقبل می شود.
صاحبی مدیر پارک شادی یزد مدعی شد که این فضا یکی از ایمن ترین پارک های شهربازی در کشور است که تاکنون هیچ اتفاق ناگواری در آن رخ نداده است.
وی اضافه کرد: در سال 92، 250 هزار نفر از وسایل بازی پارک استفاده کردند که تعداد بازدید کنندگان چندین برابر این رقم است.
با وجود تعداد کم تجهیزات شهربازی در استان و شهر یزد و نظارت مستمر اداره کل استاندارد و شهرداری ها ، حادثه خاصی در این مجموعه ها از سوی دستگاههای مسئول گزارش نشده است و امیدواریم این روال ادامه یابد و در کنار آن با اندکی تبلیغ و ایجاد پارکینگ های بزرگ در جوار پارک ها و نیز جانمایی دوباره شهربازی ها، شور و هیجانی به این مراکز رخنه کرده و فضای شاد و هیجان انگیز جایگزین فضای راکد و دلمرده بزرگترین مراکز تفریحی شهر شود .ک/4
616/ 1968

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن