تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819397858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آملی ها آیین سنتی ورف چال را در دامنه دماوند برگزار کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آملی ها آیین سنتی ورف چال را در دامنه دماوند برگزار کردند ساری- ایرنا- مردم شهرستان آمل آیین سنتی ˈ ورف چال ˈ را امسال برخلاف سال های گذشته در یک روز غیرتعطیل در دامنه کوه دماوند برگزار کردند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین که اجرای آن در آمل قدمت 600 ساله دارد روز دوشنبه
در منطقه ˈ اسک وش ˈ از توابع بخش کوهستانیˈ لاریجان ˈ برگزار شد.
آیین سنتی وَرفِ چال تا پیش از این هر سال در یکی از جمعه های نیمه دوم اردیبهشت برگزار می شد.
جلوگیری از ورود افراد غیر مسوول و دخالت غیربومیان که خدشه در روند و نحوه اجرای این آیین سنتی وارد می کرد سبب شد تا ساکنان روستای ˈ اسک ˈ این مراسم را در روز کاری هفته برگزار کنند.
اهالی روستای اسک که جوانان و نوجوانان روستا نیز آنان راهمراهی می کردند با جدا کردن تکه های برف از دامنه های کوه دماوند و حمل آن به فاصله حدود یک کیلومتر ، آیین ورف چال را اجرا کردند.
در این آیین گودالی که به عمق حدود 10متر و پهنای یک متر از قبل کنده شده بود پر از برف شد تا آب آن در فصل گرم سال برای رهگذران و حیوانات منطقه استفاده شود.
شرکت کنندگان در این آیین پس از پر کردن گودال از برف ، گرداگرد سفره بزرگی که در حاشیه گودال پهن و با غذاهای سنتی تزیین شده بود از خود پذیرایی کردند.
بر اساس رسم دیرینه ، مراسم ورف چال در روستای اسک فقط با حضور مردان در دامنه کوه برگزار می شود و زنان نیز مدیریت اداره روستا را بر عهده دارند و تا پیش از بازگشت مردان به هیچ غریبه ای اجازه ورود به محل را نمی دهند.
آملی ها اداره روستا در روز ورف چال توسط زنان را ˈ زن شاهی ˈ می گویند برای این که زنان در این روز از میان خود حاکمی بر می گزینند تا به نظام حکومتی که به طور موقت در روستا ایجاد شده سر و سامان دهند.
آیین ورف چال و زن شاهی در روستای اسک تا نزدیک ظهر ادامه دارد و با پذیرایی میهمانان با غذاهای متنوع سنتی که بر مبنای ادای نذورات جمع آوری می شود ، پایان می یابد.
رسوم ˈتیرماسیزده شوˈ، ˈچهارشنبه سوریˈ، ˈنوروز خوانی ، تحویل سال نو و عید نوروزˈ ،ˈعزاداری تاسوعا و عاشوراˈ ، ˈتعزیه خوانی در ماه محرم ˈ از دیگر مراسم سنتی مورد توجه مردم مازندران است.ک/3
7327/1654
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن