تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814790946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصادف در مدارس حاشیه جاده های گیلان؛ سریال تکراری و غم انگیز/ تنها قاب عکسی از همکلاسی در مدرسه باقی می ماند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
تصادف در مدارس حاشیه جاده های گیلان؛ سریال تکراری و غم انگیز/ تنها قاب عکسی از همکلاسی در مدرسه باقی می ماند
رشت – خبرگزاری مهر: مدارس حاشیه جاده های گیلان و نگرانی و دلهره همه روزه دانش آموزان و والدین به سریال تکراری و بغرنج در این استان شمالی تبدیل شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، ایمنی آمد و شد دانش آموزان مدارس حاشیه جاده ها از مشکلات مهمی که همواره موجب نگرانی و دلهره دانش آموزان و اولیای آنان می شود. دلهره و نگرانی که در برخی مواقع به مصیبت تبدیل و داغ از دست دادن فرزند را تا ابد بر دل پدر و مادرها می گذارد. با توجود به اهمیت موضوع ، خبرنگار خبرگزاری مهر به میان دانش آموزان و والدین رفته تا پای درد دل آنان بنشیند و مشکلات این داستان غم انگیز را از زبان خودشان جویا شود. یک شهروند از رشت به مهر می گوید: برخی از مدارس استان گیلان در حاشیه جاده ها قرار دارند و دانش آموزان زیادی برای رفتن به مدرسه باید از عرض جاده های پر ترافیک عبور کنند. مهرداد حسینی افزود: بیشتر جاده های استان به ویژه در بافت های روستایی کم عرض، فاقد شانه خاکی و همچنین پل عابر پیاده هستند.

سالانه دانش آموزان زیادی در هنگام عبور از عرض جاده دچار سانحه تصادف می شوند وی اظهارداشت: سالانه دانش آموزان زیادی در هنگام عبور از عرض جاده دچار سانحه تصادف شده و جان خود را از دست می دهند. این شهروند که خود دو دانش آموز دارد ادامه می دهد: " امیر علی " همکلاسی پسرم که شاگرد ممتاز پایه چهارم ابتدایی بود به دلیل سانحه تصادف اکنون تنها قاب عکسی از وی در دفتر مدرسه باقی است. وی افزود:  این دانش آموز به دلیل عدم ایمن سازی مدرسه اش که در حاشیه راه است، جان خود را از دست داد. حسینی اظهارداشت: دانش آموزان که از مهمترین سرمایه های انسانی کشور محسوب می شوند چرا  باید در مدارس ناایمنی تحصیل کنند که خانواده ها برای عبور و مرور آنها از عرض جاده هر لحظه مضطرب باشند. وی اذعان داشت: دانش آموزان مقطع ابتدایی قبل از اینکه دانش آموز باشند کودکی بی تجربه  هستند که با کوچک ترین ضربه دچار آسیب دیدگی های جبران ناپذیری می شوند. این شهروند گیلانی به مهر می گوید: بنابراین وقتی دانش آموز بی تجربه ای وارد مدرسه می شود قبل از آموزش مطالب درسی باید نخست به آنان آموخت که چگونه و با استفاده از چه ابزارهای می تواند از جان خود حفاظت کند ضمن این که متولیان مربوطه نیز باید امکانات و امتیازهای را فراهم کنند که دانش آموزان مدارس غیرایمن در پناه آنها از هر گونه خطری مصون باشند. مادر دیگر دانش آموز گیلانی گفت: مدارس حاشیه جاده ها باید ایمن سازی شود چرا که عدم اجرای این طرح همواره باعث اضطراب و نگرانی خانواده ها خواهد شد. زهرا اصغری افزود: هر روز که فرزندان به مدرسه می روند خانواده ها اضطراب دارند که مبادا هنگام عبور از جاده دچار سانحه شوند. وی اظهارداشت: وضعیت مدارس باید به گونه ای باشد که تنها دغدغه خانواده ها و مسئولان تحصیل و پیشرفت علمی دانش آموزان باشد. این شهروند گیلانی به مهر می گوید:  بیشتر خانواده هایی که مدرسه فرزندشان در حاشیه راه قرار دارد برای رفت و برگشت از مدرسه آنها را همراهی می کنند تا مبادا هنگام عبور از عرض جاده دچار سانحه شوند در حالی که اگر پل هوایی در این مسیرها نصب شود دیگر دغدغه ای وجود نخواهد داشت. وی افزود: عدم ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها معضل بزرگی است که عواقب این مهم علاوه بر دانش آموزان متوجه خانواده ها و مسئولان نیز می شود.

دانش آموزان تامین جانی ندارد به هر ترتیب آمار تکان دهنده سوانح دانش آموزی مسئله ای است که نمی توان به راحتی از کنار این مهم گذشت و باید با تخصیص اعتبارات بیشتر نسبت به ایمن سازی مدارس و ارائه آموزش های ترافیکی تلاش شود. علی ای حال رفت و آمد دانش آموزان در حاشیه جاده ها همیشه در حد دلهره و نگرانی نمی ماند  برخی اوقات به حادثه دلخراش تبدیل می شود. دانش آموزان به دلیل سن کم و نداشتن آشنایی کافی قشر آسیب پذیر جامعه ( عبور و مرور ) در جاده ها هستند بطوریکه دانش آموزان برخی مدارس که در حاشیه راه ها و جاده های اصلی قرار گرفته اند در عبور و مرور نسبت به دیگران در معرض ریسک بالاتری از خطر قرار دارند. رئیس پلیس راه گیلان در این باره می گوید: آموزش ایمنی تردد دانش آموزان مدارس حاشیه جاده ها یکی از راهکارهای اصلی جلوگیری از بروز حوادث جاده ای است. سرهنگ مهیار رستگار از وجود  10 هزار و 51 نفر  پلیس مدرسه ( گذربان مدرسه)  در استان خبر داد و افزود:  این افراد آموزش های جامع و کامل را فرا گرفته اند و موظف به هدایت دانش آموزان از عرض جاده ها هستند. وی اظهارداشت: آموزش ايمني و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي به عنوان يکي از برنامه هاي آموزشی پليس، هر سال در مدارس استان اجرا مي شود که اين برنامه ها براي مدارس حاشيه جاده ها به صورت ويژه است. رئیس پلیس راه گیلان گفت: علاوه بر اجراي برنامه هاي آموزشي با رانندگان متخلفي که علائم ايمني در راه هاي منتهي به مدارس و جاده هاي حاشيه مدارس را ناديده مي گيرند، برخورد خواهد شد. وی افزود: مدارس حاشیه جاده های استان هر ساله با آغاز سال تحصیلی زیر چتر ایمنی پلیس راه قرار می گیرد.

طرح ایمنی ترافیکی مدارس حاشیه راه‌ ها موجب فرهنگ سازی ترافیک در آینده خواهد شد رستگار اظهارداشت: طرح ایمنی ترافیکی مدارس حاشیه راه‌ ها یک ضرورت اجتماعی برای کاهش آسیب‌ های جاده‌ای در میان قشر آسیب پذیر کودک و نوجوان، آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ایمنـی عبور و مرور است. وی اذعان داشت: اجرای این طرح به ویژه در چندسال اخیر موجب توسعه فرهنگ ترافیک و کاهش حوادث شده است. فرمانده پلیس راه گیلان تصریح کرد: اجرای این طرح یک ضرورت است چرا که علاوه بر ایمنی دانش آموزان و آسودگی خاطر والدین موجب فرهنگ سازی ترافیک در آینده  خواهد شد. وی در ادامه از تمامی والدین دانش آموزان، مدیران و معلمان مدارس خواست آموزش‌ های لازم و مورد نیاز برای عبور ایمن از جاده ‌ها را به فرزندان خود بیاموزند. بدون شک به دلیل عدم ایمن سازی برخی مدارس که در حاشیه راه ها قرار دارند دانش آموزان که به این مدارس تردد می کنند با خطرهای مختلفی مواجه هستند و همین امر موجب اضطراب و نگرانی خانواده ها می شود. به عبارتی خطر مرگ بر دانش آموزان مدارس حاشيه جاده هاي استان گیلان سايه انداخته و هر لحظه جان آنان را تهديد مي کند. هر ساله تعداد زيادي از دانش آموزان گیلانی که به طور عمده در مدارس حاشيه جاده هاي اين استان مشغول به تحصيل هستند، جان خود را از دست مي دهند.  دانش آموزاني که به هر دليل در مدارس حاشيه جاده ها تحصيل مي کنند، هميشه در معرض تهديد تصادفات احتمالي قرار دارند و اين امر، نگراني هاي زيادي را براي والدين به همراه دارد. بنابراين ضمن بالا بردن ضريب ايمني مدارس حاشيه جاده ها، ايجاد تاسيساتي براي حفاظت جان دانش آموزان همانند احداث پل هاي عابر پياده روي جاده ها يا نصب وسايل هشدار دهنده امری ضروري است. مدیركل حمل و نقل و پايانه هاي گيلان در این باره می گوید: دانش آموزان به دلیل سن کم و نداشتن آشنایی کافی با مقررات عبور و مرور در جاده ها قشر آسیب پذیر جامعه هستند. ناصر آل محمدی افزود:  این فراد به دلیل نداشتن آگاهی و آشنایی کافی از خطرات ترافیکی بیشتر از دیگر کاربران جاده‌ ای در معرض خطر قرار داشته و از گروه‌ های بسیار آسیب‌ پذیر به شمار می‌ روند. وی اظهارداشت: در ایمن سازی علاوه بر آموزش، آماده سازی محیط اطراف مدارس نیز مطرح است که این آماده سازی شامل خط کشی محل، نصب بازتابنده ها، نصب علائم راهنمایی، چراغ چشمک زن و سرعت گیر مقابل مدارس و تابلوهای تذکر و احتیاط است.

لزوم ارتقای ایمنی عبور و مرور دانش آموزان و جلوگیری از بروز تلفات جانی مدیركل حمل و نقل و پايانه هاي گيلان گفت: ارتقای ایمنی عبور و مرور دانش آموزان و جلوگیری از بروز تلفات جانی در زمان تعطیلی مدارس و همچنین فرهنگ سازی با استفاده از تجهیزات سمعی و بصری، وسائل کمک آموزشی و اعزام مربیان و کارشناسان به مدارس در طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه های استان مثمر ثمر خواهد بود. وی افزود: آموزش مسائل ایمنی و رفتار صحیح ترافیکی به دانش اموزان با استفاده از ابزارهای مختلف و همچنین ایمن سازی مسیر تردد به مدارس حائز اهمیت است. آل محمدی یادآورشد: در راستای اجرای این طرح نصب تجهیزات و علائم عمودی و افقی، خط کشی و آرام سازی ترافیک در نزدیکی مدارس حاشیه راه ها صورت می گیرد و آموزش های ایمنی لازم همراه با توزیع ابزارهای کمک آموزشی از قبیل نوشت افزارحاوی پیام های ایمنی، پیک ایمنی، توزیع سی دی آموزشی و بسته های فرهنگی بین دانش آموزان و غیره انجام می شود. بدین ترتیب اغلب كشورها امروزه به مقوله ايمني مدارس به عنوان يك پديده حساس اجتماعي از ديدگاه اقتصادي، امنيتي و رفاهي يك جامعه مي نگرند زيرا در صورت عدم تحقق این مهم  تبعات و آثار منفي ناشي از تلفات جاني و خسارات مالي گريبانگير مسائل اجتماعي و اقتصادي كشور ها خواهد شد.  برابر آمارهاي موجود در كشور دانش آموزان به عنوان آسيب پذيرترين قشر عابران پياده، بالاترين رقم تلفات جاني ر ا در ميان استفاده كنندگان از راه تشكيل مي دهند. نتایج پژوهش صورت گرفته در زمينه طرح ايمن سازي مدارس حاشيه  راه ها نيز بیانگر كاهش بسيار چشمگير حوادث و تلفات دانش آموزان در مدارس حاشيه راه ها است. دانش آموزان به ویژه کودکان به عنوان آينده سازان جامعه نيازمند فراگيري آموزش هاي مختلف زندگي به خصوص  آموزش هاي ترافيكي هستند و ضرورت دارد كه در مدارس  آموزش هاي لازم  به آنها ارائه شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: آموزش هاي ترافيكي بخشي از نيازهاي جامعه ماشيني امروز است و طرح ايمن سازي مدارس حاشيه راه ها مي تواند بخشي از اين نياز را جبران كند. حسن تامینی با بیان اینکه آشنايي با مفاهيم و مقررات ايمني براي همه دانش آموزان لازم است، افزود: تدريس و بازآموزي مباحث ترافيكي براي دانش آموزان در مدارس حاشيه راه ها به استناد آمار موجود، موجب كاهش قابل توجه حوادث ترافيكي براي دانش آموزان اين مدارس شده كه  مويد ضرورت تداوم طرح در سال هاي آینده است. وی اظهار داشت: ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها  علاوه بر اینکه موضوعی در حوزه حمل و نقل است اما نتایج و بازتاب های حاصل از این مهم به سلامت عمومی جامعه، کاهش بحران های اقتصادی و رفع آثار سوء اجتماعی منجر خواهد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: الگوسازی برای تغییر در رفتار انسان ‌ها به ویژه از طریق ارائه اصول آموزشی برای کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای و ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه ها امری ضروری است.

گيلان نخستين استان در زمينه اجراي طرح ايمن سازي مدارس حاشيه راه ها در کشور است  وی افزود: از روش‌ های مهم کاهش تصادفات جاده‌ ای، آموزش مباحث ایمنی و عبور و مرور به ویژه برای کودکان و نوجوانان با توجه به ویژگی و خصوصیات روانی و فیزیکی آنها است. تامینی اظهارداشت: آموزش همراه با اجرای حرفه‌ای نمایش و تئاتر و موسیقی، تهیه پوستر و بنرهایی با مضامین ترافیکی و نصب در مقابل دیدگان آنها و استفاده از روش‌ های انگیزشی همچون برگزاری مسابقه و اهدای جوائز، موجب تحلیل و یادگیری بهتر و سریعتر از سوی دانش‌آموزان به ویژه مقاطع ابتدایی می‌ شود. وی ادامه داد: طرح ایمن سازی مدارس یکی از طرح های اصولی برای بحث آموزش که می تواند بخشی از دغدغه های مرتبط با حوادث جاده ای موجود را کاهش دهد. به هر حال گيلان نخستين استان در زمينه اجراي طرح ايمن سازي مدارس حاشيه راه ها در کشور است، طرحي كه براي نخستين بار در كشور در سال 78 در استان به مرحله اجرا در آمد. صیانت از سلامت دانش آموزان مهمترین هدف اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها است، اجرای این طرح در مدارس حاشیه راه ها، نقش بسزایی در کاهش حوادث و سوانح رانندگی برای دانش آموزان داشته است. به گزارش خبرنگار مهر، به هرحال وضع مدارس حاشیه راه های کشور به خصوص گیلان باید به گونه ای باشد که تنها دغدغه خانواده ها و مسئولان، تحصیل و پیشرفت علمی آنها باشد در این زمینه افزایش ایمنی و استانداردسازی فضای آموزشی استان موجب می‌شود دغدغه‌ های پرورشی و تربیتی به حداقل برسد که برنامه ریزی و حضـور جدی دستگاه های اجرایی مربوط در این عرصه می تواند افق های روشنی را در توسعه آموزش و پرورش استان بگشاید.














۱۳۹۳/۲/۱۸ - ۰۹:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن