تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819968016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کم فروغی تولیدات ادبی در سرزمین شهریارها/ رونق محافل ادبی غیر رسمی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی مهر گزارش می دهد/
کم فروغی تولیدات ادبی در سرزمین شهریارها/ رونق محافل ادبی غیر رسمی
تبریز- خبرگزاری مهر: انجمن های ادبی متعددی در کلانشهر تبریز برای روشن نگه داشتن چراغ شعر و تولیدات ادبی فعالیت می کنند ولی متاسفانه به دلیل نداشتن دغدغه فرهنگی از سوی مدیران این انجمن ها کم کم به سوی ناکار آمدی در حرکت هستند.



به گزارش خبرنگار مهر، همسو بودن فعالیت های انجمن ادبی ها در شهر که فقط در زمینه شعرخوانی فعالیت می کنند هیچ گونه تولیدات ادبی اتفاق نمی افتد. مدیران و اساتید و پیشکسوتان برخی از انجمن ها نیز به علت اینکه فرهنگ نقد را نمی دانند باعث گریز شعرا به خصوص جوانان می شوند و این امر باعث می شود که آنها برای اعلام وجود خود به محافل ادبی غیر رسمی پناه ببرند. بر اساس این گزارش، در حال حاضر به دلیل  نامناسب بودن وضعیت انجمن های ادبی مدیران فرهنگی استان به جای افزایش تولیدات ادبی نگران تفکرات و نیت های شعرا هستند و در چنین شرایطی امکان فعالیت ادبی در انجمن های دارای مجوز سخت و گاهی غیرممکن است و این امر افراد را مجبور به ایجاد محافل ادبی در سطح منازل می کند.
 
کمبود تولیدات ادبی در انجمن های ادبی کلانشهر تبریز مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل انجمن شعر با نام جریان شناسی شعر گفت: در سال گذشته انجمن ادبی با نام جریان شناسی شعر در حوزه هنری استان تشکیل شد و در این انجمن هر هفته یک موضوعی بحث می شود و در هر ماه نیز یکی از اساتید دانشگاه در این جلسات حضور می یابد. وحید آقا کرمی اضافه کرد: تاکنون تمام ارگان ها، نهادهای فرهنگی و انجمن ادبی ها در کلانشهر تبریز در یک راستا حرکت کرده اند و در تمام انجمن های ادبی به غیر از شعرخوانی هیچ اقدامی در خصوص تولیدات ادبی صورت نگرفته است. وی با اشاره به اهمیت شعرخوانی در انجمن های ادبی تبریز گفت: شعر خوانی در انجمن های ادبی نباید به فراموشی سپرده شود و در کنار شعرخوانی نیز باید آثارهای شعرا در قالب کتاب تولید شود.  مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: انجمن های ادبی برای تولید آثار شعرا باید حمایت جدی کنند و حمایت از تولیدات ادبی شعرا فقط در چاپ کتاب اتفاق می افتد.


 
  شعرا برای تولیدات ادبی خود به پایتخت می روند آقا کرمی ادامه داد: زمانی که شعرا با بی مسئولیتی و حمایت نکردن متولیان امر مواجه می شوند به ناچار برای چاپ تولیدات خود به پایتخت و یا دیگر استان ها می روند. وی با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه در ارگان های دولتی و نهادهای فرهنگی از شعرا و نویسندگان فقط در مناسبت های تقویمی یاد می شود و پس از اجرای جشنواره ها و برنامه های اداری شعرا به فراموشی سپرده می شوند. مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان شرقی دوران نوجوانی را مناسب ترین زمان آموختن آموزش در زمینه های شعر، داستان و نویسندگی دانست و افزود:متاسفانه آموزش های لازم در دوران نوجوانی توسط متولیان امر به خصوص آموزش و پرورش انجام نمی شود و ارگان های دولتی نیز در این راستا سرمایه گذاری نمی کنند. آقا کرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در انجمن های ادبی تبریز استاد پروری هست و هرکسی که عضو انجمن ها می شود خود را استاد می داند. وی همچنین در ادامه گفت: بدون سرمایه گذاری انسانی نباید انتظار رشد تولیدات ادبی در انجمن ها باشیم. وی با اشاره به علت های تشکیل انجمن های ادبی در منازل به صورت غیر قانونی گفت: در انجمن های ادبی اثرهای شعرا باید به صورت اصولی نقد شود چرا که با گریز شعرا از انجمن ادبی ها شاهد تشکیل انجمن های ادبی به صورت غیر قانونی در منازل خواهیم بود.   آقا کرمی همچنین در ادامه گفت: اگر انجمن ادبی ها به صورت شورایی مدیریت شود شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود، چرا که در این صورت تمام اعضای انجمن با رای گیری شوراها را انتخاب می کنند و آنها نیز فرد کاربلد را به عنوان مدیر انتخاب می کنند. نبود دغدغه فرهنگی علت اصلی کمبود انجمن های ادبی در تبریز است نویسنده، شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه تعداد انجمن های ادبی موجود در شان کلانشهر بزرگی همچون تبریز نیست، اظهار داشت: در کلانشهر تبریز حدود 10 انجمن ادبی به صورت قانونی فعالیت می کنند که از این میان چهار مورد آن مربوط به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است و بقیه مربوط به دستگاههای فرهنگی دیگر می باشد و در حدود 15 انجمن ادبی نیز در منازل شخصی و البته بدون مجوز رسمی برگزار می شود. محمد رحمانی فر علت اصلی کمبود انجمن های ادبی در تبریز را نبود دغدغه فرهنگی مسوولان دانست و خاطرنشان کرد: علت اصلی کمبود انجمن های ادبی در تبریز نبود دغدغه فرهنگی مسئولان است و این امر نشان دهنده این است که متاسفانه مسوولان حوزه فرهنگی این شهر دغدغه فرهنگی ندارند. وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کلانشهر تبریز بیشتر از اینکه دغدغه فرهنگی داشته باشند به فکر مدیریت مسائل فرهنگی هستند. شاعر و منتقد ادبی با بیان این مطلب افزود: تولیدات ادبی و پرورش فرهنگی در انجمن های ادبی در درجه دوم قرار دارد و به بیان دیگر مسوولان حوزه فرهنگی بیشتر از اینکه به دنبال ارتقای تولید ادبی در جامعه باشند، نگران این هستند که چه کسانی و با چه نیتی وارد حوزه آفرینش ادبی شده اند.
 
فضاهای موجود انجمن های ادبی مناسب نیست رحمانی فر همچنین در ادامه گفت: مسئولان حوزه فرهنگی به جای ایجاد بستر گسترده جهت رشد فرهنگی بیشتر به فکر کنترل مسیر حرکت فرهنگی جامعه هستند. وی با اشاره به علت های تشکیل انجمن های ادبی در منازل گفت: با شرایط موجود فعلی امکان فعالیت ادبی در انجمن های دارای مجوز سخت و گاهی غیرممکن است و این امر افراد را مجبور به ایجاد محافل ادبی در سطح منازل می کند. نویسنده، شاعر و منتقد ادبی اضافه کرد: برخی از مدیران پس از تشکیل انجمن های ادبی عضوها را بر اساس سلیقه های شخصی انتخاب می کنند و این امر در گرایش افراد به محافل ادبی خانگی کمتر از تاثیر تنگ نظری های مسوولین تصمیم گیر در حوزه فرهنگی نیست. رحمانی فر فضاهای موجود انجمن های ادبی را مناسب ندانست و ادامه داد: با شرایط موجود انجمن های ادبی شاعرها و نویسندگان به دنبال محافلی برای اعلام وجود هستند. وی خاطرنشان کرد: رشد نثر به معنی افول نسل شعر نیست و ما ملتی با سابقه ادبی هستیم و در طول تاریخ خیلی کم به نثر نویسی بها داده ایم، اما در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که داستان نویسی و رومان نویسی در حال رشد است و شعر آذربایجان بالاخص در دو دهه اخیر رشد هدفمندی داشته و در مسیر تحول قرار گرفته است.


 
کلانشهر تبریز با بحران فرهنگی و هنری مواجه است شاعر و محقق تبریزی نیز با بیان اینکه جامعه با بحران فرهنگی و هنری مواجه است، اظهار داشت: امروزه شاهد کاهش بار هنری و اعتبار فرهنگی در انجمن های ادبی تبریز هستیم. محمد قضایی افزود: در زمان های گذشته شعرا آموزش های لازم را در خارج از انجمن های ادبی یاد می گرفتند و سپس اقدام به تشکیل انجمن های ادبی می کردند. وی با اشاره به وضعیت موجود انجمن های ادبی گفت: در انجمن های ادبی تبریز پیشینه مطالعات شعرا ضعیف بوده و اکثر عضوهای این انجمن را جوانان تشکیل می دهند. وی خاطرنشان کرد: عمده رسالت انجمن های ادبی آموزش دادن و آموزش گرفتن است، اما در حال حاضر افراد در فقط برای یادگیری به انجمن های ادبی ها مراجعه می کنند و این امر نشان دهنده این است که سطح علمی اعضا با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد.   شاعر و محقق تبریزی با بیان اینکه شعرا و اساتید پیشکسوت ادبی از انجمن ادبی ها کناره گیری می کنند، افزود: امروزه شاهد کناره گیری پیشکسوتان از انجمن های ادبی هستیم و این امر باعث کاهش بار علمی انجمن های ادبی می شود. قضایی با اشاره به چگونگی مدیریت انجمن ادبی ها گفت: درحال حاضر انجمن ادبی های تبریز به صورت دستورالعمل و بخش نامه ای و سلیقه ای مدیریت می شود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن های ادبی عملکرد ضعیفی دارند و  موفق به جذب حداکثری شعرا نمی شوند و به بیانی دیگر این نوع انجمن ها مخاطبان خاصی را دارند و دیگر شعرا جایگاهی در این انجمن ها ندارند. شاعر و محقق تبریزی با اشاره به چگونگی مدیریت انجمن های ادبی در زمان های گذشته اظهار داشت: در زمان های گذشته انجمن های ادبی به صورت شورایی برگزار می شد و مجمع عمومی به شوراها رای می دادند. قضایی افزود: در حال حاضر در انجمن های ادبی به حضور پیشکسوتان و اساتید هیچ بهایی داده نمی شود و در این صورت برخی از شعرا برای اعلام وجود منزل خود را در اختیار مطالبات فرهنگی خود قرار می دهند. وی با اشاره به علت های تشکیل انجمن ادبی در منازل افزود: زمانی که انجمن ادبی ها نمی تواند به مطالبات شعرا پاسخ دهد، شعرا به ناچار اقدام به تشکیل انجمن های خانگی می کنند.  
 
ظرفیت ها و پتانسیل های انجمن ادبی ها پاسخگوی نیازهای شعرا نیست شاعر و محقق تبریزی خاطرنشان کرد: با شرایط موجود نمی توان انجمن های ادبی خانگی را جمع آوری کرد، چرا که ظرفیت ها و پتانسیل های انجمن ادبی ها پاسخگوی نیازهای شعرا نیست. قضایی همچنین در ادامه گفت: برای جلوگیری از وقوع این امر باید در تشکیل انجمن ادبی ها از تمام سلایق استفاده شود. وی تشکیل انجمن های ادبی با نام شخص خاص را یکی از معضلات انجمن ادبی های تبریز دانست و گفت: تشکیل انجمن ادبی ها با نام یک شخص خاص یکی از معضلاتی انجمن های ادبی کلانشهر تبریز است و در این نوع انجمن ها به کمیت بیش تر از کیفیت اهمیت می دهند و نتیجه تشکیل این نوع انجمن ها کاهش تولیدات ادبی می شود.  وی همچنین گفت: سرودن شهر تا زمانیکه زبان و ارتباطات کلامی و احساسات فردی وجود دارد، ادامه خواهد داشت و هیچ کسی نمی تواند زمان پایان شعر سرودن را اعلام کند. امید است با به کار آمدن مدیران لایق، شاهد رشد تولیدات ادبی در کلانشهر تبریز باشیم تا شعرا برای اعلام وجود خود به مکان هایی که بدون مجوز در منازل تشکیل می شود، پناه نبرند و شاهد افزایش تولیدات ادبی باشیم.  
............................ گزارش از زهرا ناصران
 
 


۱۳۹۳/۲/۵ - ۱۲:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن