تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840183541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«اجاره‌نشینی» و تعلق‌خاطر به سبک سینمای مستند بی‌واسطه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱




70-125.jpg

در جلسه نقد و بررسی مستند «اجاره‌نشینی» مطرح شد که این مستند، تعلق‌خاطر به سبک «سینمای مستند بی‌واسطه» است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عصر یکشنبه 14 اردیبهشت ماه فیلم مستند «اجاره نشینی» ساخته ابراهیم مختاری و کیوان کیانی در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و با حضور ناصر صفاریان (مجری و دبیر جلسه‌های نمایش فیلم) و همایون امامی (منتقد و مستندساز) مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این جلسه ابراهیم مختاری با اشاره به کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌ خود گفت:« من یک مستندساز هستم که در مجموع ساخته‌هایم یک فیلم سینمایی به‌نام «زینت» هم دیده می‌شود. فیلمی که مرا مجاب کرد تا از شخصیت اصلی داستانم (یک به‌ورز جنوبی به‌نام زینت دریایی) مستند بسازم و به این ترتیب دوباره به سینمای مستند برگردم. همین نکته نشان می‌دهد علاقه دارم بین سینمای مستند و داستانی در رفت و آمد باشم؛ البته اگر سرمایه‌ی لازم برای این‌کار فراهم شود و در ضمن، من هم بضاعت انجام آن را داشته باشم.» کیوان کیانی، همکار مختاری در ساخت «اجاره‌نشینی» نیز کارگردانی مشترک این مستند را حاصل فعالیت و همکاری درازمدت خود و مختاری در واحد کارگردانیِ فیلم در شبکه‌ی یک سیما دانست و افزود: «فیلم «اجاره‌نشینی» بخشی از یک مجموعه‌ی مستند به‌نام «سر پناه» است که سه سرفصل کم‌وبیش مرتبط به هم داشت و هرکدام توسط یک گروه جداگانه ساخته شد.» وی با اشاره به این‌که در مجموعه‌ی مورد بحث، بخش مربوط به مشکلات مهاجرت به شهرها توسط محمد تهامی‌نژاد و قسمت مربوط به اراضی شهری توسط فریدون جوادی کارگردانی شده گفت: «مستند «اجاره‌نشینی» چنان که از نامش هم برمی‌آید درباره‌ی بحران شهرنشینی‌ست. این مجموعه به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی و با همکاری شبکه‌ی یک سیما ساخته شد. ابراهیم مختاری ابتدا قرار بود سرپرستی گروه را برعهده داشته باشد و کارگردان‌های مجموعه را انتخاب کند اما در ادامه پذیرفت تا در کارگردانی این فیلم مستند به من کمک کند.» بخش بعدی جلسه‌ی روز گذشته، صحبت‌های همایون امامی را در بر‌می‌گرفت که به‌عنوان منتقد مهمان در این جلسه‌ی نمایش فیلم شرکت کرده بود. این مستندساز با اشاره به وجه مولف بودن ابراهیم مختاری و تاکید بر ویژگی‌ها و کیفیت کتاب‌هایی که توسط ایشان نوشته و منتشر شده گفت: «آن‌چه که بیش از سایر عناصر در ساخت این اثر مستند قابل اشاره به نظر می‌رسد، تعلق خاطر آن به سبک «سینمای مستند بی‌واسطه» است که چند دهه پیش در آمریکا متولد شد. در ضمن اگر بخواهیم از دریچه‌ی شیوه‌شناسی و روش ساخت، این فیلم را مورد بررسی قرار دهیم می‌توان گفت مستند «اجاره‌نشینی» به لحاظ نزدیکی به واقعیت، از روش مشاهده‌گری بهره برده است.» وی در ادامه با برشمردن ویژگی‌های فنی و تکنیکی فیلم‌هایی که از آنان به مستندهای بی‌واسطه یاد می‌شود گفت: «در کشور ما ردپای این نوع سینما تا اوایل دهه‌ی 1360 که مستند «اجاره‌نشینی» ساخته شده دیده نمی‌شود. درحقیقت می‌توان گفت نخستین تجربه‌ی مستندسازیِ بی‌واسطه، توسط گروهی متشکل از ابراهیم مختاری، کیوان کیانی، محمد تهامی‌نژاد و فریدون جوادی که مستندهایی درباره‌ی معضل شهرنشینی ساخته‌اند انجام شده است.» همایون امامی سپس تحرک و حرکت بی‌وقفه‌ی دوربین در چنین فیلم‌هایی را مهم‌ترین شاخصه‌ی این سبک دانست و افزود: «این تمهید باعث می‌شود تا دوربین که مشاهده‌گر و ناظر صحنه است بتواند بیش‌ترین لحظات را ثبت کند. در مستند «اجاره‌نشینی» لحظات بسیار تکان‌دهنده‌ای وجود دارد که به کمک تدوین خوب، تاثیرگذارتر هم از کار درآمده است. مثل ثبت لحظه‌های عصبانیت مستاجر ارمنی و اوج استیصال و درماندگی او که با نگاه به دوربین (چشم مخاطب) جاودانه شده است.» بخش دیگر این جلسه به مرور خاطرات تولید این فیلم از زبان ابراهیم مختاری اختصاص داشت، وی با اشاره به این‌که پژوهش‌های این مجموعه توسط سه نفر از دانش‌آموختگان رشته‌ی شهرسازی نوشته شده گفت: «به کارگردان‌هایی که برای ساخت این کار اعلام آمادگی کرده بودند پیشنهاد کردم پژوهش‌ها را بخوانند و بر اساس آن نوشته‌ها، طرح‌های خود را بنویسند تا بتوان مقدمات کار را آغاز کرد.» کیوان کیانی دیگر سازنده‌ی این فیلم مستند نیز با اشاره به هم‌زمانی بخشی از تحقیقات ساخت این فیلم و پیدا کردن روش‌هایی برای ساخت آن گفت: «ما با همراهی محقق فیلم به خیلی جاها سرک کشیدیم. او گزارش خود را به‌صورت مکتوب می‌نوشت و ما فقط شاهد صحنه‌هایی بودیم که در واقعیت رخ می‌داد. سپس به صورت دوره‌ای جلسه‌هایی برگزار شد تا بتوانیم درباره‌ی چگونگیِ نمایشِ محتوای تحقیقات به نتیجه برسیم. و در نهایت، ساخت فیلم با جمع‌بندی تمام این نکته‌ها به سرانجام رسید.» در بخش پایانی این جلسه‌ی نمایش فیلم، همایون امامی با اشاره به این‌که در حال حاضر از مستند «اجاره‌نشینی» نسخه‌های متعددی با زمان‌های مختلفی وجود دارد گفت: «در یکی از نسخه‌ها‌ی این فیلم، روی تصویر، صدای گفتار متن شنیده می‌شود که تحلیل اقتصادی و اجتماعی جامعی از پایتخت ایران در ابتدای دهه‌ی 1360 ارائه می‌کند. این گفتار اگر چه به گفته‌ی سازندگان فیلم، باعث کاهش تحرک فیلم شده اما به اعتقاد من تماشای نسخه‌ی مورد بحث که نگاه تحلیلی خوبی به تماشاگر ارائه می‌کند لطف دیگری دارد و در ضمن باعث شده بعضی سکانس‌ها از چفت و بست بهتری برخوردار باشند.» انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن