تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820292640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

السفیر: آمریکا کاشت، ایران درو کرد/ تهران، فرمانروای امروز بغداد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
السفیر: آمریکا کاشت، ایران درو کرد/ تهران، فرمانروای امروز بغداد

السفیر: آمریکا کاشت، ایران درو کرد/ تهران، فرمانروای امروز بغداد
السفیر نوشت: یازده سال پیش، هنگامی که بغداد سقوط کرد، انبوهی از نیروهای ائتلاف بین المللی، عراق را اشغال کرده و در این کشور تاخت و تاز به راه اندختند. آمریکا فرماندهی این نیروها را بر عهده داشت و خط و نشان می کشید؛ خلاصه حرف آمریکایی ها این بود که زمان سرکشی در خاورمیانه به پایان رسیده و منطقه وارد دوران جدید؛ یعنی دوران آمریکایی شده است.
به گزارش نامه نیوز، در آن زمان، درباره کشور بعدی که پس از عراق قرار می گرفت بسیار صحبت شد که آیا این کشور سوریه یا ایران است؟ اگر واشنگتن توسط رئیس جمهور سابق، جورج بوش اداره می شد ایران محتمل ترین گزینه بود. بوش در اولین سخنرانی سالانه خود در کنگره پس از حوادث یازده سپتامبر ایران را در کنار کره شمالی، عراق در محوری به نام محور شرارت قرار داد.

مجسمه های سنگی و غیر سنگی صدام در برابر دیدگان جهانیان سرنگون شدند؛ آمریکا در بزرگ ترین پیروزی خود پس از جنگ جهانی دوم فرمانروای جهان شد. همه کشورها در منطقه درصدد اطلاع یافتن از کشور بعدی بودند.

در تهران، دیدگاه ها مختلف بود. اصولگرایان در آرزوی رویارویی بودند، در حالی که اصلاح طلبان همگرایی را خواستار شدند، اما دیدگاه سوم دو نظر قبلی را رد می کرد و به راه حل بینابین اعتقاد داشت.

فرآیند سیاسی آغاز شد و گروه هایی که روزی دوست تهران بودند یا در آغوش این کشور زندگی می کردند، به سوی آمریکا متمایل شدند. این مسئله بر حمایت سیاسی ایران از آن ها تاثیری نگذاشت. این کشور هم زمان از عملیات نظامی علیه آمریکایی ها حمایت می کرد. نتیجه این بود که ایران تخم مرغ هایش را در چندین سبد گذاشت و بعدا به آنچه انتظار نمی رفت رسید.

درایت ایران می گوید: کاری به اعتقاداتشان نداشته باش و بگذار بر اساس اعتقاد اشتباه خود عمل کنند ،زیرا بنایی که پایه های آن سست باشد مطمئنا ویران خواهد شد. همین گونه هم بود.

اکثر کشورها در منطقه گمان می کردند ایران به نفع واشنگتن، متحدان خود را از دست می دهد و این کشور از شرق و غرب توسط دشمن سر سخت خود محاصره شده است. در حالی که تهران در سکوت از نیروهایی که برایش مهم بودند حمایت کرد و حضور آنان را در عرصه سیاست و اقتصاد تقویت کرد. در کنار این مسئله در جبهه جنگ علیه نیروهای آمریکایی نیز حضور داشت. این دو مسئله ظاهرا با هم در تناقض است. اما به اعتقاد ایران، فعالیت در جبهه ای به پیچیدگی عراق از ضروریات است.

به گزارش تیک، نه سال پس از اشغال عراق، آمریکا و متحدان آن که از گوشه و کنار جهان به این سرزمین آمده بودند، در حالی از عراق بیرون رفتند که کاملا یقین داشتند ایران پیروز اول میدان عراق است. ایران موفق شد تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و از آن ها استفاده کرده و همچنان خواهد کرد. این گونه طرح تبدیل عراق به کشوری میانه رو حامی آمریکا و متحد متحدان این کشور و دشمن دشمنان آن به شکل گیری کشوری متحد "محور مقاومت" منجر شد. این کشور به واسطه ای دیپلماتیک و خط مقدم در درگیری محورها، هر زمان که نیاز باشد تبدیل شد و این مسئله به دوره نخست وزیر نوری المالکی محدود نمی شود.

امروز، در شرایطی که مراکز رای گیری در بغداد و دیگر استان های عراق بسته می شود نه کاندیدای مجلس اعلی، نه ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق و نه نوری المالکی، که شانس بیشتری دارد؛ یعنی میان کسانی که پیش بینی می شود پیروز میدان رقابت کسب مقام نخست وزیری باشند؛ کسی که ممکن است با ایران اختلاف داشته باشد وجود ندارد.

از سوی دیگر، تهران نه آشکارا و نه در خفا اعلام می کند که چه کسی را برای نخست وزیری کشوری که در دهه هشتاد قرن گذشته درگیر شدیدترین جنگ با آن بوده ترجیح می دهد. صاحبان قدرت امروزی در عراق روزگاری در کنار این کشور علیه صدام می جنگیدند.




1393/2/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن