تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805337542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویوران: نقشی که ایران در عراق دارد، آمریکا هم در این کشور ندارد/ تفاوتی ندارد علاوی نخست وزیر شود یا مالکی، روابط تهران -بغداد رو به جلو است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
رویوران: نقشی که ایران در عراق دارد، آمریکا هم در این کشور ندارد/ تفاوتی ندارد علاوی نخست وزیر شود یا مالکی، روابط تهران -بغداد رو به جلو است

رویوران: نقشی که ایران در عراق دارد، آمریکا هم در این کشور ندارد/ تفاوتی ندارد علاوی نخست وزیر شود یا مالکی، روابط تهران -بغداد رو به جلو است
یک کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق به نقش تاثیر گذار تهران بر روند انتخابات مهم این همسایه غربی ایران تاکید کرد.
به گزارش نامه نیوز، انتخابات پارلمانی عراق از روز سه شنبه رسما در این کشور کلید خورد تا مردم عراق با حضور پای صندوق های رای نخستین مجلس پس از خروح سربازان خارجی از خاک عراق را روانه پارلمان و حیات سیاسی خود را در 4 سال آینده رقم بزنند. در این انتخابات 3 جریان اصلی شیعی، سنی و کرد با یکدیگر به رقابت می پردازند که همواره در انتخابات های گذشته تبادل کرسی ها و سمت های سیاسی و همچنین تک و پاتک ها انتقاد و هجمه و حمایت میان این سه گروه در جریان بوده است.

در همین راستا «حسین رویوران» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز  در خصوص برگزاری سومین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط حکومت صدام و حمله آمریکا به این کشور، گفت: انتخابات عراق انعکاسی از فضای سیاسی جدیدی در این کشور است. برگزاری انتخابات در هر کشور، نشانه‌ای از وجود دمکراسی و حق مردمی در انتخاب شخص برجسته در آن کشور است؛ فضای سیاسی کشور عراق نیز در حال حرکت به سمت مردم سالاری است به این گونه که تاکنون چندین انتخابات را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: با وجود فعالیت‌های گسترده گروه‌های تروریستی و افراط گرا در عراق و وجود ناامنی های بسیار و گسترده در این کشور اما دولت عراق خواستار رای مردمی است و به دنبال آن است تا دیکتاتوری را از بین ببرد.

رویوران با اشاره به جریانات متفاوت سیاسی حاضر در این رقابت‌‎ها گفت: وجود گروه‌های سنی شیعه و کرد در عراق خود نشانه‌ی یک پدیده مثبت در این کشور است که از اهمیت گروه های مذهبی و قومی در این کشور حکایت می‌کند و تنوع در انتخابات پارلمانی این کشور که از اهمیت بسزایی در ساختار سیاسی و آینده این کشور برخوردار است را به امری ایجابی تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه انتخابات پارلمانی عراق برای نخستین بار با سیستم دیجیتالی برگزار می شود، افزود: این موضوع بیانگر این است که دولت عراق خواهان حفظ امنیت و صحت در انتخابات و همچنین دوری از ایجاد هرگونه شک و شبه در آن است. دولت نوری المالکی همچنین به دنبال آن است تا پای بندی خود را به وجود دمکراسی در عراق نشان دهد.

رویوران همچنین با اشاره به دعوت مراجع و روحانیون برجسته عراقی از مردم برای شرکت گسترده در انتخابات، گفت: با توجه به تاثیرگذاری مراجع بر مردم عراق و تبعیت مردم از مراجع و روحانیون، مراجع نیز از مردم خواسته‌اند تا در انتخابات پارلمانی این کشور حضور گسترده داشته باشند تا با انتخاب شخص اصلح، از فساد در عراق جلوگیری کنند.

وی در خصوص رقابت های انتخاباتی عراق و رقابت ها میان «نوری المالکی» نخست وزیر کنونی عراق و ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق افزود: «ایاد علاوی» یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی در عراق است که تابعیت دوگانه دارد؛ در زمان نخست‌وزیری علاوی، دولت بغداد بیشترین تعاملات را با تهران داشت و همچنین روابط خوبی میان دو کشور برقرار بود، اما در خصوص اصل و پایه سیاست خارجی و داخلی شخص علاوی باید گفت که وی در این زمینه تفاوت هایی اساسی با حکومت ایران دارد که از نظرات شخصی وی نشات می‌گیرد که مغایر با سیاست های کلی ایران است؛  نخست وزیر اسبق عراق در عرصه سیاست اما با ایده واقعی خود مشارکت و فعالیت می کند.

این کارشناس بین الملل همچنین درخصوص آینده روابط ایران و عراق در خصوص انتخاب هریک از این دو فرد، گفت : روابط ایران و عراق در حال حرکت به سمت و سویی مناسب است و باید گفت که ایران در عراق نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. در انتخابات پارلمانی پیشین این کشور نیز شیعیان بسیار تاثیر گذار بودند و ارتباطات وسیعی را با بخش های مختلف مردم عراق برقرار کردند؛ ایران نقش هماهنگ کننده‌ای را در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق داراست، نقشی که ایران در عراق دارد حتی کشوری چون آمریکا نیز در این کشور ندارد پس در نهایت باید گفت که ایران نقش ویژه ای را در این همسایه‌ی غربی خود دارا است.

رویوران افزود: هرکدام از احزاب و ائتلاف های حاضر در انتخابات پارلمانی عراق که انتخاب شوند تفاوتی در آینده سیاسی ایران و عراق ندارد زیرا دو کشور به سمت تبادلات سیاسی در حرکت هستند و همگونی ساختار اجتماعی و شباهت های ایران و عراق است که از اهمیت بالایی برخوردار است و در اولویت قرار دارد.




1393/2/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن