تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806335131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نام خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نام خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند بندرعباس- ایرنا - برخی برای هویت سازی خود وهواداران بی هویت، همواره با نام خلیج فارس مشکل داشته و دارند ودرتلاش بوده اند که باعنوان های جعلی و غیرواقعی خود و دیگران را سرگرم کنند اما غافل از واقعیت های تاریخی که نام خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند.


در یک دهه گذشته برخی کشورهای همسایه با صرف میلیاردها درهم ، دینار، روپیه، ریال و دلار درپی تغییراین نام بودند و غافل هستند که هویت کشورهای این منطقه و اعتبار آنها با نام خلیج فارس است و بدانند که همیشه وقتی مشخصات کسی پرسیده می شود نباید به دنبال هویت جعلی بگردند.
نام خلیج فارس یک واقعیت تاریخی وهویت یک منطقه است ودرسازمانهای بین اللملی نام های شاخص هرگزازبین نمی رود وهربار که بخواهند به سندی رجوع کنند بطورحتم از نام اصلی یاد می کنند که خلیج فارس یا همان پرشین گلف یا دریای پارس نام جاوید و جهانی است.
ملت ایران روزی را به نام خلیج فارس نامگذاری کرده تا هویت تاریخی یک منطقه بین المللی را به دنیا یادآور شود و بگوید خلیج فارس متعلق به یک کشور نیست هویت تمام کشورهای حوزه خلیج فارس است.
** نام باستانی خلیج فارس
پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و محمود طلوعی نویسنده در یادداشت های خود آورنده اند که کشورهای خلیج فارس یکبار دیگر به تاریخ این منطقه نگاه کنند و بدانند نام خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن ترین منابع، زیرا که از سده های قبل از میلاد سر بر آورده است و با پارس و فارس گره خورده است.
زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصد هزار سال پیش، صورت اولیه خلیج فارس در کنار دشت های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، براثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.
عده ای معتقدند که خلیج فارس گهواره تمدن است. ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان هایی بودند که روش دریانوردی را آموختند و کشتی اختراع کردند و خاور و باختر را به یکدیگر پیوند دادند.
در کتیبه ای که در محل کانال سوئز به دست آمده نوشته شده است:«من (داریوش هخامنشی) فرمان کندن این ترعه را داده ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.»
داریوش در این کتیبه از خلیج فارس به نام دریایی که از پارس می آید نام برده است و این نخستین مدرک تاریخی است که درباره خلیج فارس موجود است.
اولین بار یونانی ها بودند که این خلیج را پرسیکوس سینوس یا «سینوس پرسیکوس» که همان خلیج فارس است، نامیده اند.
از آنجا که این نام برای اولین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته اند آمده است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز -پارسه و پرسپولیس یعنی شهر یا کشور پارسیان نامیدند.
استرابن جغرافیدان قرن اول میلادی نیز بارها در کتاب خود از خلیج فارس نام برده است. وی محل سکونت اعراب را بین دریای سرخ و خلیج فارس عنوان می کند.
همچنین فلاریوس آریانوس مورخ دیگر یونانی در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام پرسیکون کیت که چیزی جز خلیج فارس، نیست نام می برد.
البته جست و جو در سفرنامه ها یا کتاب های تاریخی بر حجم سندهای خدشه ناپذیری که خلیج فارس را خلیج فارس گفته اند، می افزاید.
آثارعرب زبان نیز بهترین و غنی ترین منابعی هستند که برای شناسایی و توجیه کیفیت تسمیه این دریا می تواند در این بررسی مورد استفاده قرار گیرد. در این منابع و آثار از دریای فارس و چگونگی آن بیش از آثار فرهنگی موجود در هر زبان دیگری گفت و گو شده است.
تمام کسانی که نسبت به متون دوره اسلامی شناختی حداقل داشته باشند با نام مسعود ابن بطوطه، حمدالله مستوفی، یاقوت حموی، حمزه اصفهانی، ناصرخسرو قبادیانی، ابوریحان بیرونی، ابن بلخی ودیگرانی که اکثر آنان کتاب های خود را به زبان عربی نیز نوشته اند، آشنا هستند.
گذشته از متقدمان نامبرده می توان از نویسندگان عرب متاخر نیز نام برد که در آثار خود از نام خلیج فارس بدون کم و کاست یاد کرده اند.
ˈسابقه جعل نام خلیج فارسˈ
درباره نام خلیج فارس تا اوایل دهه 1960 میلادی هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و آمریکایی و دایرة المعارف ها و نقشه های جغرافیایی این کشورها نام خلیج فارس در تمام زبان ها به همین نام ذکر شده است.
اصطلاح مجعول خلیج عربی برای نخستین بار از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس در خلیج فارس به نام سر چارلز بلگریو عنوان شده و در واقع او بوده است که به قصد تفرقه بین ایران و کشورهای عرب این عبارت جعلی رابه کار برد.
سر چارلز بلگریو که بیش از 30 سال نماینده سیاسی و کارگزار دولت انگلیس در خلیج فارس بوده است، بعد از مراجعت به انگلستان در سال 1966 کتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر کرد و در آن برای اولین بار به دروغ نوشت که عرب ها ترجیح می دهند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند.
دولت ایران در همان زمان در برابر این نام مجعول عکس العمل نشان داد و گمرک و پست ایران از قبول محموله هایی که به جای خلیج فارس نام خلیج عربی بر روی آن نوشته شده بود، خودداری کرد.
ایران همچنین در مجامع و کنفرانس های بین المللی نیز در صورت به کار بردن این اصطلاح ساختگی از سوی نمایندگان کشورها عکس العمل نشان می داد. در این زمان بعضی از کشورها اعتبار هنگفتی از محل درآمدهای کلان نفتی خود در اختیار بعضی از ماموران سیاسی در خارج می گذاردند تا با تطمیع مطبوعات خارجی نام مجعول خلیج عربی را به جای خلیج فارس رواج بدهند.
در نیمه نخست بهمن ماه سال 1370 شمسی سر ویراستار سازمان ملل متحد با اشاره به اعتراض های پیاپی نمایندگان ایران در آن سازمان به استفاده از نام ساختگی خلیج عربی در اسناد این سازمان از کارکنان سازمان ملل خواسته تا اعتراض دولت ایران را همیشه در نظر داشته باشند.
کار به جایی رسید که در یازدهم شهریور ماه سال 1371 هنگامی که حیدر ابوبکر العطاس نخست وزیر جمهوری یمن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شد، از نام ساختگی خلیج عربی استفاده کرد، با اعتراض شدید نمایندگان ایرانی رو به رو شد.
او سرانجام از نمایندگان ایران عذرخواهی کرد و این عمل را غیر عمد خواند.
* روز خلیج فارس
دهم اردیبهشت روز خلیج فارس است که یادآور بیرون راندن پرتغالی ها و بیگانگان از این آبراهه است.
یک هرمزگانی به نام جعفر شهدادی پیشنهاد داد که این روز در تقویم گنجانده شود که پذیرفته و در تقویم ثبت شد.
نماینده ولی فقیه درهرمزگان وامام جمعه بندرعباس می گوید: از قدیم اسناد مهمی حاکی از نام خلیج فارس وجود دارد و آمریکای جنایتکار بداند با تغییر اسم و جعل آن حقایق هرگز عوض نمی شود.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با اشاره به دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس افزود: آنهایی که کر شده اند وخود را به خواب غفلت زده اند و از شنیدن این نام خسته شده اند، بدانند که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می ماند. ک/4
668 ازخلیل تنیده رییس ایرنا هرمزگان
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن