تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819350737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوان ترین کشور جهان همچنان بی ثبات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




جوان ترین کشور جهان همچنان بی ثبات خبرگزاری رسا ـ سودان جنوبی، از زمان اعلام استقلال در ژانویه ۲۰۱۱، نتوانسته است دولتی باثبات تشکیل دهد.



به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: نیروهای وفادار به رئیس جمهوری سودان جنوبی عملیات تازه‌ای را برای تصرف شهر استراتژیک بنتیو، واقع در شمال این کشور که اخیرا به کنترل شورشیان درآمده است، آغاز کرده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها، ستونی از نیروهای دولتی و خودروهای زرهی به سمت مرکز شهر راه افتاده ‌است.
شهر نفت خیز بنتیو از اواسط ماه دسامبر 2013 کانون درگیری‌ خونین نیروهای وفادار به سالوا کی‌یر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و نیروهای حامی ری‌یک مچار، معاون سابق او بوده است.
سازمان ملل متحد ماه گذشته اعلام کرد که شورشیان پس از تصرف بنتیو، صد‌ها غیرنظامی متعلق به قبیله رقیب را کشته اند. شورشیان این اتهام را بی اساس میدانند.
خبرنگار بی‌بی سی می‌گوید: هم اکنون صدای تیراندازی از داخل شهر شنیده می‌شود که حاکیست نبرد بین نیروهای دولتی و شورشیان ادامه دارد.
عملیات تازه نیروهای نیروهای وفادار به سالوا کی‌یر در حالی آغاز شد که او اخیرا به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود آماده مذاکرات مستقیم با معاون سابقش است.
جان کری روز جمعه گذشته از دستیابی به یک تفاهم مقدماتی خبر داد که بر اساس آن قرار بود مذاکرات صلح با میانجی گری اتیوپی برگزار شود. اما ری‌یک مچار سپس در مصاحبه‌ای با وب سایت خبری سودان تریبیون گفت که به جان کری گفته است مذاکرات رو در رو می‌تواند «غیرسازنده» باشد.
جوامع بین المللی نگران وقوع نسل کشی در سودان جنوبی بوده و خواهان اعزام نیروهای صلحبان بیشتری به نواحی بحران زده این کشور می باشند.
آقای کی‌یر از قوم دینکا، بزرگ‌ترین قبیله سودان جنوبی است، ولی آقای مچار از قبیله نوئر است که دومین جمعیت قومی این کشور است.
سودان جنوبی، از زمان اعلام استقلال در ژانویه 2011، نتوانسته است دولتی باثبات تشکیل دهد.
کنترل بنیتو که مرکز منطقه نفت خیز سودان جنوبی به شمار می‌رود بار‌ها از زمان آغاز درگیری‌ها دست به دست گشته است. کنترل این منطقه از این رو دارای اهمیت است که حدود 90% از درآمدش حاصل از فروش نفت است.
هر دو طرف در ماه ژانویه برای آتش‌بس توافق کردند ولی درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه داشته است./1421/1409/ح



۱۳۹۳/۲/۱۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن