تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803301836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرکت از بانکداری بدون ربا به بانکداری اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حرکت از بانکداری بدون ربا به بانکداری اسلامی



رئیس کل بانک مرکزی از عزم جدی در حرکت از بانکداری بدون ربا به سمت بانکداری کامل اسلامی خبرداد و گفت: در این مسیر به دنبال اجماع کاملی از سوی علما و صاحبنظران هستیم.


 به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی‌اله سیف با ابزار امید‌واری از استمرار چنین مباحثی و پایه قرار گرفتن موضوع های آن به عنوان نقطه اغاز  نقشه راه بانکداری اسلامی توصیه کرد: این کار را به هیچ وجه سیاسی تلقی نکنید و در این مسیر از کار‌های سیاسی پرهیز و نیت خود را خالص کنید.

سیف در ادامه با بیان اینکه باید به نقش بانک‌ها در اقتصاد رو به رشد توجه شود، عنوان داشت:‌ باید این مسائل را مورد توجه قرار دهید که آیا چنین اقتصادی بدون بانک عمل می‌کند؟ می‌شود بانک را در آن حذف کرد؟ نقش بانک در این سیستم چیست؟ توسعه بازار ملی و پولی بدون بانک چه وضعی پیدا می‌کند؟ البته هیچ تردیدی نیست که نهادی چون بانک در این میان نقشی انکارناپذیر دارد.

وی در ادامه با اشاره به برخی انتقادها به سود بانکی بیان کرد: می‌گویند چرا شما سود بانکی را بالا می‌برید که افراد به جای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ، پول خود را نزد بانک‌ها بگذارند؟ پاسخ این است که همه افراد راه و رسم سرمایه‌گذاری را نمی‌دانند یا ایده‌ای ندارند و مایل به سرمایه‌گذاری بدون ریسک هستند. بانک سرمایه‌های خرد را جمع می‌کند و در جهت تحقق اهداف بزرگ‌ اقتصادی صرف می‌کند.

سیف با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد سرمایه‌گذاری‌های بانکی، زیر ده میلیون تومان است، افزود: این افراد در اقتصاد تورمی که قدرت خرید به سرعت روبه‌ کاهش است، به دنبال محلی هستند که حداقل قدرت خریدشان در آینده حفظ شود. رئیس شورای پول و اعتبار، ایده بانکداری اسلامی و بدون ربا را مربوط به قبل از انقلاب دانست و تصریح کرد: جوانان متدین و انقلابی در سطح جامعه و دانشکده‌های اقتصاد، این مباحث را مطرح می‌کردند و با اساتید به بحث می‌پرداختند. سوال آن‌ها این بود که مگر در اسلام بهره امکان دارد و پاسخ اساتید وقت هم این بود که مگر اقتصاد بدون بهره ممکن است؟

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: همه این‌تلاش‌ها با وقوع انقلاب اسلامی، در سال 62 به تصویب قانون بانکداری بدون ربا در مجلس شورای اسلامی منجر شد. در مباحث و انتقادهای آن زمان ، اجماع بر این بود که وجود چنین قانونی، بهتر از نبود آن است و تصمیم بر این شد که قانون مذکور پنج سال اجرا شود و پس از آن نکاتی که در آزمون و خطا مشخص می‌شود، بازنگری و اصلاحاتی در آن انجام گیرد اما از تصویب این قانون تا کنون سی سال گذشته و تغییری نکرده است.

وی با اشاره تجربه بانکداری بدون ربا در سایر کشور‌ها‌ی اسلامی گفت : ایران اولین کشوری است که بانکداری بدون ربا را در تمامی بخش‌های بانکی استفاده کرده است. در برخی از کشور‌های اسلامی دو نوع بانکداری وجود دارد ؛ بانکداری بدون ربا و بانکداری سنتی. فعال اقتصادی در صورتی که به بانک بدون ربا مراجعه کرد و نیازش در قالب عقود آن رفع نشد، به بانک سنتی مراجعه می‌کند. اما در ایران به دلیل اینکه فقط بانکداری بدون ربا وجود دارد ما ملزم هستیم که تمامی نیاز‌های فعالان اقتصادی را رفع کنیم. بنابراین عقود جدید  بررسی می کنیم.

سیف با برشمردن ویژگی‌های یک نظام بانکداری اسلامی کارآمد تصریح کرد: از گوشه و کنار انتقادهایی وارد می‌شود اما  کسی راه حل جایگزین ارائه نمی‌دهد. راه‌کارهایی که ارائه می‌شود، باید قابلیت اجرا در ابعاد بزرگ سیستم بانکی را داشته باشد. یعنی در تمامی شعب بانک‌ها قابل اجرا و با فهم مشترک باشد. ما نیاز‌مند پیشنهاد‌هایی کارا، با قابلیت بالا و سهولت در اجرا هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی، هزینه کمتر را به عنوان دیگر شاخصه کارآمدی نظام جایگزین معرفی کرد و افزود: الگوی بانکداری ایده‌آل که مد نظر ماست، باید تا جایی که ممکن است هزینه کمتری را به اقتصاد وارد کند و بروکراسی را کوتاه‌تر و قیمت تمام شده را کاهش دهد تا جایی که با بانکداری سنتی مورد ادعای غرب رقابت کند. بنابراین هر سازکاری که هزینه اضافه ایجاد می‌کند، باید حذف شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با معرفی سپرده‌گذاران، گیرندگان تسهیلات و سهامداران به عنوان ذی‌نفعان هر بانک تاکید کرد: نظام مورد نظر ‌باید با رعایت عدالت، حقوق تمامی این گروه‌ها را در نظر داشته باشد و حفظ کند. باید سازکاری تعریف شود که امکان دسترسی حقوق برای این ذینفعان مشخص شود و حق گروهی به نفع دیگری گرفته نشود.

وی برنامه ریزی در این باره را در دو مرحله تعریف ویژگی‌های بانکداری اسلامی ایده‌آل و اصلاح روند بانکداری فعلی دانست و تاکید کرد: باید ببینیم که بانکداری مناسب برای جمهوری اسلامی ایران چیست؛ سپس بررسی کنیم که چگونه آن را به مرحله اجرا درآوریم.

سیف، با اشاره به آغاز بانکداری بدون ربا در کشور‌ و هم‌زمانی با یک دوره اقتصادی متلاطم گفت: همزمانی آغاز بانکداری بدون ربا و اقتصاد بدون ثبات و متلاطم، با فراز و نشسب و تورم‌های شدید و تاثیر آن در زندگی اقتصادی و معیشتی مردم، باعث مرتبط شدن این دو موضوع در ذهن برخی از مردم شد.

رئیس کل بانک مرکزی، با تشریح مدل مطلوب بانکداری تصریح کرد: در این مدل ، بانک‌ها فقط باید بتوانند براساس عقود مبادله‌ای فعالیت کنند. اما وقتی که میزان فعالیت آن‌ها از یک حد بیشتر شد و عملکردشان گسترش پیدا کرد، بتوانند بخش‌های مختلفی را ایجاد کرده و عقود مشارکتی را بر اساس واقعیت آن انجام دهند.

رئیس شورای پول و اعتبار، با انتقاد از اشخاصی که بدون اشراف به مسائل، موضوع هایی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، اظهار داشت: در دیداری که با مراجع قم داشتیم، ایشان دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را مطرح کردند و ما نیز توضیحاتی را خدمتشان ارائه دادیم. در خصوص وجه التزام نیز که بر اساس تصویب شورای نگهبان دریافت می‌شود توضیحاتی داده شد که این موضوع زمانی به عنوان ماده‌ای از شرایط ضمن عقد بود، اما عده‌ای از علما نظرشان این بود که این در قرارداد خارج لازم باید تسریع شود که به بانک‌ها نیز بخشنامه شد و اکنون بر این اساس عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوعات‌ به نحوی نیست که همه بر آن توافق نظر داشته باشند ، افزود: ملاک ما در جمهوری اسلامی، مصوبات شورای نگهبان است. نظر ما بر این است که چیزی اجرا شود که اجماع اکثریت بر آن باشد. در مواردی که مراجع نگرانی‌هایی دارند، ما وظیفه خود می‌دانیم که بررسی کنیم  و با نظر خود ایشان جایگزینی برای آن در نظر بگیریم.

 گذر از رکود تورمی نیازمند همدلی فعالان اقتصادی

سیف در نشست هم اندیشی رییس کل بانک مرکزی با نمایندگان اتاق بازرگانی در ساختمان میرداماد بانک مرکزی گفت: نظام بانکی از یک سو با تورم و موضوع کنترل نقدینگی روبروست و از سوی دیگر، مقوله حمایت از تولید و رشد اقتصادی مطرح است و گذر از این شرایط به همراهی و همدلی فعالان اقتصادی نیاز دارد.

 رییس کل بانک مرکزی در این نشست با اشاره به شرایط رکود تورمی کشور گفت: نظام بانکی از یک سو با تورم و موضوع کنترل نقدینگی روبروست و از سوی دیگر، مقوله حمایت از تولید و رشد اقتصادی مطرح است و گذر از این شرایط به همراهی و همدلی فعالان اقتصادی نیاز دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید ضمن جلوگیری از هدر رفتن منابع ، تلاش کنیم منابع به بخشی متمرکز شود که می تواند به تولید رونق بخشد و برگزاری چنین نشست‌هایی می تواند برای نیل به این هدف به ما یاری کند.

سپس چند نفر از فعالان اقتصادی مهمترین مطالبات و نیازهای حوزه فعالیت خود را مطرح کردند. در ادامه این نشست،‌ شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن تشکر از دکتر سیف که بانی برگزاری این نشست بود، خواستار تداوم برگزاری این نشست های سازنده شد.

آل اسحاق رئیس اتاق تهران نیز گفت: در حال حاضر، یک عطش غیرطبیعی در زمینه جذب منابع بانکی وجود دارد. بانک مرکزی و شبکه بانکی می‌توانند 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند اما نیاز به تسهیلات، دو برابر این میزان است.

وی همچنین خواستار شد تسهیلات بانکها به سمت بخش تولید سوق یابد و بهره وری افزایش یابد.

در بخش دیگر این نشست، دکتر سیف گفت: ریشه تمام این مشکلات به عدم تعادل باز می گردد. اگر شاهد استقرار تعادل در فضای اقتصادی کشور باشیم، هیچ کدام از این مشکلات رخ نخواهد داد.

وی همچنین گفت: بانک فارغ از این که خصوصی باشد یا دولتی، وظیفه اش حمایت از بخش تولید است.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد : دولت نیز تلاش می کند از بخش خصوصی و از فعالیت های مثبت اقتصادی حمایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نظام بانکی نهادی است که باید بین سپرده گذار، سهامدار و گیرنده تسهیلات عدالت نسبی برقرار کند و ما باید در جستجوی راهکاری برای نیل به این هدف باشیم.

وی همچنین خواستار شد بانکها به سمت استقرار اصول حاکمیت شرکتی حرکت کنند تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

در این نشست، کمیجانی قائم مقام ، قربانی معاون اقتصادی، میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، همتی و معتمدی مدیران عامل بانکهای ملی و اقتصاد نوین، آل اسحاق رییس اتاق تهران، مهندس شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و تنی چند از فعالان اقتصادی حضور داشتند و قرار است این نشست ها استمرار داشته باشد.


منبع : واحد مركزی خبر



تاریخ انتشار: 02 تير 1393 - 15:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن