تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812999421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسداشت خلیج فارس باید فراتر از یک نام باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون استاندار هرمزگان: پاسداشت خلیج فارس باید فراتر از یک نام باشد بندرعباس-ایرنا- معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری هرمزگان گفت: پاسداشت خلیج فارس نباید تنها محدود به یک نام باشد و تمام ابعاد آن باید مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش ایرنا، صالح دریانورد روز سه شنبه در دهمین همایش ملی علمی پژوهشی خلیج فارس افزود: مرکزنشینان در برنامه ریزی ها به ظرفیت خلیج فارس توجه نکرده اند و از دریا غفلت شده است.
وی ادامه داد: در طبقه بندی عملیاتی هم کمتر به دریا پرداخته شده و این درحالی است که پهنه خلیج فارس از نظر اقتصاد حمل ونقل دریایی ، اکولوژی و ذخیره گاه انرژی دارای اهمیت ویژه است.
دریانورد اضافه کرد: پژوهش ها نیز در زمینه خلیج فارس کامل نبوده و سالنامه آماری در این حوزه تاکنون تهیه نشده است.
معاون استاندار هرمزگان تصریح کرد: سخنرانی مقام های رسمی در همایش ها برای خلیج فارس هویت ایجاد نمی کند بلکه اسناد پایدار علمی باید در این زمینه ایجاد شود.
دریانورد همچنین نامشخص بودن متولیان حوزه دریا و راه نیافتن این موضوع به شئون مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی مانند کتاب های درسی را از دیگر آسیب های این بخش معرفی کرد.
معاون استاندار هرمزگان یادآور شد: جای صنعتگران دریایی مانند فعالان صنعت لنج سازی و صیادی و دریانوردان به عنوان راویان زنده تاریخ خلیج فارس در همایش ها و برنامه ها خالی است و برای شناسایی و جذب این افراد تلاش نشده است.
دریانورد تاکید کرد: مردم این منطقه در موقعیت های مختلف ، پایداری و عنصر و جوهره ایرانی خود را حفظ کرده اند که نام ها و واژه های پارسی رایج در منطقه شاهد این ادعاست.
وی گفت: در نامگذاری روستاهای هرمزگان مانند جزیره قشم نام های ایرانی و پارسی استفاده شده که ˈگیاهدانˈ، ˈدوستکوهˈ، ˈرمه کانˈ و ˈگربه دانˈ از مصادیق تلاش مردم برای حفظ اصالت ایرانی است.
به گفته دریانورد، مردم حتی برای اصطلاح های دریایی نیز از جایگزین های فارسی استفاده می کنند و به عنوان مثال جزر و مد را ˈپُر و اوغار ˈ نامیده و برای مدّ کامل از واژه ˈهوزاˈ (Huza) برگرفته از واژه زاینده آب و برای جزر کامل واژه ˈاِشکَنˈ را به کار می برند.
معاون استاندار هرمزگان افزود: این حساسیت مردمی باید به بخش های دیگر نیز راه یابد تا صیانت از خلیج فارس جنبه کاربردی پیدا کند.
دهمین همایش ملی خلیج فارس که از امروز سه شنبه آغاز شده فردا چهارشنبه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی پایان می یابد.ک/3
7192/668/ 684
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن