تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802636896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگشت 100میلیارد دلار سرمایه با 10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک مقام مسئول در شرکت گاز: برگشت 100میلیارد دلار سرمایه با 10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز تهران- ایرنا- معاون امور مهندسی و بهره برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورتی که بتوانیم روزانه 10 درصد میزان مصرف گاز را در بخش های مختلف کاهش دهیم، امکان برگشت 100 میلیارد دلار سرمایه در کشور فراهم می شود.


به گزارش ایرنا، مجتبی شیخ بهایی افزود: در راستای بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف، صرفه جویی وکنترل مصرف باید از خود صنعت نفت آغاز شود.
وی با تاکید بر اهمیت مباحث اندازه گیری و استفاده از کنتورهای آلترا سونیک، گفت: دقت در اندازه گیری میزان مصرف علاوه بر صرفه جویی و جلوگیری از پرت گاز، اعتماد مشترکین به نحوه محاسبه گاز بهاء و تعیین میزان واقعی مصرف را افزایش خواهد داد.
شیخ بهائی اضافه کرد: درحال حاضر راندمان مصرف گاز در بخش صنعت زیر40 درصد است که این میزان باید با کنترل مصرف در سایر بخش ها افزایش یابد تا میزان آلودگی ها کاهش یابد.
معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به هیترهای ایستگاه های CGS گفت: این هیترها باید در اسرع وقت در لیست مشترکین گاز قرار گیرند و میزان مصرف آنها کنترل و اندازه گیری شود.
میزان رشد مصرف گاز در کشور به مرز هشدار رسیده است به طوری که آمارها می گویند میزان مصرف گاز در ایران معادل گاز مصرفی در صنایع اتحادیه اروپا است.
در این راستا حمیدرضا کاتوزیان رییس پژوهشگاه صنعت نفت ایران چندی پیش هشدار داد که مصرف گاز ایران تا چشم انداز سال 1404 به 2.5 میلیارد مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت که این به معنای آن است که گاز تولیدی به جای اینکه در خدمت توسعه و برای صادرات به کارگرفته شود، باید در داخل کشور سوزانده شود.
میزان مصرف انرژی در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است؛ براساس گزارش های منتشره، سرانه مصرف سالانه گاز در ایران سه برابر میانگین جهانی است به طوری که سرانه مصرف سالانه گاز در ایران 1700 و در جهان 600 مترمکعب است.
اگر میزان مصرف گاز در ایران 77 میلیون نفری را با مصرف گاز در چین با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت مقایسه کنیم متوجه عمق فاجعه می شویم، زیرا ایرانی ها بیشتر از چینی ها گاز مصرف می کنند.
ایران در بین کشورهای جهان، رتبه سوم را در مصرف گاز پس از آمریکا و روسیه به خود اختصاص داده و این در حالی است که کشور ما از لحاظ جمعیت و رشد اقتصادی در جایگاه پایین تری نسبت به آنها قرار دارد.
همه ساله با ورود موج سرما به کشور، میزان گاز طبیعی در بخش خانگی افزایش می یابد. کارخانه ها و صنایع همواره اولین قربانیان ورود موج سرما به کشور به شمار می روند.
شرکت ملی گاز که اولویت اصلی خود را تامین گاز مشترکان خانگی قرار می دهد، با افزایش مصرف گاز در کشور و افت فشار برای جلوگیری از قطع گاز مصرف کنندگان خانگی، گاز مصرفی صنایع را کاهش داده و در صورت لزوم قطع می کند.
نیروگاه ها نیز قربانیان دیگر کمبود گاز در فصل زمستان هستند، در صورت قطع گاز، آنها مجبور هستند که از سوخت مایع به جای گاز استفاده کنند.
تخمین زده می شود قطع گاز و مصرف سوخت مایع برای نیروگاه ها و صنایع در فصل زمستان باعث از دست رفتن 30 میلیارد دلار سرمایه کشور شود.
شرکت بریتیش پترولیوم در گزارش بررسی آماری انرژی جهان در خرداد سال ١٣٩٢ اعلام کرد ایران با دارا بودن ٣٣,٩ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، روسیه را با ٣٢.٩ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده، پشت سر گذاشته و به اولین کشور دارنده گاز تبدیل شده است.
اگرچه این خبر خوشایندی است، اما با توجه به میزان بالای رشد مصرف گاز در کشور به نظر می رسد که این خوشحالی چندان طول نکشد زیرا ما بزودی به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز در جهان تبدیل خواهیم شد.
التبه تفاوت ایران با سایر مصرف کننده های بزرگ گاز در جهان این خواهد بود که آنها گاز را برای استفاده در بخش های صنعتی و در خدمت توسعه به کار می گیرند، اما در کشور ما این منبع انرژی را برای گرم کردن بخاری منازل می سوزانند.
استفاده از تکنولوژی های قدیمی در دستگاه های گازسوز، عدم کاربرد فناوری های نوین در صنایع و کارخانه ها و بهره وری پایین نیز از دلایل دیگر افزایش میزان مصرف گاز در کشور محسوب می شوند.
براساس گزارش منتشر شده، وسایل گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن دارای برچسب انرژی در سطح A و B نیستند، به طوری که تنها 14 درصد آبگرمکن های موجود در کشور برچسب انرژی C و مابقی آنها در رده های پایین تر قرار دارند.
همچنین تخمین زده می شود که حدود 25 درصد انرژی گاز مصرفی در ساختمانها به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساختمان سازی، هدر می رود.
وضع تعرفه های بالای گمرکی بر واردات وسایل گازسوز با راندمان پایین و نیز واردات وسایل گازسوز با راندمان بالای انرژی از سیاست های کارآمد در جهت جلوگیری از مصرف بی رویه گاز محسوب می شود.
دلیل دیگر مصرف بالای گاز در ایران، بهره وری پایین صنایع استفاده کننده از گاز هستند. همان طور که معاون امور مهندسی و بهره برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اشاه کرد: درحال حاضر راندمان مصرف گاز در بخش صنعت زیر40 درصد است.
اقتصام(5)2022**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن