تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820701230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنظیم ظرفیت دانشگاه های دولتی اولویت نخست در اجرای آمایش آموزش عالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تنظیم ظرفیت دانشگاه های دولتی اولویت نخست در اجرای آمایش آموزش عالی تهران-یرنا -قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی، گام به گام جلو خواهد رفت، تنظیم ظرفیت دانشگاه ها را اولین مرحله اجرای این طرح خواند و دانشگاه های دولتی را در اولویت دانست.


منصور کبگانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درخصوص دلایل معطل ماندن طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:وزارت علوم در دوره قبل، کار را اینقدر بزرگ کرده بود که اجرای آن عملا غیرممکن بود.
وی ادامه داد: مسوولان وزارت علوم دوره قبل، ابتدا بحث سند آموزش عالی را مطرح کردند که این به معنای دو سوم و یا حداقل نیمی از نقشه جامع علمی کشور است و یک کار شدنی نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کارهای خیلی بزرگ، خوب پیش نمی رود، گفت:بخش زیادی از 224 اقدام ملی نقشه جامع علمی کشور به آموزش عالی مربوط است که مسوولان وزارت علوم (دولت دهم) می خواستند همه مسائل را در یک سند حل کنند که ما توصیه کردیم آن را محدود کنند و آنها کار را به آمایش آموزش عالی محدود کردند که این هم پروژه بسیار عظیمی است.
وی یادآور شد: آمایش سرزمین هنوز در کشور نهایی نشده است که ما بخواهیم آمایش آموزش عالی را با توجه به آن اجرایی کنیم، از همین رو طرح آمایش آموزش عالی چندبار در شورا ارائه شد اما اختلاف نظر و سوالاتی مطرح شد که قابل پاسخگویی نبود.
کبگانیان با بیان اینکه هرچه صورت مساله محدودتر شود موضوع سریعتر حل خواهد شد، تاکید کرد: آمایش آموزش عالی، کارهای مفصلی می خواهد که تنظیم ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یکی از بخشهای محدود و کوچک در کل بحث آمایش آموزش عالی به شمار می آید.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در گام نخست از آمایش آموزش عالی، بخش تنظیم ظرفیت ها در دستور کار قرار گرفته است و مطمئنا جمع بندی و تصویب آن یکی دو جلسه دیگر به طول خواهد انجامید.
وی درباره زمان تصویب بخش نخست آمایش آموزش عالی نیز گفت: بخش تنظیم ظرفیت دانشگاه ها امسال به تصویب می رسد و کل سند باید گام به گام تصویب شود.
کبگانیان ادامه داد: با توجه به فعالیت دانشگاه های دولتی و غیردولتی در کشور، در جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی پیشنهاد شد ابتدا تنظیم ظرفیت دانشگاه های دولتی در اولویت قرار گیرد بنابراین اولویت نخست با دانشگاه های دولتی و رایگان خواهد بود.
وی درعین حال از تلاش مسوولان سابق وزارت علوم در تهیه و تدوین طرح آمایش آموزش عالی قدردانی کرد و گفت:
زحمات بسیار زیادی برای تهیه طرح آمایش آموزش عالی کشیده شده است که برمبنای همین زحمت ها، مسوولان وزارت علوم فعلی، بخشی از طرح را استفاده کرده و ارائه کردند.
تهیه طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم دولت دهم آغاز شد و با وجود اینکه قرار بود در سال 90 رونمایی شود بارها و بارها با تاخیر روبه رو شد.
این طرح برای اجرا باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
در طرح آمایش سرزمین آموزش عالی، پذیرش دانشجو در دانشگاه های هر منطقه و استان باتوجه به امکانات، استعدادها و نیازهای آنها و متناسب با نیازهای واقعی و تقاضاهای موجود خواهد بود.
طرح آمایش سرزمین علاوه بر ترسیم وضعیت موجود آموزش عالی در مناطق و استان های مختلف کشور به تعیین اولویت ها و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت این عرصه به تناسب نیازها و توانمندی های منطقه ای می پردازد. در این طرح، ماموریت زیرنظام های مختلف آموزش عالی همچون دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات غیردولتی بازخوانی شده و ضمن تدوین شاخص ها و استانداردهای بخش های مختلف آموزش عالی، راهکارهای رسیدن به آنها نیز ارائه شده است.
براساس طرح آمایش سرزمین آموزش عالی، شاخص هایی همچون هرم جمعیت دانشجویی کشور و هرم اعضای هیات علمی در برنامه های 5 ساله اصلاح خواهند شد و جذب دانشجو در مقاطع مختلف و ایجاد مراکز جدید آموزش عالی به تناسب نیازها، امکانات و پتانسیل های هر منطقه و استان به صورت هدفمند دنبال خواهد شد.
علمی (4)**1055**1440
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن