تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820982930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توهمی بنام فراوانی آب/ کمبود آب تهدیدی برای حیات بشر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توهمی بنام فراوانی آب/ کمبود آب تهدیدی برای حیات بشر تهران - ایرنا - شرایط آب که ماده ای حیاتی برای انسان و مناسب برای خاموش کردن آتش است تا حدی در حال حاضر بحرانی شده که ممکن است این ماده، خود شعله ور کننده آتش و عامل جنگ آینده بر سر این ماده حیاتی باشد.


براساس آمار تحقیقاتی سازمان جهانی یونسکو، با وجودی که 70 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده ولی 97.5 درصد از حجم تمام آب های دنیا، شور است و تنها 2.5 درصد از آن را آب شیرین تشکیل می دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اگرچه در هر حال حجم آبهای کره زمین بسیار زیاد به نظر می رسد ولی از این میزان تنها هفت هزارم درصد قابل دسترسی می باشد و این در حالی است که طی قرن گذشته جمعیت جهان با افزایش سه برابری و مصرف آب شش برابری روبرو بوده است.
در حال حاضر حدود 3/2 میلیارد نفر در مناطقی زندگی می کنند که با کمبود متوالی آب و تنش آبی مواجه هستند و با ادامه این روند در سال 2025 تنش آبی در مناطق مختلف کره زمین نزدیک به 50 درصد می رسد.
در عین حال تا سال 2025 مناطقی فاجعه آمیز از نظر کمبود آب خواهیم داشت که خاورمیانه و شمال آفریقا در مرکز این بحران قرار دارند. کمبود آب در خاورمیانه و ایران مسئله ای جدی است و شاید دیر نیست که روزی را شاهد باشیم که برای تهیه آب مورد نیاز کشور، به فروش هرچه بیشتر نفت و گاز برای جبران کمبود آب متوسل شویم.
کمبود منابع آبی افزایش فقر و گرسنگی، تخریب اکوسیستم، بیابان زایی، تغییرات آب و هوا و حتی صلح جهانی را مورد تهدید قرار می دهد و جهان امروز باید با مشارکت دولت ها و بخش خصوصی در یافتن یک راه حل اضطراری برای پاسخگویی به بحران آب قدم های جدی تری بردارد.
به طور میانگین در سطح جهانی آب شرب و بهداشت 10 درصد مصارف را تشکیل می دهند و فعالیتهای صنعتی، تفریحی و تجاری و سایر حدود 20 درصد و کشاورزی به تنهایی 70 درصد منابع آب را مصرف می نماید.
در شرایط بحران آب، محدودیت منابع آب کشاورزی اولین مانع گسترش و توسعه تولیدات کشاورزی در چند دهه آینده خواهد بود. از این رو استفاده از تکنولوژی نوین سبب خواهد شد بازدهی زمین های کشاورزی با آبیاری مصنوعی 5 بار بیشتر از زمین های کشت دیم باشد.
در مقابل الگوهای نادرست مصرف در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث تشدید بحران آب و کاهش مواد غذایی در نقاط تشدید بحران آب و کاهش مواد غذایی در نقاط دیگر جهان می گردد.
بیشتر منابع آب جهان در زمان های گذشته استحصال شده و در واقع محدودیت های فناوری برای استحصال آب بیشتر وجود دارد. براساس مطالعات انجام شده اگر توسعه منابع آبی به اندازه سال های اخیر نیز باشد در دهه های آینده جهان با بحران آب روبرو خواهد بود.
بنابه گفته محمدتقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مصرف سرانه آب در دنیا 75 لیتر در روز برای هر نفر است، اما در تهران این مصرف روزانه حتی به 400 لیتر هم می رسد پس بر این اساس باید ده ها سد بزنیم تا تکاپوی تامین نیاز ما را داشته باشد.
نوذر قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسایل کشاورزی و آب مهمترین معضلی که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با آن مواجه هستند را بحث تخصیص درست منابع آب برای کاربری های شرب، صنعت و کشاورزی عنوان کرد.
این استاد دانشگاه معتقد است که با توجه به شرایط موجود مهمترین اولویت وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره وری آب و تغییر الگوی کشت و رسیدگی به مساله خشکسالی و بحرانی شدن دشت های مختلف از جهت وضعیت آب های زیرزمینی است که باید تصمیمات کارشناسی در این زمینه اتخاذ شود.
علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو نیز می گوید: دو سوم پهنه کشور دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است که توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش و منابع آب یکی از ویژگی های آب و هوای کشور است که سهم ایران از جهان 1.3 درصد و از منابع آب 2 درصد است.
به گفته وی، ایران از نظر وضعیت اقلیمی جزو کشورهای خشک جهان است که البته روی کمربند خشکی جهان قرار دارد و باید نگاه ما به مسئله آب با توجه بحران موجود به بهره وری آب باشد، چرا که هیچ مؤلفه ای در جهان نیست که حیات آن بدون آب ممکن باشد.
بنابراین ساختار جدید آب، پروژه های جدید ذخیره آب، روش های بهینه مدیریت منابع آب و بهره گیری از ابداعات و ابتکارات جدید از عوامل مهم مقابله با بحران های آب است.
از آنجا که توجه به ارزش آب و محیط زیست از اهمیت بالاتری برخوردار بوده، حل این بحران بدون مداخله انسان و اجرای برنامه های بلندمدت ممکن نخواهد بود، ضمن آنکه اگر برنامه ریزی مدونی برای مدیریت منابع آب صورت نگیرد نه تنها هزینه های اقتصادی طرح های عمرانی افزایش خواهد یافت بلکه حیات انسان ها نیز با مخاطرات متعددی مواجه خواهد شد.
اقتصام(5)1053**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن