تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805517974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکیل هیت مدیره قبل از تاسیس سازمان نظام آمارشناسی ضروری شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش باشگاه خبرنگاران از طرح نظام آمارشناسی/
تشکیل هیت مدیره قبل از تاسیس "سازمان نظام آمارشناسی" ضروری شد
تشکیل سازمان نظام آمارشناسی با توجه به نقش و جایگاه آمار و با هدف حمایت از حقوق استفاده کنندگان از خدمات آماری، حفظ حقوق صنفی شاغلان فعالیت های آماری موجب شد تا طرح نظام جامع آمار شناسی تدوین شده و در دست بررسی قرار بگیرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر بسیاری از طرح های آماری در کشور به باور جمعی از خبرگان و آمارشناسان ، توسط مجریانی فاقد تخصص لازم برای اجرای کارهای آماری انجام می شوند و به همین لحاظ صرفنظر از اینکه سالیانه مبالغ هنگفتی در این راه به هدر می رود، غالبا طرح های مذکور به دلیل بهره گیری از داده های نادرست از یک سو و تحلیل های آماری ناصواب به نتایج نادرست منتج می شوند و به تصمیم گیری های اشتباه می انجامند و از این راه جامعه را مورد تهاجم قرار می دهند و متضرر می سازند.

تشکیل سازمان نظام آمارشناسی ایران با توجه به نقش و جایگاه آمار و با هدف حمایت از حقوق استفاده کنندگان از خدمات آماری، حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان فعالیت های آماری و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه ای آمارشناسان  ایده ای بود که توسط برخی آمارشناسان کشور مطرح و توسط انجمن آمار ایران و مشارکت برخی از صاحبنظران این حوزه در قالب پیش نویس یک طرح تدوین شد.

بنابراین، طرح تشکیل سازمان نظام آمارشناسی ایران که فوریت آن در جلسه مورخ 23/8/1390 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما با رد اصل طرح به دلیل ابهام در طرح مسئله و تردید در تناسب راهکار پیشنهادی به بایگانی سپرده شد، حال آنکه به زعم روسای مرکز آمار ایران و انجمن آمار ایران، با توسعه پژوهش ها بر ابعاد مسئله روز به روز افزوده می شود و راه برون رفت از این معضل ، تصویب قانون نظام آمارشناسی از سوی مجلس شورای اسلامی است.
 
اما مرکز پژوهش های مجلس با بررسی مجدد و همه جانبه سوابق موضوع و بهره گیری ازدیدگاه های آمارشناسان و حمایت های مرکز آمار ایران از تصوب نظام آمار شناسی به این جمع بندی دست یافت که مرکز آمار ایران با رفع ایرادهای وارده بر طرح نسبت به تهیه پیش نویس لایحه تشکیل نظام آمارشناسی ایران اقدام کند .

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از مفاد پیش نویس مذکور، طرح قانونی تشکیل نظام آمارشناسی ایران را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردند که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ 23/8/1390 مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

در این رابطه محسن محمدزاده رئیس انجمن آمار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد باشگاه خبرنگاران، در بهمن 92 از تأیید ضرورت و اهمیت طرح نظام جامع آمارشناسی در مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت:‌ به تأیید این مرکز طرح مذکور به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: این امر در پی آن صورت گرفته که اطلاعات در مرحله جمع‌آوری، خلاصه‌کردن ، تحویل داده‌ها یا در مرحله بهره‌برداری از نتایج آماری استفاده درست به نوع تخصصی و یا علمی نشده است که این امر در نتیجه‌ی آن بوده که عمدتاًَ آمارگیری توسط افرادی که از تبحر لازم برخوردار نیستند انجام شده است. 

محمدزاده افزود: طرح نظام جامع آمارشناسی در کمیسیون‌های مختلف مجلس در دست بررسی است ضمن آنکه از نظر کارشناسان و صاحب نظران در مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع نواقص استفاده شد که با نهایی شدن این طرح در کمیسیون و پس از مطرح شدن در صحن علنی مجلس اجرایی خواهد شد. 

رییس انجمن آمار ایران در اسفند 92  از مطرح شدن نسخه جامع نظام آمارشناسی در شوری عالی آمار خبرداد و گفت: خوشبختانه به ضرورت و اهمیت آن تأکید کرد.

وی با بیان اینکه نقاط ضعف و قانونی طرح جامع نظام آمارشناسی در شورای عالی آمار مرتفع می‌شود، افزود: این طرح تا دو هفته آینده، شرایط لازم برای طرح در هیئت دولت را می‌یابد و تا قبل از پایان سال در مجلس ارائه می‌شود. 

اما محمدزاده در ابتدای اردیبهشت 93 از ایراد جدید مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر ضرورت تشکیل هیت مدیره قبل از راه اندازی سازمان نظام آمارشناسی خبرداد و گفت: در دوجلسه کمیسیون تخصصی برگزار شده اصلاحات لازم انجام شدو نهایتا تا یکماه آینده لایحه نظام آمارشناسی در شورای آمار نهایی می شود.

محمد‌زاده در ادامه در رابطه با ضرورت تشکیل نظام آمار شناسی افزود: در کشور ما در عین آنکه به رشته‌ی آمار در سطوح مختلف دانشگاهی پرداخته می‌شود متأسفانه بی‌اعتمادی عمومی ناشی از اطلاعات نادرست در جامعه‌ ایجاد شده است.

رییس انجمن آمار ایران تصریح  کرد: اگر اطلاعاتی که در دست برنامه‌ریزان قرار می‌گیرد از دقت و صحت لازم و کافی برخوردار نباشد برنامه‌های دقیق انجام نمی‌شود و نتیجه‌ای که مورد هدف اصلی بوده حاصل نمی‌شود که مشکلات زیادی را نیز به وجود می‌آورد که این امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت علم آمار می‌باشد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت نیاز به برنامه‌ریزی و برای برنامه‌ریزی نیاز به آمار دقیق، به روز و به هنگام است ادامه داد: به همین منظور در کشورهای مختلف مراکزی به صورت ملی برای تهیه آمار و اطلاعات و شاخص‌های دقیق برای برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود و یا اینکه واحدهای اطلاعات و آمار در مراکز مختلف مدیریتی تشکیل می‌شود. 

رییس انجمن آمار ایران گفت: در بسیاری از دستگاه‌های دولتی در کشور واحدهای اطلاعات آمار دایر است ولی افراد مشغول در آن از تخصص آماری لازم برخوردار نیستند و گاهی از دانش‌آموختگان رشته‌های غیر مرتبط با آمار می‌باشد. 

محمد‌زاده بیان داشت: علاوه بر این طرح‌های آماری کلان در کشور اجرا و نتایج آن برای مدیران به منظور برنامه‌ریزی و بهره‌برداری استفاده می‌شود اما متأسفانه توسط افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد که طبیعتاً نتایج حاصل از دقت در شرایط لازم برخوردار نیستند. 

وی گفت: اگر ما نظام آمارشناسی داشته باشیم با شناسایی افراد ضمن آموزش‌های لازم، تعیین سطر و انتقال تجربیات نیز به راحتی صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام/

گزارش از: زینب عبدی







تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن